Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Matsmart: Täällä päin Suomea ruoan verkkokauppa on kasvanut selkeästi eniten – maajohtaja muistuttaa tärkeästä asiasta: "Meidän tulee auttaa"

7:23Korona räjäytti suomalaisen verkkokaupan myynnin – yksi 15 000 euron ostos sai asiantuntijankin suun loksahtamaan
Julkaistu 07.05.2020 13:15

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Verkossa toimiva ruokakauppa Matsmart kertoo verkkokaupan kasvaneen korona-aikana selkeästi, mutta tilastot paljastavat kasvun keskittyneen lähinnä nuorempaan väestöön.

Videolla:  Korona räjäytti suomalaisen verkkokaupan myynnin – yksi 15 000 euron ostos sai asiantuntijankin suun loksahtamaan

Poikkeuksellinen korona-aika on saanut suomalaiset shoppailemaan ennätyspaljon verkon välityksellä. K-ryhmän myyntijohtaja Antti Rajala kertoi MTV:n Uutisaamussa tiistaina, että poikkeusolot ovat kymmenkertaistaneet ruoan verkkokaupan Keskolla.

– Piikki tuli hyvin nopeasti maaliskuun puolessa välissä ja kysyntä kasvoi räjähdysmäisesti. Toki se aiheutti meillä aluksi ruuhkaa, Rajala totesi.

Ihmiset ostavat verkosta pääosin samoja tuotteita kuin normaalistikin ruokakaupasta. Rajalan mukaan suosittuja tuotteita ovat esimerkiksi tomaatit, kahvi, maito ja leipä. Lisäksi nousevina tuoteryhminä Keskolla ovat olleet erilaiset kasvikset ja juurekset sekä tuoretuotteista lohi.

"Meidän verkkokauppiaiden tulee auttaa vanhempaa väestöä"

Michaela Böckelman Matsmart
Matsmartin Suomen-maajohtaja Michaela Böckelman kertoo hävikkiruokakaupan tilastoista.Matsmart

Myös hävikkiruoan verkkokauppa Matsmart kertoo nyt myynnin kasvusta. Tilastojen mukaan koronapandemia on muuttanut ostokäyttäytymistä merkittävästi, mutta yli 60-vuotiaiden ruoan ostaminen netistä ei ole kuitenkaan kasvanut samassa suhteessa kuin muiden.

– Tänä vuonna verkkokaupan rooli on muuttunut entistä tärkeämmäksi, kun ihmisten liikkumista ja sosiaalisia kontakteja on jouduttu rajoittamaan. Maantieteellisesti myynnin kasvu on tänä vuonna ollut merkittävää koko Suomessa, mutta vanhimman ikäluokan keskuudessa kasvu ei valitettavasti ole ollut yhtä suurta, kertoo Matsmartin Suomen-maajohtaja Michaela Böckelman.

Matsmart tutki myyntitilastojaan viime vuoden lokakuusta tämän vuoden maaliskuuhun selvittääkseen, miten myynti on kehittynyt eri puolilla maata. Yleisesti myynti nousi tammi–maaliskuussa 42 prosenttia verrattuna 2019 loppuvuoteen. Suurin kasvu oli nuoremmissa ikäluokissa. Alle 20-vuotiaat ostivat tammi–maaliskuussa 72 prosenttia enemmän kuin edellisellä vuosineljänneksellä. Muissa ikäryhmissä myynnin kasvu noudatti laskevaa käyrää. Yli 60-vuotiaissa kasvu oli pienintä eli vain 28 prosenttia. Iäkkäämmät ovat siten ostaneet Matsmartista ruokaa aiempaa enemmän, mutta selvästi vähemmän, kuin muu väestö keskimäärin.

Maakunnista koko myynnin suurin kasvu oli Lapissa (88 prosenttia), Pohjanmaalla (56 prosenttia) ja Etelä-Pohjanmaalla (54 prosenttia).

Auttaakseen iäkkäämpiä ostamaan netistä Matsmart on muun muassa lanseerannut valtakunnallisen Auta vanhaa ystävää -kampanjan. Se osuu samalle viikolle nyt vietettävän Digitukiviikon kanssa.

–  Myyntitilastomme eivät luonnollisesti kerro koko totuutta tilanteesta. Olemme haastatelleet ikäihmisiä, jotka ovat kertoneet saavansa ruokaostoksiin apua paikallisilta kauppiailta, sukulaisilta ja ystäviltä, mikä on hieno asia. Meidän verkkokauppiaiden tulee auttaa vanhempaa väestöä, jotka kaikkein eniten hyötyvät nettiostamisesta ja kotiinkuljetuksesta, oli kyse sitten viikon ruoista tai muiden välttämättömien tuotteiden hankkimisesta, jatkaa Böckelman.

Lue myös: Ovatko nämä Lidlin tuotteet kopioita vai ei? Kasperin kuva paljastaa yhteneväisyydet – MT: Näin vastaa kauppaketju

Lähde: Matsmart

Lisää aiheesta:

Ostitko sinäkin? Näiden ruokien ja juomien myynti kasvoi eniten suomalaiskaupoissa alkuvuonnaTunnistatko itsesi näistä? S-ryhmän tilastot paljastavat suomalaisten ostokset ruokakaupassa: "Aikamoisena yllätyksenä tuli se, miten korona vaikutti"Ruoan verkkokauppa on poikkeusajan suurin voittaja suomalaisella verkkokauppakentällä – hurja kasvu ei ole jäämässä vain hetken huumaksiKorona aiheutti suuren harppauksen ruoan verkkokaupassa – "Teemme sitä, mitä asiakkaat haluavat"Korona räjäytti suomalaisen verkkokaupan myynnin – yksi 15 000 euron ostos sai asiantuntijankin suun loksahtamaan: "Ei voi olla hämmästymättä"Koronakriisi yllätti ruoan verkkokaupat housut kintuissa: "Kysyntä on moninkertaista verrattuna siihen, miten kapasiteettia on"
VerkkokauppaRuokaKoronavirusMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Verkkokauppa
  • 26.11.21:08
    Turvallisuus

    Suomalaisten temutus lähdössä täysin käsistä: "50 miljoonaa pakettia"

  • 26.11.16:43
    Lifestyle

    EU penää verkkokauppajätti Sheiniltä selvitystä aseista ja lapsia muistuttavista seksinukeista

  • 11.11.08:44
    Kuluttaminen

    PostNord: Suomalaiset ostavat yhä enemmän ulkomaisista verkkokaupoista

  • 10.11.15:17
    Black Friday

    Black Friday lähestyy – sitä ennen hinnoille tapahtuu kummia

  • 5.11.18:10
    Muotimaailma

    Sheinin nettikauppa suljetaan Ranskassa – mielenosoittajat tunkeutuivat kaupan avajaisiin