Kuka väistää ketä kun auto ja pyöräilijä kohtaavat?

Kevät on jo pitkällä ja kaduilla näkyy yhä enenevässä määrin polkupyöräilijöitä. Osa polkee huvikseen lyhyitä matkoja, osa taittaa pitkänkin matkan töihin. Onko sinulle selvää, kuka väistää ja ketä?

Pyöräilijät yllättävät autoilijan usein nopeudellaan ja he liikkuvat kaupunkiolosuhteissa käytännössä samalla nopeudella kuin autoilijat.

Autoilijan on tärkeä huomata, että pyöräilijä saattaa lähestyä pitkän matkaa aivan auton rinnalla – katveessa. Pyöräilijä saattaa myös ilmestyä yllättäen autoilijan näkökenttään rakennusten, aitojen tai muiden vastaavien näköesteiden takaa.

Tarkkana liikenteessä

Autoliiton koulutuspäällikön, Teppo Vesalaisen mukaan pyöräilijöiden väistämissäännöt ovat monelle ajokortin omaavallekin epäselviä. Näin ollen ne ovat sitä myös pyöräilijöille, joilla ei välttämättä ole ajokorttia ollenkaan. Tämän vuoksi liikenteessä onkin oltava tarkkana.

– Pyöräilijän ympärillä ei ole turvakoria, joten hän on useimmiten se heikompi osapuoli törmäyksessä siitä riippumatta, onko hän oikeassa vai väärässä.

– Autoilijaa tuskin paljon lohduttaa se, että hän oli oikeassa, jos pyöräilijä tulee teilattua hengiltä, Vesalainen kärjistää.

Lisäksi sekä pyöräilijän että autoilijan on syytä käyttää riittävän alhaista tilannenopeutta ja havainnoida huolellisesti, jotta ehtivät varmasti havaitsemaan toisensa.

Kuka väistää ketä?

Kuka väistää ketä, jos pyöräilijä polkee pyörätietä suojatien yli, koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen Autoliitosta?

– Pääsääntöisesti pyörätieltä suojatielle (pyörätien jatkeelle) pyöräilevä pyöräilijä on lain mukaan väistämisvelvollinen.

– Ainoastaan siinä tapauksessa, että autoilijalla on väistämismerkki (kärkikolmio tai STOP) ennen pyörätien jatketta, tulee autoilijan väistää.


Mikä ihme on pyörätien jatke?

– Pyöräilijä saa polkea suojatietä pitkin tien yli vain, jos suojatien yhteydessä on niin sanottu pyörätien jatke. Pyörätien jatke merkataan aukolla suojatiemaalauksessa.

– Mikäli pyöräilijä saapuu suojatielle pyörätietä pitkin eikä pyörätien jatketta ole erikseen suojatien yhteyteen merkitty, katsotaan pyörätien jatkeen kuitenkin sisältyvän suojatiehen.

– Lähitulevaisuudessa loputkin suojatiemaalaukset on muutettava niin, että pyörätien jatke merkataan niihin erikseen.

Onko väistämisvelvollisuuksissa eroa, jos auto on kääntymässä?

– Mikäli risteyksessä ei ole nuolivaloa, kääntyvä auto väistää aina risteävää tietä ylittävää eli edestä tai takaa lähestyvää pyöräilijää – siitä riippumatta, onko autoilija kääntymässä vasemmalle tai oikealle. Autoilijana on tärkeää huomata, että pyöräilijä saattaa lähestyä pitkän matkaa aivan auton rinnalla – katveessa.

– Erityisen vaarallisena pidän tilanteita, joissa autoilija ja pyöräilijä lähestyvät samasta suunnasta ja autoilija kääntyy pyöräilijän eteen. Jotta auton kuljettaja voi huomata samasta suunnasta lähestyvän pyöräilijän, tulee hänen vilkaista olan yli auton rinnalle jäävään katveeseen aina ennen kääntymistä. 

Entä jos pyöräilijä taluttaa pyörää?

– Pyörän taluttaja katsotaan jalankulkijaksi. Autoilijan on aina väistettävä suojatielle astunutta tai astumassa olevaa jalankulkijaa, Vesalainen painottaa.


Ajotiellähän pyöräilijä noudattaa samoja liikennesääntöjä kuin autoilijakin, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen?

– Kyllä. Mikäli pyöräilijä ajaa muun liikenteen joukossa ajoradalla, koskee häntä samat väistämissäännöt kuin autoilijoita.

Riittävän alhainen tilannenopeus, värikäs vaatetus ja asianmukaiset valaisimet sekä heijastimet pimeällä ajettaessa auttavat autoilijaa havaitsemaan pyöräilijän. Mutta:

– Pyöräilijä, älä luota, että sinua väistetään, Vesalainen varoittaa.

Lue myös:

Lue myös:

    Uusimmat