Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Oatly yllättyi saamastaan huomautuksesta ja aikoo valittaa – ihmettelee, miksi maitoala on saanut mainostaa lapsille vuosia

9:54Maidontuottajat ja kaurajuoma-ala napit vastakkainNäin Oatlyn ja Valion edustajat väittelivät Uutisaamussa Maitomyytti-kampanjasta viime syksynä.
Julkaistu 05.05.2021 18:01
Toimittajan kuva
Hanna Vaittinen

hanna.vaittinen@mtv.fi

Kauramaitotuotteistaan tunnettu Oatly kertoo MTV Uutisille yllättyneensä Keskuskauppakamarin mainonnan eettiseltä neuvostolta saamastaan huomautuksesta.

Kantelu koski Oatlyn Maitomyytit-kampanjaa, joka herätti runsasta keskustelua viime syksynä.

Oatly avasi maitoa koskevia väitteitä käsittelevän verkkosivuston, ja lähetti Maitomyytit-kirjan noin 250 000 suomalaiskotiin, joissa oli alakouluikäisiä lapsia.

Mainonnan eettinen neuvosto katsoo, että mainos oli suunnattu lapsille.

– Pidämme päätöstä yllättävänä ja kiinnostavana. Selkeä tavoitteemme oli tavoittaa vanhemmat. Kirja lähetettiin kotitalouksiin, joissa on lapsia, mutta osoitettuna vanhemmille ja heitä ajatellen kirjoitettuna, kertoo Linda Nordgren Oatlyn viestinnästä.

– Siksi aiomme valittaa päätöksestä.

maito1
Oatlyn lähettämässä lehtisessä oli väitteitä maidosta ja kauramaidosta.

Oatly: Maitoala mainostanut lapsille vuosia

Neuvosto katsoo, että Oatlyn toteuttamassa markkinoinnissa hyödynnetään lasten kokemattomuutta ja herkkäuskoisuutta, eikä se erottunut tarpeeksi selkeästi mainokseksi.

Lisaksi neuvosto toteaa, että lasten huolta ilmastonmuutoksesta on käytetty markkinoinnin tehokeinona.

Neuvoston päätöksestä kiinnostavan Nordgrenin mukaan tekee se, että heidän omien sanojensa mukaan vanhemmille suunnattua mainosta pidettiin epäeettisenä, mutta samalla maitoala on vuosia markkinoinut vahvasti lasten kautta.

– Tämä saa meidät miettimään, miten meidän pitäisi suhtautua koululaislapsiin kohdistuvaan mainontaan, johon maitoala on käyttänyt valtavia resursseja vuosikymmenten ajan, Nordgren sanoo.

Neuvoston antama lausunto on huomautus, joka ei aiheuta toimenpiteitä, vaan toimii enemmänkin ohjeistuksena tulevia kampanjoita varten. Lausunto julkaistaan huomenna neuvoston verkkosivuilla.

Päivitetty kello 18.46: Muokattu sanamuotoa ensimmäisessä sitaatissa.

Lue myös: Oatly saa huomautuksen markkinoinnistaan – kantelija piti mainosta "räikeästi hyvän tavan vastaisena"

Onko kaikki, mitä meille on uskoteltu maidosta oikeasti valetta? Kaurajuomavalmistaja Oatly aloitti rajun kampanjan – näin vastaa Valio

Lisää aiheesta:

Tiktok-mainos sai huomautuksen ihmisarvoa loukkaavasta sisällöstä – "Olisi suotavaa, että poistetaan"Kauramaitoyhtiö Oatly sai huomautuksen lapsille suunnatusta markkinoinnista – käytti ilmastoahdistusta tehokeinonaOatly saa huomautuksen markkinoinnistaan – kantelija piti mainosta "räikeästi hyvän tavan vastaisena"Onko kaikki, mitä meille on uskoteltu maidosta oikeasti valetta? Kaurajuomavalmistaja Oatly aloitti rajun kampanjan – näin vastaa ValioKuukautissuojia valmistava suomalaisyritys joutui aktivistin "silmätikuksi" – Vuokkoset yllätti hauskalla vastareaktiollaan: "Toivottavasti tykkäät""Kuin maitoa, mutta tehty ihmisille" – Ruotsalaiset maidontuottajat suuttuivat kauramaitomainoksesta ja veivät sen oikeuteen – nyt mainos leviää Suomessa
MainontaMaitoRavitsemusKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Mainonta
  • 21.10.20:15
    Media

    Iltalehti alkoi veloittaa lukijoita, jotka kieltäytyvät kohdennetusta mainonnasta

  • 8.10.19:47
    K-Market

    K-kauppa vihjaili meloneista – sai huomautuksen

  • 3.9.11:15
    Sosiaalinen media

    Poliisihallitus puuttui somevaikuttajien rahapelimarkkinointiin

  • 23.7.09:17
    Sosiaalinen media

    MEN: Somevaikuttajilla menevät mainokset ja oma sisältö sekaisin

  • 8.7.10:47
    Lapset

    Piirroshahmot pois pillimehuista ja lastenateria loppuu – lapsiin kohdistuva markkinointi muuttuu