"Kuin maitoa, mutta tehty ihmisille" – Ruotsalaiset maidontuottajat suuttuivat kauramaitomainoksesta ja veivät sen oikeuteen – nyt mainos leviää Suomessa

Eroon muovista - pakkausmateriaalit uudistuvat 9:02
Video: Muovi karsiutuu muun muassa maitopurkeista – asiantuntija kertoo, pitäisikö kuluttajan olla huolissaan turvallisuudestaan ja kukkarostaan

Kauratuotteita valmistava ruotsalaisyritys Oatly on tuonut jo muun muassa Ruotsissa, Saksassa ja Britanniassa pyörineen It’s like milk but made for humans -kampanjansa Suomeen.

Kaksi viikkoa kestävän kampanjan mainoksia on levitetty Helsingin katukuvassa käytännössä joka puolelle. Oatlyn luova johtaja Martin Ringqvist toteaa, että ”toivottavasti olemme onnistuneet ostamaan kaikki mediapinnat”.

Oatly lanseeraa Helsingissä, Turussa ja Tampereella pyörivän kampanjan avulla uusia kaurajuomia. Kampanja on pyörinyt Euroopassa lähes identtisenä. Rinqvist kertoo, että ulkomainonta on tapa, jolla kaurayhtiö pyrkii luomaan keskustelua.

–Mitä median käyttämiseen tulee, olemme hieman old school -porukkaa. Uskomme vielä ­massamedian käsitteeseen, ja ulkomainonta on yksinkertaisesti hauska kanava, jolla voi leikkiä. Ulkomainonta on myös iso osa ihmisten arkea – sitä on aika vaikea välttää. Haluamme luoda keskustelua kauratuotteista. Keskustelut käydään siellä, missä ihmiset ovat eli bussipysäkeillä ja kahviloissa.

Pahennusta Ruotsissa vuonna 2014

Lyhyt ja erittäin näkyvä kampanja kertoo Oatlyn tyylistä mainostaa. Ringqvistin mukaan kolmen kuukauden mittaisen kampanjan aikana ihmiset ehtisivät kyllästyä mainostajan sanomaan.

– Ihmiset alkavat keskustella aiheesta, jos toimimme nopeasti ja näkyvästi. Haluamme, että ihmiset ajattelevat, miten paljon lehmänmaitoa kulutetaan.

Oatlyn kampanja aiheutti pahennusta Ruotsissa vuonna 2014. Ruotsalaisten maidontuottajien etujärjestö koki kampanjan It’s like milk but made for humans -sloganin loukkaavaksi ja haastoi yhtiön oikeuteen. Oatly hävisi oikeudenkäynnin, eikä kaurayhtiö saa enää käyttää iskulausetta Ruotsissa.

– Saamme kahden miljoonan kruunun sakot, jos käytämme slogania Ruotsissa. Yhtiömme johtaja ei halua näitä sakkoja, joten meidän on pitänyt keksiä jotain uutta. Olemme nyt olleet erittäin tarkkoja, että kampanja ei näy Ruotsissa.

Kaksi miljoonaa kruunua vastaa noin 190 000:ta euroa.

Ringqvistin mukaan oikeudenkäynti toi Oatlylle paljon julkisuutta ja teki sitä, mitä yhtiö haluaa saada aikaan markkinoinnillaankin eli keskustelua.

– Ymmärtääkseni lobbarijärjestö on katunut päätöstään haastaa meidät oikeuteen.

Lue myös:

    Uusimmat