Lainvastaista markkinointia on meneillään valtavat määrät, kerrotaan Kuluttajaliitosta. Jos lainrikkomus huomataan, yritykset pääsevät helposti pälkähästä. Moni asiakas tyytyy sanaan "hupsis", kertoo liiton lakimies.
Kylkiäiskauppa ja lisäetumarkkinointi on kuluttajansuojalaissa sallittu. Tarjouksesta tulee kuitenkin käydä ilmi sekä päätuotteen että kylkiäisen arvo.
Näytän Kuluttajaliiton johtavalle lakimiehelle Tuula Sariolle esimerkin tuoreesta kylkiäismainonnasta. Kyseessä on Silmäaseman lupaus elinikäisestä mahdollisuudesta saada silmälasit puoleen hintaan, jos ostaa kyseisen yrityksen kaihileikkauksen.
– Tarjous ei täytä kuluttajansuojalain määräyksiä hinnan ilmoittamisesta, sanoo Sario.
– Mainoksessa luvataan elinikäinen oikeus johonkin. Kenen elinikäinen? Se ei voi olla asiakkaan elinikä, vaikka niinhän sen asiakas tulkitsee, koska liike voi mennä esimerkiksi konkurssiin. Se on sinänsä jo harhaanjohtavaa.
"Käytännössä rangaistuksia ei ole"
Lisäksi lain mukaan tarjouksesta pitäisi ilmetä kaikki kuluttajan taloudellisen turvallisuuden kannalta tarpeelliset tiedot.
– 50 prosentin alennus määrittelemättömästä hinnasta on epämääräinen. Jos ajatellaan, että kyseessä on yhdistetty tarjous, eli että vip-jäsenyys on kylkiäinen, olisi myös kylkiäisen hinta ilmoitettava, ei pelkkä alennusprosentti, jatkaa Sario.
Lakimiehen mukaan lainvastainen mainonta on tyypillistä.
– Sitä on kaikkialla ja koko ajan. Hintatieto puuttuu, alennus ilmoitetaan väärin, Sario kertoo.

