Verkkomaksupalvelu Paytrailin tilastoista selviää, että koronakriisin aiheuttama poikkeustila on aiheuttanut suomalaisissa ainakin ilmeisesti akuutin karkkihimon.
Verkkomaksupalvelu Paytrailin mukaan korona ja karanteeni näkyvät nyt toden totta kuluttamisessa. Ravintolat ovat sulkeneet ovensa ja moni kivijalkaliike on ongelmissa asiakasmäärien kadotessa. Tämä näkyy erityisesti kasvavana verkkokauppamääränä. Paytrailin tilastot paljastavat, että aktivoituminen verkkokauppojen perustamisen saralla alkoi jo maaliskuun alkupuolella. Isoimman sysäyksen toi kuitenkin päätös valmiuslain voimaantulosta maanantaina 16.3.2020.
– Kyseisellä viikolla perustettiin liki kaksinkertainen määrä uusia verkkokauppoja edelliseen viikkoon verrattuna. Viime vuoden ensimmäisen neljänneksen keskiarvoon verrattuna uusia verkkokauppoja nousi pystyyn liki kolminkertaisella vauhdilla. Vauhti näyttää kiihtyvän edelleen, kertoo Paytrailin Saana Borgström.
Karkkihirmut löysivät tiensä verkkokauppoihin
Suomalaisten verkkokauppaostokset ovat koronakriisissä lisääntyneet huomattavasti. Viime vuoden tilastojen mukaan noin 24 prosenttia suomalaisista kuluttajista oli ostanut ruokaa ja päivittäistavaroita verkosta. Paytraililla uskotaan, että luku tulee kasvamaan tänä vuonna kriisin myötä paljon korkeammaksi.
– Ruoan verkkokaupan lisäksi on myös muitakin toimialoja, joiden verkkotarjontaan suomalaiset nyt karanteeninsa aikana tukeutuvat. Kotona oleminen on aiheuttanut äkillisen kysyntäpiikin monilla verkossa toimivilla toimialoilla.

