Kotimaan kysyntä siivitti Marimekkoa

Retrokuosien kysyntä kotimaassa piti Marimekon tulosvauhtia yllä vuoden alkupuoliskolla ja yhtiö odottaa vahvan kehityksen jatkuvan myös loppuvuonna. Marimekon tuotteiden myynti kotimaassa kasvoi alkuvuonna lähes kolmanneksen, yhtiö kertoi osavuosikatsauksessaan.

Marimekon tulosparannus kulki selvästi vastavirtaan alan yleisiin näkymiin verrattuna, sillä tekstiili- ja vaatetusteollisuuden suhdanteet heikkenivät selvästi alkuvuonna. Kaiken kaikkiaan Marimekon liikevaihto kasvoi vuoden ensimmäisellä puoliskolla 15 prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajasta 25,2 miljoonaan euroon ja tulos rahoituserien jälkeen parani 22 prosenttia 2,7 miljoonaan euroon. Marimekon liikevaihdosta kotimaan osuus on noin kolme neljännestä.

Suomessa kaupaksi kävivät erityisen hyvin vaatteet, laukut ja sisustustuotteet. Niistä sisustustuotteiden vienti kasvoi, mutta vaatteiden ja laukkujen vienti supistui. Marimekon liikevaihdosta vaatetuksen osuus on puolet, sisustuksen vajaat 40 prosenttia ja laukkujen reilut kymmenen prosenttia.

Marimekko-konsernin vienti ja ulkomaantoiminnot laskivat alkuvuonna hieman yli 14 prosenttia. Yhtiön mukaan viennin laskua selittävät etenkin Grünstein-tuotteiden viennin supistuminen sekä dollarin kurssin heikentyminen. Sitä vastoin Marimekko-tuotteiden vienti kasvoi 3,5 prosenttia.

Marimekon tulosuutiset otettiin pörssissä vastaan selvällä kurssinousulla. Osake ampaisi heti aamulla kaikkien aikojen ennätykseensä 7,30 euroon, josta se kuitenkin tasaantui seitsemään euroon.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat