Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kovia kokeneille perheille irtiotto arjesta – "Jouluveli" huutokauppaa työpanostaan auttaakseen muita

Brother Christmas HKi -hyväntekijä vaikuttaa erityisesti Facebookin kautta.
Brother Christmas HKi -hyväntekijä vaikuttaa erityisesti Facebookin kautta.Brother Christmas HKI
Julkaistu 27.03.2016 07:10
Toimittajan kuva

Johanna Lehtola

johanna.lehtola@mtv.fi

LehtolaJo

Facebookissa on käynnissä erilaisempi huutokauppa mihin yleensä ollaan totuttu. Ihmisten tietoisuuteen vasta muutama kuukausi sitten ponnistanut Brother Christmas -hyväntekijä huutokauppaa työpanostaan, jotta lappeenrantalainen nelilapsinen perhe pääsisi lomalle.

– On tullut paljon kivoja juttuja ja on hienoa nähdä, että ihmiset haluavat auttaa, Brother Christmas, vapaasta suomennettuna "Jouluveli", aloittaa.

Erikoisen huutokaupan taustalla on Brother Christmas HKI -nimeä käyttävälle miehelle tullut yhteydenotto, missä lappeenrantalaisäiti pyysi apua koviakin kokeneelle perheelleen. Toivottiin irtiottoa arjesta. Tarina kosketti ja nyt hyväntekijä on valmis tekemään töitä sen eteen, että perheen irtiotto onnistuu.

Huutokauppa päättyy tänään puoliltaöin. Lauantai-iltapäivään mennessä korkein tarjous on ollut 250 euroa kesämökin rakennustyömaatöistä.

– Oman huutokaupan lisäksi yksi matkatoimisto haluaa auttaa perhettä. Kun matkatoimisto saatiin mukaan, niin luvassa on kunnon irtiotto perheelle. Myös yksityiset ihmiset ovat ottaneet yhteyttä, esimerkiksi Rukalle on tarjottu ilmaiseksi mökkiä, Brother Christmas kertoo.

Pääkaupunkiseudulla tuntematon hyväntekijä Brother Christmas on auttanut jo useampaa apua tarvitsevaa. Joulukuussa joulupukkia muistuttava mies paistoi ja jakoi makkaroita ruokakassijonossa, viimeksi kiirastorstaina hän jakoi Espoon Tapiolan SOS-Lapsikylän lapsille ja Helsingin Vieraskodin pitkäaikaisasunnottomille ja syrjäytyneille pääsiäismunia. Hänen kauttaan on apua ja piristystä tarvitsevat päässeet myös jääkiekko-otteluihin, ruotsinlaivalle ja musiikkikeikoille.


Tuntemattomana pysyttelevä hyväntekijä

Tuusulalainen kahden lapsen perheenisä päätti ryhtyä täksi tuntemattomaksi hyväntekijäksi yksinkertaisesti siksi, että halusi auttaa konkreettisesti ihmisiä.

– Olen aina ollut huono antamaan rahaa hyväntekeväisyyteen ja mietin, mikä olisi se oma juttu, millä pystyisin auttamaan ihmisiä omalla tavallani. Siitä se Brother Christmas lähti sitten muotoutumaan, hän kertoo motiiveistaan lähteä työhön.

Arjessa auttavat hyvät tukiverkostot, jotka mahdollistavat isän hieman erikoisemman hyväntekeväisyystyön. Toistaiseksi hän haluaa pysyä tuntemattomana. Osittain siksi, että se voi edistää hyväntekeväisyyskampanjoiden toteutumista.

– Se tuo mukavaa mystisyyttä tuohon hyväntekemiseen. Jossain vaiheessa sitten voisin tulla esille, jos oikeasti saisin autettua sillä mahdollisimman monia, hän pohtii.

Hyväntekijäksi ei kuitenkaan vain ajauduta. Hän toteaa aina olleensa ihminen, joka haluaa auttaa muita ja levittää hyvää mieltä.

– Jos joku seisoisi karkkihyllyn edessä kaupassa ja minä tulisin siihen. Kaveri toteaisi, että haluaisi ihan hirveästi tietyn karkkipussin, mutta hänellä ei ole rahaa, niin minä olen sellainen ihminen, että minä todennäköisesti sen rahan voisin siihen antaa.

Apua hakevat jopa sadat

Avun perille viemisessä auttavat yritykset. Aluksi Brother Christmas otti itse yhteyttä yrityksiin ja pyysi apua. Sanan levitessä ja sosiaalisen median voimalla yritykset tarjoavat jo suoraan apuaan hyväntekijän kautta.

– Tässä näen mihin se apu menee ja kaikki lahjoittajatkin näkevät mihin se apu menee. Osalle yrityksistä heittelen ideoita, millaista apua voisi antaa ja osa päättää itse. Sitten valitaan niistä, mies kuvailee.

Miten avun kohde sitten valikoituu?

Brother Christmas tietää, että avuntarvitsijoita riittää, eikä yksi mies voi auttaa kaikkia. Tarinoita ja yhteydenottoja tulee paljon. Niin sanottujen hakemusten arvottaminen on vaikeaa.

– Siinä pitää vain löytää jokin juttu. Yleensä niissä tarinoissa on joku sellainen, mihin tarttuu. Esimerkiksi lappeenrantalaisen perheenäidin tarinassa tartuin siihen, että hän nimenomaan pyysi itse apua ja hän osasi kertoa mitä perhe kaipaa. Se oli makea kohta siinä hänen tarinassaan.

– Sitten joulukuussa ravintola The Cock tarjosi yhdelle perheelle ravintolaillallista ja minä valitsin siihen perheen, missä oli kolme lasta ja yksi heistä opiskeli ravintolakoulussa, mutta ei ollut koskaan päässyt syömään ravintolassa. Tämän takia minä valitsin tämän perheen, koska se tutustuminen ravintolaan ja ravintolaillallinen varmasti hyödytti tätä opiskelijaa, hän havainnollistaa.

Brother Christmasilla ei ole rahankeräyslupaa, joten vastikkeetonta rahaa hän ei voi kerätä. Tämä tarkoittaa sitä, että avun täytyy aina olla konkreettista.

– Lakien mukaan tätä hyväntekeväisyyttä tehdään. Jos tämä kasvaa isommaksi, niin sitten pitää katsoa haenko jossain vaiheessa rahankeräyslupia tai muita, Brother Christmas sanoo.

Kasvaminen isommaksi hyväntekeväisyysilmiöksi kiinnostaa. Brother Christmas tietää markkinoinnin ja somen arvon hyväntekeväisyydessä.

– Tietenkin, koska se tarkoittaa enemmän seuraajia sosiaalisessa mediassa ja silloin myös niitä ihmisiä tavoitetaan, jotka tarvitsee tai haluaa apua. Yritykset lähtevät helpommin mukaan ja siten enemmän ja enemmän voi auttaa tarvitsevia.

Lisää aiheesta:

Laila oli hakemassa hävikkiruokaa vähävaraiselle perheelle, kun hyväsydäminen mies halusi auttaa ostamalla kärryllisen ruokaa – "Lopuksi hän laittoi vielä ison suklaarasian"Apua saaneet äidit puolustavat Brother Christmasia: "Olen itse nähnyt, kun hän seisoo kyyneleet silmissä lapseni haudalla"Brother Christmas saa kymmeniä avunpyyntöjä viikossa – "Itseään joutuu kovettamaan"Nyt lähti hyvä kiertämään! Antin kaunis ele poiki vähävaraisille paljon iloa – "Muiden mielipiteet eivät lannista"Nuori leski maksoi osamaksulla miehensä hautakuluja – hyväntekijän tempaus pelasti perheenäidin maksukierteestäMTV:n uutisjuttu innoitti naiskaksikon hullunhauskaan tempaukseen lapsille – "Tehdään se, mitä sydän sanoo oikeaksi"
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 11:59
    Sää

    Marraskuu alkaa sääyllätyksellä: kaksinumeroisia lukemia!

  • 11:46
    Sää

    Lokakuun sää poikkesi tavanomaisesta: Jopa harvinaisia piirteitä

  • 11:29
    MTV Uutisextra

    Liikenneministeri Ranne: Näin hallitus puuttuu hämärään toimintaan takseissa

  • 07:14
    Finnair

    Finnair ei suostunut kuljettamaan pyörätuolia matkustamossa – asiakas syytti syrjinnästä

  • 07:00
    Uskonnot

    Tänään on pyhäinpäivä: Tiedätkö mikä se on?