Kuluttaja-asiamies haluaa, että harhaanjohtavat alennusmyynnit saadaan kuriin.
Markkinaoikeus määräsi keskiviikkona Maskun Kalustetalon maksamaan valtiolle seuraamusmaksuna 300 000 euroa harhaanjohtavasta alennusmarkkinoinnista. Seuraamus määrättiin kuluttaja-asiamiehen vaatimuksesta.
Kyse on ennakkotapauksesta, sillä tämä oli ensimmäinen kerta, kun kuluttaja-asiamies on hakenut yritykselle seuraamusmaksua. Kuluttaja-asiamiehellä on ollut reilun kolmen vuoden ajan mahdollisuus tehdä markkinaoikeudelle esityksiä seuraamusmaksusta elinkeinonharjoittajille, mikäli ne toimivat kuluttajien vahingoksi tahallaan tai huolimattomuuttaan ja rikkovat tai laiminlyövät kuluttajien keskeisiä oikeuksia.
Lue myös: Maskun Kalustetalolle 300 000 euron maksu harhaanjohtavasta markkinoinnista
Kuluttaja-asiamies uskoo päätöksen vaikuttavan laajemmin
Kuluttaja-asiamies Katri Väänänen uskoo ratkaisulla olevan vaikutusta huonekalualan toimintaan laajemminkin, sillä valvonta kohdistuu usein samoihin yrityksiin.
– Tilanne on ollut se, että huonekalualalla on toistuvasti harhaanjohtavaa markkinointia ja jatkuvia alennusmyyntejä, Väänänen sanoo.
Kuluttaja-asiamiehen mukaan Maskua koskeva ratkaisu lähettää huonekalualalle viestin, että asia tulee ottaa vakavasti. Hän ei kerro, ollaanko seuraavaksi hakemassa maksua myös muille yrityksille.
– Tässä kohtaa voi todeta, että todella uskomme siihen, että nyt ala ryhdistäytyy viimein. Vaihtoehto on se, että viemme näitä seuraamusmaksuesityksiä enemmänkin markkinaoikeuteen, Väänänen toteaa.
