Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

"Kuin maitoa, mutta tehty ihmisille" – Ruotsalaiset maidontuottajat suuttuivat kauramaitomainoksesta ja veivät sen oikeuteen – nyt mainos leviää Suomessa

9:02Eroon muovista - pakkausmateriaalit uudistuvatVideo: Muovi karsiutuu muun muassa maitopurkeista – asiantuntija kertoo, pitäisikö kuluttajan olla huolissaan turvallisuudestaan ja kukkarostaan
Julkaistu 19.03.2019 10:06

MTV UUTISET – KAUPPALEHTI

Kauratuotteita valmistava ruotsalaisyritys Oatly on tuonut jo muun muassa Ruotsissa, Saksassa ja Britanniassa pyörineen It’s like milk but made for humans -kampanjansa Suomeen.

Kaksi viikkoa kestävän kampanjan mainoksia on levitetty Helsingin katukuvassa käytännössä joka puolelle. Oatlyn luova johtaja Martin Ringqvist toteaa, että ”toivottavasti olemme onnistuneet ostamaan kaikki mediapinnat”.

Oatly lanseeraa Helsingissä, Turussa ja Tampereella pyörivän kampanjan avulla uusia kaurajuomia. Kampanja on pyörinyt Euroopassa lähes identtisenä. Rinqvist kertoo, että ulkomainonta on tapa, jolla kaurayhtiö pyrkii luomaan keskustelua.

–Mitä median käyttämiseen tulee, olemme hieman old school -porukkaa. Uskomme vielä ­massamedian käsitteeseen, ja ulkomainonta on yksinkertaisesti hauska kanava, jolla voi leikkiä. Ulkomainonta on myös iso osa ihmisten arkea – sitä on aika vaikea välttää. Haluamme luoda keskustelua kauratuotteista. Keskustelut käydään siellä, missä ihmiset ovat eli bussipysäkeillä ja kahviloissa.

Pahennusta Ruotsissa vuonna 2014

Lyhyt ja erittäin näkyvä kampanja kertoo Oatlyn tyylistä mainostaa. Ringqvistin mukaan kolmen kuukauden mittaisen kampanjan aikana ihmiset ehtisivät kyllästyä mainostajan sanomaan.

– Ihmiset alkavat keskustella aiheesta, jos toimimme nopeasti ja näkyvästi. Haluamme, että ihmiset ajattelevat, miten paljon lehmänmaitoa kulutetaan.

Oatlyn kampanja aiheutti pahennusta Ruotsissa vuonna 2014. Ruotsalaisten maidontuottajien etujärjestö koki kampanjan It’s like milk but made for humans -sloganin loukkaavaksi ja haastoi yhtiön oikeuteen. Oatly hävisi oikeudenkäynnin, eikä kaurayhtiö saa enää käyttää iskulausetta Ruotsissa.

– Saamme kahden miljoonan kruunun sakot, jos käytämme slogania Ruotsissa. Yhtiömme johtaja ei halua näitä sakkoja, joten meidän on pitänyt keksiä jotain uutta. Olemme nyt olleet erittäin tarkkoja, että kampanja ei näy Ruotsissa.

Kaksi miljoonaa kruunua vastaa noin 190 000:ta euroa.

Ringqvistin mukaan oikeudenkäynti toi Oatlylle paljon julkisuutta ja teki sitä, mitä yhtiö haluaa saada aikaan markkinoinnillaankin eli keskustelua.

– Ymmärtääkseni lobbarijärjestö on katunut päätöstään haastaa meidät oikeuteen.

Lisää aiheesta:

Hittisuklaasta törkeitä väärennöksiä suomalaiskaupoissa – huomaatko eron aitoon?Viivi Lehtoselle tarjottiin jopa 8 000 euroa kuussa yhteistyöstä ultrapikamuotibrändin kanssa – kieltäytyi: "Olin aika pöyristynyt"Oatly yllättyi saamastaan huomautuksesta ja aikoo valittaa – ihmettelee, miksi maitoala on saanut mainostaa lapsille vuosiaOnko kaikki, mitä meille on uskoteltu maidosta oikeasti valetta? Kaurajuomavalmistaja Oatly aloitti rajun kampanjan – näin vastaa ValioVoiko kohun keskelle joutuneen Oatlyn tuotteita ostaa edelleen hyvällä omallatunnolla? – "Ihmiset rakastavat tarinoita, joissa sankari osoittautuu roistoksi"Ikea kuuli kohumainoksesta etukäteen – nyt jyrähtää Finlaysonin toimitusjohtaja: "Jos pussilakanat maksavat 150 euroa, ei niitä kukaan osta, kun Ikeasta saa 14,99 eurolla"
MainontaRuotsiKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Mainonta
  • 21.10.20:15
    Media

    Iltalehti alkoi veloittaa lukijoita, jotka kieltäytyvät kohdennetusta mainonnasta

  • 8.10.19:47
    K-Market

    K-kauppa vihjaili meloneista – sai huomautuksen

  • 3.9.11:15
    Sosiaalinen media

    Poliisihallitus puuttui somevaikuttajien rahapelimarkkinointiin

  • 23.7.09:17
    Sosiaalinen media

    MEN: Somevaikuttajilla menevät mainokset ja oma sisältö sekaisin

  • 8.7.10:47
    Lapset

    Piirroshahmot pois pillimehuista ja lastenateria loppuu – lapsiin kohdistuva markkinointi muuttuu