Koulujen sponsorointiin tiukat säännöt

Kuluttajavirasto ja Opetushallitus opastavat kouluja tarkkuuteen yritysten kanssa tekemässään yhteistyössä.

Viranomaisten yhdessä laatimien pelisääntöjen mukaan sponsorille pitää riitää oman logon tai tunnuksen näkyminen ja nimen mainitseminen. Rahoittaja ei siis saa vaikuttaa tukemansa tapahtuman tai opetusaineiston sisältöön eikä jakaa niiden yhteydessä mainoksiaan tai esitellä tuotteitaan.

Esimerkiksi puolueita ei hyväksytä sponsoreiksi lainkaan, ei myöskään alkoholi- tai tupakkatuotteita kauppaavia yrityksiä. Mahdollinen suoramarkkinointi on kohdistettava vanhemmille, ei lapsille. Mainoslahjoja, tuotenäytteitä tai mainoksia saa koulussa jakaa lapsille vain vanhempien luvalla.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat