Keskustelu Oatlyn ympärillä käy sosiaalisessa mediassa edelleen kiivaana. Kauratuotteita valmistava ruotsalaisyhtiö joutui kohun keskelle, kun yhdysvaltalainen sijoitusyhtiö Blackstone Group osti Oatlystä noin kymmenen prosenttia. Blackstonea on syytetty muun muassa Amazonin sademetsien tuhoamisesta sekä ihmisoikeuksien polkemisesta. Kysyimme asiantuntijalta, minkälaisia ajatuksia aihe herättää.
Oatly on tunnettu paitsi tuotteistaan, myös räikeästä markkinoinnistaan. Aalto-yliopiston markkinoinnin apulaisprofessori Henri Weijon mukaan Oatly on itse asettanut rimansa korkealle eettisyyden ja ekologisuuden suhteen rakentamansa brändin kautta.
– Tämä on osittain Oatlyn itsensä rakentama ansa. He ovat haastaneet muita yrityksiä kertomaan hiilijalanjälkensä ja tuoneet vahvasti esille omaa eettisyyttään. Tämä on myös osasyy Oatlyn menestykseen, joten totta kai tällainen epäkohta helposti katsotaan "synniksi", Weijo kertoo.
Lue lisää: "Tuotteet maistuvat vereltä ja ahneudelta": Vegaanien suosima Oatly joutui kohun keskelle – osaomistajaa syytetään sademetsien tuhoamisesta
Weijon mukaan tällaiset kohut saattavat helposti johtaa ylireaktioon, jos yhtiö tekee pienenkin virheen.

