Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Asiakkaiden yhteydenotot saivat kuluttaja-asiamiehen puuttumaan Gigantin toimintaan – "Erityisen huolestuttavaa on ollut, että..."

10:46Kuluttajaa voidaan johtaa harhaan – Kuluttajaliiton pääsihteeri kertoo, missä asioissa kannattaa olla tarkkanaKATSO MYÖS: Kuluttajaa voidaan johtaa harhaan – Kuluttajaliiton pääsihteeri kertoo, missä asioissa kannattaa olla tarkkana.
Julkaistu 06.10.2023 14:41

MTV LIFESTYLE – STT

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan Gigantti on sitoutunut korjaamaan ilmenneet puutteet.

Kuluttaja-asiamies on puuttunut Gigantin menettelyyn asiakaspalvelussa ja virhetilanteiden hoidossa.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) mukaan Gigantin asiakaspalvelussa kuluttajille on annettu kuluttajansuojalain vastaisesti harhaanjohtavia tietoja myyjän vastuusta virhetilanteiden hoitamisessa. Kuluttaja-asiamies kiinnitti huomiota myös Gigantin asiakaspalvelun tavoitettavuuteen, myyjän virhevastuun kestoon sekä virheiden hyvitystapoihin.

KKV:n mukaan kuluttaja-asiamies on vastaanottanut lukuisia yhteydenottoja Gigantin asiakkailta, jotka ovat kohdanneet vaikeuksia asiakaspalvelussa virhetilanteiden selvittämisessä.

–  Erityisen huolestuttavaa on ollut, että Gigantti on luonut asiakaspalvelussaan harhaanjohtavaa mielikuvaa siitä, että kuluttajalla ei olisi oikeutta esittää vaatimuksia Gigantille, kun kyse on myyjän vastuulle kuuluvasta tavaran virheestä. Gigantti on lainvastaisesti ohjannut kuluttajia selvittelemään asiaa yrityksen sopimuskumppanien, kuten maahantuojan tai valmistajan kanssa, KKV:n tiedotteessa kerrotaan.

Kuluttaja-asiamies korostaa, että kuluttajansuojalain mukaan Gigantti on myyjänä ensisijaisesti vastuussa virheestä, sen selvittämisestä ja hyvittämisestä.

Lue myös: KKV: Kohun aiheuttanut sähköautotarjous oli lainvastainen

Vastuu virheestä kiellettiin

KKV:n mukaan kuluttajien yhteydenotoista ilmeni, että Gigantin asiakaspalvelu oli vaikeasti tavoitettavissa ja vastaamisessa oli viiveitä.

–  Gigantti on toiminnallaan hankaloittanut kuluttajan lakiin perustuvien oikeuksien käyttämistä ja toiminut siten kuluttajansuojalain vastaisesti sopimattomasti, KKV:n tiedotteessa todetaan.

Gigantti AOPKuluttaja-asiamies puuttui Gigantin toimintaan.All Over Press

Kuluttaja-asiamies puuttui myös Gigantin toimintatapaan, jossa yritys kategorisesti kielsi vastuunsa virheestä vetoamalla takuuajan päättymiseen.

–  Kuluttajansuojalaissa ei säädetä virhevastuun keston takarajasta. Takuuajan päättyminen ei vapauta myyjää, valmistajaa eikä maahantuojaa virhevastuusta, jos tavarassa on kuluttajansuojalaissa tarkoitettu virhe. Virhevastuun kesto määräytyy tapauskohtaisesti tavaran oletettavissa olevan kestoiän perusteella.

Lisäksi ilmoitusten mukaan Gigantti ei ollut suorittanut kuluttajille virheen hyvitystä kuluttajan toiveiden mukaisesti rahana, vaan tarjonnut lahjakorttia tai alennusta Giganttiin.

–  Jos kuluttajalla on lain mukaan oikeus saada hyvitys virheestä tai viivästyksestä tai palautus aiheettomasta veloituksesta, myyjän on aina oma-aloitteisesti tarjottava näitä kuluttajalle rahana. Jos yritys haluaa tarjota kuluttajalle rahasuorituksen vaihtoehtona esimerkiksi lahjakorttia, yrityksen on annettava kuluttajalle aito mahdollisuus valita rahasuorituksen ja lahjakortin väliltä.

KKV:n mukaan Gigantti on sitoutunut korjaamaan asiakaspalvelunsa ja virhetilanteiden hoidon puutteet kuluttaja-asiamiehen esittämällä tavalla.

Lue myös: Saako tuotteen palauttaa kauppaan ilman kuittia? KKV vastaa

Lue myös: Kuluttajansuojalaki uudistuu – tätä se tarkoittaa nettishoppailijalle

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Lisää aiheesta:

Kuluttaja-asiamies edellytti Keskolta ja Elisalta muutoksia markkinointiin – "Kuluttajien on kyettävä varmistumaan alennuksen aitoudesta"KKV varoittaa: Harkitse tarkkaan ennen kuin asioit tämän yrityksen kanssaKuluttaja-asiamies kaipaa korjausta verkkokauppojen vitsaukseen – myyjät peruneet tilauksia lainvastaisin perustein: "Kuluttajalle kohtuutonta"Ärsyttävätkö huonekalukauppojen "tarjoukset"? Maskulle esitetään miljoonan euron sakkoaKKV havainnut huolestuttavan ilmiön: Verkkokauppojen myyjät yrittävät vetäytyä tilauksista lainvastaisin perusteinOikeudet ja velvollisuudet hukassa puhelinten huollossa: Puhelimen korjaus voi johtaa kuukausien mittaiseen huoltokierteeseen
KuluttajatuotteetKauppaLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Kuluttajatuotteet
  • 18:04
    Takaisinvedot

    Oletko pähkinä- tai vehnäallergikko? Karl Fazerin konvehtirasiassa vääriä suklaita

  • 12:01
    Takaisinvedot

    Ostitko tämän tuotteen Puuilosta? Tärkeä huomio!

  • ti20:50
    Kuluttajariidat

    Vuokranantaja lähetti 9 000 euron laskun kissan tuhoamasta asunnosta

  • 30.10.08:45
    Takaisinvedot

    Traficom varoittaa: Poista tämä turvaistuin käytöstä välittömästi!

  • 29.10.09:42
    Takaisinvedot

    Vauvanvaatteissa vakava vaara – ota nämä heti pois käytöstä!