Korona aiheutti suuren harppauksen ruoan verkkokaupassa – "Teemme sitä, mitä asiakkaat haluavat"

8:37

Koronavirusepidemia räjäytti ruoan verkkokaupan kasvun uusiin lukemiin. Sekä S-ryhmässä että Keskossa tilaukset moninkertaistuivat ja taso on pysynyt lähes ennallaan.

Ruoan verkkotilaamisesta vaikuttaa tulleen suomalaisten uusi tapa.

Mari-Linda Harju-Oksanen on käyttänyt ruoan nouto- ja kotiinkuljetuspalveluita jo vuosia.

– Tämä säästää aikaa ja vaivaa. On kätevää esimerkiksi mökkimatkalla napata ostokset mukaan ja lapsia ei tarvitse viedä kauppaan, Harju-Oksanen kertoo Prisman noutopisteellä kauppakeskus Kaaressa.

Tilausmäärät ovat moninkertaistuneet

Koronan myötä harppauksen saanut ruoan verkkokauppa on säilyttänyt suosionsa myös rajoitusten purkujen jälkeen.

Keskon kautta tilataan tällä hetkellä noin 40 000 verkkotilausta viikossa, mikä on nelinkertaisesti viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.

Korona-aikana tilauksia tuli jopa 60 000 viikossa.

Myös S-ryhmällä luvut ovat edelleen moninkertaiset, vaikka kesä on pudottanut tilausmääriä hieman molemmissa konserneissa.

Helsingin Osuuskaupan mukaan korona teki parin vuoden loikan ruoan verkkokaupan kasvuun.

– Kesän tilausmäärien lasku on tullut luontaisen kesäkauden myötä. Kysyntägraafi on samanlainen kuin vuosi sitten, mutta taso on monta kertaa korkeammalla, HOK-Elannon verkkokaupan kehityspäällikkö Jukka Ranua kuvailee tilannetta.

Lisäkädet nopeuttavat toimintaa

Verkkokaupan kysynnän kasvu pakotti kaupat hankkimaan lisää henkilökuntaa.

Esimerkiksi HOK koulutti keväällä pari sataa uutta keräilijää kauppoihin.

Kaikille koulutetuille ei ole ollut enää tarvetta, mutta jäljelle jääneet työntekijät ovat nopeuttaneet toimituksia.

Vilkkaimpana korona-aikana tilauksia saattoi joutua odottamaan jopa viikon.

– Nyt olemme pystyneet vastaamaan kysyntään ja tilauksia saa huomiselle sekä ylihuomiselle jo aika hyvin, Ranua avaa.  

Verkkokaupan suosiosta huolimatta, kaupoille on edelleen kannattavampaa, mikäli kuluttaja ostaa tuotteet paikan päältä kaupasta.

– Ruoan verkkokauppa ei ole tällä hetkellä tuottavaa liiketoimintaa, mutta teemme sitä, mitä asiakkaat haluavat. Totta kai kehitämme prosessia taustalla, jotta saamme siitä entistä tehokkaampaa, Ranua kertoo.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja