Kuluttaja-asiamies on huolissaan ilmiöstä, jossa oikeuden väärinkäyttö aiheuttaa kohtuuttomia seurauksia niin kuluttajille, viranomaisille kuin oikeuslaitoksellekin. Kuluttaja on vaarassa joutua oikeuteen kiistäessään perusteettoman sähkölaskun.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV varoittaa sähköyhtiö 365 Hankinnan haastaneen kuluttajia perusteettomasti oikeuteen. KKV:n mukaan moni suomalainen on joutunut osaksi täysimittaista oikeudenkäyntiä, vaikka ovat kertoneet, ettei heillä ole edes ollut yhtiön sähkösopimusta.
KKV kertoi jo viime kesänä, että 365 Hankinta on laittanut vireille satoja velkomuskanteita, joiden perusteena on avoin lasku. Yhtiön laskutus- ja perintätavoista on paljastunut monenlaisia laittomuuksia.
365 Hankintaan liittyvien epäselvyyksien kirjo on KKV mukaan niin suuri, ettei se voi antaa kuluttajille yleisiä toimintaohjeita. Samasta syystä kuluttaja ei saa apua myöskään kuluttajaneuvonnasta.
Lue myös: Muuttiko sähköyhtiö sopimustasi kesken kaiken tai saitko painostavan myyntipuhelun? Näistä yhtiöistä eniten valituksia viranomaiselle
"Kuluttaja saattaa tarvita oikeusapua"
Kilpailu- ja kuluttajavirasto huomauttaa, etteivät tuomioistuimet voi yleensä puuttua perusteettomiin kanteisiin, vaan niiden on annettava asiassa haaste.