Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

K-kauppa vihjaili meloneista – sai huomautuksen

Melonimainos toi kaupalle huomautuksen. Kuvituskuva.
Melonimainos toi kaupalle huomautuksen. Kuvituskuva.IMAGO/Bihlmayerfotografie/ All Over Press
Julkaistu 08.10.2025 19:47

MTV UUTISET – STT

Mainonnan eettinen neuvosto on antanut huomautuksen Vantaalla toimivalle K-Supermarket Ylivedolle mainoksesta, jossa kauppa mainostaa meloneja.

Facebookissa ja Instagramissa elokuussa julkaistussa mainoksessa on kuva kaupan hedelmäosastolta, jossa naismyyjät pitelevät käsissään meloneja rintojensa korkeudella. Kuvan yhteydessä on mainosteksti, jota neuvosto kuvailee vihjailevaksi.

– Meidän porukka on meloni-moodissa ja hyllyt pullistelee kesän mehukkaimpia aarteita, julkaisussa muun muassa kirjoitettiin.

Neuvosto sanoo lausunnossaan, että mainos on naista väheksyvä, koska naispuoliset työntekijät kuvataan siinä työpaikallaan katseen kohteina ja sukupuolta korostaen.

Kauppa sanoi neuvostolle antamassaan vastauksessa, että mainoksessa esiintyvät naiset ovat kuvassa vapaaehtoisesti ja tehneet mainoksen itse.

Neuvosto kuitenkin toteaa, että kaupan vastaus liittyy enemmän työntekijöiden asemaan ja mainoksen syntyprosessiin kuin itse mainoksen sisältöön. Juuri sisällöllä ja esitystavalla on neuvoston mukaan ratkaiseva merkitys, kun arvioidaan markkinoinnin hyvän tavan vastaisuutta.

Lisää aiheesta:

Talouselämä-lehden mainoskampanja aiheutti someraivon – päätoimittaja: "Meni metsään"Facebook kielsi "liian sokeeraavan" kuukautismainoksen, koska siinä näkyi naisten arkea: "Ei tätä tehty tahallaan sensaatiohakuiseksi tai provosoivaksi""Mitä isommat rinnat, sitä suurempi alennus": Ravintolan kritiikkiä aiheuttanut myyntivaltti tyrmättiinKuva: Kiista kohumainoksesta jatkuu – lihafirma kuittailee nyt Mainonnan eettiselle neuvostolleYrittäjät järkyttyneitä tulkinnasta: ”Parempaa lihaa kuin Tinderissä” -mainos sai huomautuksen erikoisesta syystäVarustelekan pullottavat bokserit olivat liikaa Facebookille: ”On tämä, saatana, työmaa”
MainontaK-MarketTasa-arvoVihanneksetNaisetKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Mainonta
  • 3.9.11:15
    Sosiaalinen media

    Poliisihallitus puuttui somevaikuttajien rahapelimarkkinointiin

  • 23.7.09:17
    Sosiaalinen media

    MEN: Somevaikuttajilla menevät mainokset ja oma sisältö sekaisin

  • 8.7.10:47
    Lapset

    Piirroshahmot pois pillimehuista ja lastenateria loppuu – lapsiin kohdistuva markkinointi muuttuu

  • 30.6.11:58
    Sosiaalinen media

    Tiktok-mainos sai huomautuksen ihmisarvoa loukkaavasta sisällöstä – "Olisi suotavaa, että poistetaan"

  • 29.6.14:48
    TV-ohjelmat

    Näin arjesta tutut ääninäyttelijät nousivat koko Suomen tietoisuuteen – "Ainahan ääneni on ollut vähän erikoinen"