Koronavirusepidemia toi ruoan verkkokauppojen suosioon jättimäisen piikin – kotiin tilattuja ruokaostoksia voi joutua odottamaan jopa viikon

2:01
Ruoka käy nyt kaupaksi verkkokaupassa.

Ennen koronavirusepidemiaa Kesko toimitti 50 000 ruoan verkkokauppatilausta kuukaudessa, nyt sama määrä toimitetaan yhdessä viikossa. S-ryhmässä ruoan verkkokaupan myynti on yli kaksinkertaistunut.

Koronavirusepidemian vaikutukset näkyvät ruoan verkkokaupoissa. Sekä Keskon että S-ryhmän verkkokauppojen kotiinkuljetuspalvelut ovat ruuhkautuneet suurissa kaupungeissa ja erityisesti pääkaupunkiseudulla.

Kotiin tilattuja ruokaostoksia voi joutua odottamaan jopa viikon. Epidemian myötä ruoan verkkokauppojen myynti on moninkertaistunut.

Vielä helmikuussa Keskon verkkokaupasta toimitettiin asiakkaille noin 50 000 tilausta kuukaudessa. Tällä hetkellä sama määrä tilauksia toimitetaan viikossa.

S-ryhmässä ruoan verkkokaupan myynti on ollut koronaepidemian aikana yli kaksinkertainen normaalitilanteeseen verrattuna.

Kysyntää riittää

Kysyntäpiikki on johtanut toimitusaikojen venymiseen.

– Kysynnän kasvu on ollut kyllä todella voimakas ja se heijastuu siihen, että kaikki toimitusajat, mitä pystytään tarjoamaan, menevät kaupaksi, kertoo S-ryhmän digitaalisten palveluiden päällikkö Matti Torniainen.

Keskosta kerrotaan, että ruoan verkkokaupassa keskiostos on noin viisi kertaa suurempi kuin kivijalkakaupassa.

Poikkeuksellisena aikana palvelulle on tilausta. Samaa mieltä ovat koronaviruskaranteenissa olevat espoolaiset Timo Salminen ja Leena Pelttari.

Salminen ja Pelttari käyttivät Espoon kauppakeskus Ison Omenan kotiinkuljetuspalvelua toista kertaa lyhyen ajan sisään.

– Huomasimme, että tämä toimii tosi kätevästi, kehuu Salminen.

"Tällainen palvelu jää päälle"

Timo Salminen ja Leena Pelttari ovat selvitelleet ruoan verkkokaupan kotiinkuljetuspalvelumahdollisuutta myös omille vanhemmilleen.

– On tosi tärkeää yli 70-vuotiaille, että he pystyvät olemaan kotona ja saavat siellä silti ruokaa ja muuta, Pelttari toteaa.

– Luulen, että tällainen palvelu jää niin sanotusti päälle koronahomman jälkeen. Tämä on tosi kätevää, Salminen arvioi.

Ruoan verkkokaupan kotiinkuljetuksia toimittava Ahmad Almesleh sanoo toimitusmäärien moninkertaistuneen koronavirusepidemian puhjettua.

Almesleh tekee tärkeää työtä.

– Sanotaan näin, että se on kivaa tehdä työtä, jolla pystyy vaikuttamaan vallitsevaan tilanteeseen. Pystyn auttamaan ihmisiä, jotka ovat karanteenissa.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja