Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kuluttaja-asiamies haluaa harhaanjohtavat alennusväitteet kuriin – toivoo tuoreen sakon pysäyttävän ilmiön

All Over Press
Julkaistu 31.08.2023 22:16

MTV UUTISET - STT

Kuluttaja-asiamies haluaa, että harhaanjohtavat alennusmyynnit saadaan kuriin.

Markkinaoikeus määräsi keskiviikkona Maskun Kalustetalon maksamaan valtiolle seuraamusmaksuna 300 000 euroa harhaanjohtavasta alennusmarkkinoinnista. Seuraamus määrättiin kuluttaja-asiamiehen vaatimuksesta.

Kyse on ennakkotapauksesta, sillä tämä oli ensimmäinen kerta, kun kuluttaja-asiamies on hakenut yritykselle seuraamusmaksua. Kuluttaja-asiamiehellä on ollut reilun kolmen vuoden ajan mahdollisuus tehdä markkinaoikeudelle esityksiä seuraamusmaksusta elinkeinonharjoittajille, mikäli ne toimivat kuluttajien vahingoksi tahallaan tai huolimattomuuttaan ja rikkovat tai laiminlyövät kuluttajien keskeisiä oikeuksia.

Lue myös: Maskun Kalustetalolle 300 000 euron maksu harhaanjohtavasta markkinoinnista

Kuluttaja-asiamies uskoo päätöksen vaikuttavan laajemmin

Kuluttaja-asiamies Katri Väänänen uskoo ratkaisulla olevan vaikutusta huonekalualan toimintaan laajemminkin, sillä valvonta kohdistuu usein samoihin yrityksiin.

– Tilanne on ollut se, että huonekalualalla on toistuvasti harhaanjohtavaa markkinointia ja jatkuvia alennusmyyntejä, Väänänen sanoo.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan Maskua koskeva ratkaisu lähettää huonekalualalle viestin, että asia tulee ottaa vakavasti. Hän ei kerro, ollaanko seuraavaksi hakemassa maksua myös muille yrityksille.

– Tässä kohtaa voi todeta, että todella uskomme siihen, että nyt ala ryhdistäytyy viimein. Vaihtoehto on se, että viemme näitä seuraamusmaksuesityksiä enemmänkin markkinaoikeuteen, Väänänen toteaa.

Lue myös: Ärsyttävätkö huonekalukauppojen "tarjoukset"? Maskulle esitetään miljoonan euron sakkoa

Miljoonarapsut jäivät jakamatta

Kuluttaja-asiamies vaati Maskulle miljoonan euron seuraamusmaksua toistuvasta kuluttajien harhaanjohtamisesta. Oikeus määräsi kuitenkin vain 300 000 euron maksun, sillä se katsoi, että kuluttaja-asiamiehen selvitys ei osoittanut Maskun yleistä toimintatapaa. Selvitys koski kymmenen eri sohvan markkinointia.

Kuluttaja-asiamies ei ole tyytyväinen seuraamusmaksun suuruuteen.

– Kyllä se oli hieman pettymys, koska meillä oli mielestämme riittävä näyttö ja lähtökohta laissa on, että seuraamusmaksun pitäisi olla niin iso, että sillä on vaikutusta yrityksen toimintaan, Väänänen sanoo.

Markkinaoikeuden ratkaisu ei ole lainvoimainen. Kuluttaja-asiamies ei ole vielä päättänyt, valitetaanko ratkaisusta korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

Lue myös: Ostaja luuli tehneensä elämänsä huonekalukaupat – kuluttajariitalautakunta veti maton jalkojen alta

Lisää aiheesta:

Huonekaluliike Maskun seuraamusmaksu harhaanjohtavasta markkinoinnista jää voimaanMaskun Kalustetalolle vaaditaan miljoonan euron seuraamustaKKV varoittaa: Sähköyhtiö raahaa kuluttajia käräjille ilman perusteita – "Varauduttava täysimittaiseen oikeudenkäyntiin"Ärsyttävätkö huonekalukauppojen "tarjoukset"? Maskulle esitetään miljoonan euron sakkoaKKV havainnut huolestuttavan ilmiön: Verkkokauppojen myyjät yrittävät vetäytyä tilauksista lainvastaisin perusteinAggressiiviset ja lainvastaiset robottipuhelut kiusaavat kuluttajia – kuluttaja-asiamies vaatii muutosta
MainontaKuluttajatuotteetKotimaaKauppa

Tuoreimmat aiheesta

Mainonta
  • 21.10.20:15
    Media

    Iltalehti alkoi veloittaa lukijoita, jotka kieltäytyvät kohdennetusta mainonnasta

  • 8.10.19:47
    K-Market

    K-kauppa vihjaili meloneista – sai huomautuksen

  • 3.9.11:15
    Sosiaalinen media

    Poliisihallitus puuttui somevaikuttajien rahapelimarkkinointiin

  • 23.7.09:17
    Sosiaalinen media

    MEN: Somevaikuttajilla menevät mainokset ja oma sisältö sekaisin

  • 8.7.10:47
    Lapset

    Piirroshahmot pois pillimehuista ja lastenateria loppuu – lapsiin kohdistuva markkinointi muuttuu