Kuljetusala ahtaalla paperiteollisuuden pattitilanteen vuoksi

Paperiteollisuuden työtaistelun pitkittyminen uhkaa nostaa hedelmien ja vihannesten sekä muiden tuontitavaroiden hintoja. Suurimmat huolinta- ja kuljetusliikkeet ovat korottaneet rajusti hintojaan, koska Suomesta joudutaan ajamaan tyhjillä rekoilla Keski-ja Etelä Eurooppaan hakemaan lasteja.

Keskon keskusvarastolle Vantaalle ajetaan päivittäin toistakymmentä rekkaa Keski- ja Etelä-Euroopasta. Suomalaisrekat joutuvat palaamaan tyhjinä takaisin, kun paperiteollisuuden työtaistelu on lopettanut normaalisti paluukyydissä vietävät puu- ja paperirahdit. Jos lakko pitkittyy, rahtien kallistuminen alkaa tuntua hinnoissa.

- Paperiteollisuuden työtaistelulla on vaikutusta erityisesti vihannesten ja hedelmien hintaan, mutta kovin nopeasti nekään eivät kallistu. Rahti on onneksi vain yksi tekijä tuotteen hinnanmuodostuksesta ja arvioisin, että tässä on kysymys muutamasta prosentista, sanoo Ruokakeskon logistiikkajohtaja Antti Palomäki.

Suurimmat huolinta- ja kuljetusliikkeet ovat nostaneet hintojaan maakohtaisesti jopa 40 prosenttia. Rajut korotuksetkaan eivät kuitenkaan kata kuljetusyritysten tappioita, sillä kustannukset kaksinkertaistuvat, jos yhdistelmä joutuu ajamaan tyhjänä toiseen suuntaan. Kuljetusalan edusmies on syystä huolissaan:

- Meillä on suhteellisen pysyvästi Pohjois-Saksassa 500-700 autoa, ja tämä vaikuttaa arviolta noin 300 ajoneuvoyhdistelmään, arvioi Skal:n logistiikkapäällikkö Markku Maukonen.

Keski-Euroopan lisäksi myös kotimaan kuljetuksista yhä suurempi osa joudutaan ajamaan tyhjinä toiseen suuntaan. Tämän lisäksi puunkuljetukseen erikoistuneet rekat seisovat kokonaan. Kuljetusala onkin nyt todella ahtaalla, ellei paperiteollisuuteen löydy sopua ensi maanantaiksi.

(MTV3)

(Kauppalehden Talousuutiset 02.06.2005)

Lue myös:

    Uusimmat