Koronavirusepidemia räjäytti ruoan verkkokaupan kasvun uusiin lukemiin. Sekä S-ryhmässä että Keskossa tilaukset moninkertaistuivat ja taso on pysynyt lähes ennallaan.
Ruoan verkkotilaamisesta vaikuttaa tulleen suomalaisten uusi tapa.
Mari-Linda Harju-Oksanen on käyttänyt ruoan nouto- ja kotiinkuljetuspalveluita jo vuosia.
– Tämä säästää aikaa ja vaivaa. On kätevää esimerkiksi mökkimatkalla napata ostokset mukaan ja lapsia ei tarvitse viedä kauppaan, Harju-Oksanen kertoo Prisman noutopisteellä kauppakeskus Kaaressa.
Lue myös: Koronavirus toi ruoan verkkokauppojen suosioon piikin – Kesko toimittaa 50 000 tilausta viikossa, S-ryhmässä myynti yli kaksinkertaistunut
Tilausmäärät ovat moninkertaistuneet
Koronan myötä harppauksen saanut ruoan verkkokauppa on säilyttänyt suosionsa myös rajoitusten purkujen jälkeen.
Keskon kautta tilataan tällä hetkellä noin 40 000 verkkotilausta viikossa, mikä on nelinkertaisesti viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.
Korona-aikana tilauksia tuli jopa 60 000 viikossa.
Myös S-ryhmällä luvut ovat edelleen moninkertaiset, vaikka kesä on pudottanut tilausmääriä hieman molemmissa konserneissa.