Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Voiko kohun keskelle joutuneen Oatlyn tuotteita ostaa edelleen hyvällä omallatunnolla? – "Ihmiset rakastavat tarinoita, joissa sankari osoittautuu roistoksi"

Julkaistu 01.09.2020 17:40
Toimittajan kuva
Pauliina Ainasoja

pauliina.ainasoja@mtv.fi

Keskustelu Oatlyn ympärillä käy sosiaalisessa mediassa edelleen kiivaana. Kauratuotteita valmistava ruotsalaisyhtiö joutui kohun keskelle, kun yhdysvaltalainen sijoitusyhtiö Blackstone Group osti Oatlystä noin kymmenen prosenttia. Blackstonea on syytetty muun muassa Amazonin sademetsien tuhoamisesta sekä ihmisoikeuksien polkemisesta.  Kysyimme asiantuntijalta, minkälaisia ajatuksia aihe herättää.

Oatly on tunnettu paitsi tuotteistaan, myös räikeästä markkinoinnistaan. Aalto-yliopiston markkinoinnin apulaisprofessori Henri Weijon mukaan Oatly on itse asettanut rimansa korkealle eettisyyden ja ekologisuuden suhteen rakentamansa brändin kautta.

– Tämä on osittain Oatlyn itsensä rakentama ansa. He ovat haastaneet muita yrityksiä kertomaan hiilijalanjälkensä ja tuoneet vahvasti esille omaa eettisyyttään. Tämä on myös osasyy Oatlyn menestykseen, joten totta kai tällainen epäkohta helposti katsotaan "synniksi", Weijo kertoo.

Lue lisää: "Tuotteet maistuvat vereltä ja ahneudelta": Vegaanien suosima Oatly joutui kohun keskelle – osaomistajaa syytetään sademetsien tuhoamisesta

Weijon mukaan tällaiset kohut saattavat helposti johtaa ylireaktioon, jos yhtiö tekee pienenkin virheen.

– Ihmiset rakastavat tarinoita, joissa sankari osoittautuu roistoksi edes osittain. Tässä tosin voi olla hieman isompikin moka kyseessä, koska jo nyt keskustelu on aiheuttanut Oatlylle mainehaittaa.

"Oatlyn brändi kasvaa niin sanotusti aikuiseksi"

Oatlyn viestintäjohtaja Linda Nordgren kertoi aiemmin MTV Uutisille pitävänsä hyvänä asiana sitä, että Blackstone Groupin rahat menevät Oatlyn kaltaisiin yhtiöihin. Weijon mukaan sijoitusyhtiöt harvemmin ajattelevat esimerkiksi vihreitä valintoja, vaan menevät raha ja menestys edellä.

Lue lisää: Vegaanien suosima Oatly vastaa osaomistajansa sademetsätoimista nousseeseen kohuun: "Hyvä, että he sijoittavat rahansa juuri meidän yhtiöömme"

– Toki somemyrskyissä on hankala arvioida, miten edustavasta otosta on kyse. Oatly on myös kasvanut jo sen verran suureksi yhtiöksi, ettei tällaiset kohut välttämättä koidu sen kohtaloksi. Voi olla, että tämä on se vaihe, kun Oatly tappaa pyhimysmaineensa ja kasvaa niin sanotusti aikuiseksi brändiksi, Weijo lisää.

Apulaisprofessorin mukaan myös kuluttajat ovat aiempaa tietoisempia yhtiöiden toiminnasta. 

– Esimerkiksi 90-luvulla Nikeä ja Adidasta syytettiin lapsityövoiman käytöstä. Tuolloin he nostivat kädet pystyyn ja sanoivat, että he vain suunnittelevat tuotteita, mutta valmistus tapahtuu muualla. Nykyisin yhtiön täytyy ottaa entistä tarkemmin huomioon koko tuotantoketju.

Voiko eettinen kuluttaja edelleen ostaa Oatlyn tuotteita? Katso vastaus yllä olevalta videolta MTV Uutiset Livestä.

Lisää aiheesta:

Pikamuotijätti Shein vei somevaikuttajat retkelle tehtaaseensa – osallistujille vihapalauteryöppy: "Hiton kauhistuttavaa"Dokumenttipaljastus Shein-vaatebrändistä: 18-tuntisia työpäiviä olemattomalla palkalla – tiesitkö näitä epäkohtia naurettavan halpoja vaatteita myyvästä verkkokaupasta?Vegaanien suosima Oatly vastaa osaomistajansa sademetsätoimista nousseeseen kohuun: "Hyvä, että he sijoittavat rahansa juuri meidän yhtiöömme""Tuotteet maistuvat vereltä ja ahneudelta": Vegaanien suosima Oatly joutui kohun keskelle – osaomistajaa syytetään sademetsien tuhoamisestaKuukautissuojia valmistava suomalaisyritys joutui aktivistin "silmätikuksi" – Vuokkoset yllätti hauskalla vastareaktiollaan: "Toivottavasti tykkäät"Muistatko Finlaysonin ja Ikean nokittelun? Pieneltä suomalaisyritykseltä viiltävä kuitti tekstiilijättien taistoon: ”Ei se näin ole”
UlkomaatSosiaalinen mediaYritykset ja bränditIlmastonmuutosYmpäristöRuokaMTV Uutiset LiveKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Ulkomaat
  • 23:05
    Trumpin Yhdysvallat

    Saako Ukraina himoitsemiaan Tomahawk-ohjuksia? Pentagonilta kommentti

  • 19:39
    Ydinaseet

    USA:ssa täysi hämminki Trumpin ydinasetesteistä – Venäjää epäillään salaisista räjäytyksistä

  • 18:09
    Juhlat

    Halloween, vai sittenkin kotimainen kekri? Noitaopiston Katariina paljastaa rituaalinsa salat

  • 17:49
    Yhdysvallat

    FBI-johtajan väitetään lennättäneen tyttöystävänsä veronmaksajien rahoilla

  • 16:58
    Teboil

    Kuljetusala huolestui: Teboilin kaatuminen tuo katveita diesel-karttaan