Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kuluttaja-asiamieheltä on tulossa uusi linjaus somevaikuttajien mainonnasta

Somevaikuttajien mainontaan tulossa uusi linjaus
Somevaikuttajien mainontaan tulossa uusi linjausullstein bild - Sven Simon/ All Over Press
Julkaistu 05.11.2024 17:16

MTV UUTISET – STT

Kuluttaja-asiamies on tekemässä uutta linjausta somevaikuttajien markkinoinnista.

Aiempi linjaus on viiden vuoden takaa, ja epäselviin tilanteisiin oli toivottu selvempää kantaa, kertoi Kilpailu- ja kuluttajaviraston erityisasiantuntija Fowaa Kyei STT:lle tiistaina. Lisäksi piti huomioida uutta lainsäädäntöä, kuten EU:n uusi digipalvelusäädös.

– Linjauksen päivittäminen on vielä työn alla, mutta olemme tehneet alustavan luonnoksen, Fowaa sanoi.

Luonnoksen voi katsoa lausuntopalvelun sivustolta.

Esimerkiksi kun markkinointitarkoituksessa ilmaiseksi saadusta tuotteesta on somejulkaisussa pitänyt kertoa, että tuote on saatu ilmaiseksi, pian tällainen sisältökin on merkittävä mainokseksi.

– Mainosmerkintä pitää myös sijoitella siten, että kuluttaja näkee sen heti, Kyei sanoi.

Yksiselitteistä vastausta kaikille tilanteille ei uudessakaan linjauksessa ole luvassa.

Lue myös: Maskun seuraamusmaksu harhaanjohtavasta markkinoinnista jää voimaan

Lisää aiheesta:

"Ei voi enää vedota tietämättömyyteen" – Kuluttaja-asiamies vaatii ryhtiliikettä ale-merkintöihinPuhelinmyyjien likainen taktiikka paljastui nauhoilta – jäävätkö tällaiset vedätykset pian historiaan?Oatly saa huomautuksen markkinoinnistaan – kantelija piti mainosta "räikeästi hyvän tavan vastaisena"Kuluttaja-asiamies ja tubettajaverkostot samaa mieltä: Kaupallinen sisältö on merkittävä Youtubessa selvästiNettivideomainoksista aiempaa enemmän valituksiaLakimies: Lainvastaista mainontaa kaikkialla – poliisi ei puutu edes törkeimpiin
Sosiaalinen mediaMainontaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Sosiaalinen media
  • 14.9.11:21
    Mielenosoitus

    Somekiellosta räjähti raivo – jo yli 70 kuollut mielenosoituksissa Nepalissa

  • 13.9.09:51
    Vihapuhe

    Jäitkö kiinni raivosyöttiin? Onlyfans-yrittäjä Mirelle Isohanni, 19, tienaa vihakommenteilla – "En näe mitään väärää"

  • 12.9.08:25
    Nuoret

    Näetkö somessa ahdistavaa materiaalia? Näin nollaat algoritmit

  • 10.9.20:11
    Fitness

    Tässä ammatissa kauneus ei yllättäen olekaan valttia

  • 10.9.05:17
    Facebook

    Syyttäjän ilakoiva Facebook-päivitys oli väärin – "Ai että mä tykkään voittaa"