Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Tilasitko sinäkin? Suomalaiset himoitsevat nyt erityisesti yhtä asiaa verkkokaupoista – Paytrail: "Kovaa kasvua on havaittavissa"

Shutterstock/Paytrail
Julkaistu 02.04.2020 17:30

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Verkkomaksupalvelu Paytrailin tilastoista selviää, että koronakriisin aiheuttama poikkeustila on aiheuttanut suomalaisissa ainakin ilmeisesti akuutin karkkihimon.

Verkkomaksupalvelu Paytrailin mukaan korona ja karanteeni näkyvät nyt toden totta kuluttamisessa. Ravintolat ovat sulkeneet ovensa ja moni kivijalkaliike on ongelmissa asiakasmäärien kadotessa. Tämä näkyy erityisesti kasvavana verkkokauppamääränä. Paytrailin tilastot paljastavat, että aktivoituminen verkkokauppojen perustamisen saralla alkoi jo maaliskuun alkupuolella. Isoimman sysäyksen toi kuitenkin päätös valmiuslain voimaantulosta maanantaina 16.3.2020.

– Kyseisellä viikolla perustettiin liki kaksinkertainen määrä uusia verkkokauppoja edelliseen viikkoon verrattuna. Viime vuoden ensimmäisen neljänneksen keskiarvoon verrattuna uusia verkkokauppoja nousi pystyyn liki kolminkertaisella vauhdilla. Vauhti näyttää kiihtyvän edelleen, kertoo Paytrailin Saana Borgström.

Karkkihirmut löysivät tiensä verkkokauppoihin

Suomalaisten verkkokauppaostokset ovat koronakriisissä lisääntyneet huomattavasti. Viime vuoden tilastojen mukaan noin 24 prosenttia suomalaisista kuluttajista oli ostanut ruokaa ja päivittäistavaroita verkosta. Paytraililla uskotaan, että luku tulee kasvamaan tänä vuonna kriisin myötä paljon korkeammaksi.  

–  Ruoan verkkokaupan lisäksi on myös muitakin toimialoja, joiden verkkotarjontaan suomalaiset nyt karanteeninsa aikana tukeutuvat. Kotona oleminen on aiheuttanut äkillisen kysyntäpiikin monilla verkossa toimivilla toimialoilla.

PaytrailVerkkokauppamyyntien kehittyminen viime viikkoina. Tilasto: PaytrailPaytrail

Paytrailin Saana Borgström muistuttaa, että tiettyjen tuoteryhmien kasvu verkossa selittyy osaksi sillä, että nyt yhä useampi alan toimija on alkanut myydä tuotteitaan verkossa.

– Ei ole tiedossa, onko esimerkiksi karkkien kokonaiskulutus kasvanut, vai ovatko ostot vain siirtyneet kaupoista verkkoon, Borgström sanoo MTV:lle. 

Joka tapauksessa verkkokauppamyynnit ovat kasvaneet nyt erityisesti juurikin karkkikaupoilla. 

– Ruokatavaroiden lisäksi suomalaisten kulutuksessa näkyy nyt tarve erilaisille kodinaskareita sekä harrastuksia mahdollistaville tuoteryhmille. Erityisen kovaa kasvua on havaittavissa verkossa toimivilla karkkikaupoilla sekä ompelu- ja kangaskaupoilla, Borgström toteaa ja muistuttaa kuitenkin vielä:

– Toki on todettava, että koronakriisi on tuonut myös paljon synkkyyttä monille toimialoille siitäkin huolimatta, että ne ovat jo pitkään toimineet verkossa. 

Esimerkiksi matkailuala sekä tapahtumajärjestäjät ovat koronakriisistä johtuen vaikeuksissa tai jopa erittäin haastavassa tilanteessa.

Lue myös: Mikan munaidea meni mönkään, koska korona – tekikin nyt jättimäisen suklaayllätyksen hoitoalan henkilökunnalle: "Hitto vie, minäpä teen kannanottomunan"

Lähde: Paytrail

***

8:48Supernanny Pia Penttala kertoo vinkit lastenhoitoon poikkeustilanteessa –"Rutiinit pitäisi säilyttää"

Lisää aiheesta:

Ihmiset ryntäsivät joulun alla lahjakauppaan koronasta huolimatta, kerrotaan kauppaketjuistaRuoan verkkokauppa on poikkeusajan suurin voittaja suomalaisella verkkokauppakentällä – hurja kasvu ei ole jäämässä vain hetken huumaksiKorona räjäytti suomalaisen verkkokaupan myynnin – yksi 15 000 euron ostos sai asiantuntijankin suun loksahtamaan: "Ei voi olla hämmästymättä"Koronakriisi yllätti ruoan verkkokaupat housut kintuissa: "Kysyntä on moninkertaista verrattuna siihen, miten kapasiteettia on"Koronavirusepidemia toi ruoan verkkokauppojen suosioon jättimäisen piikin – kotiin tilattuja ruokaostoksia voi joutua odottamaan jopa viikonWolt otti käyttöön nerokkaan tavan koronaviruksen leviämisen ehkäisyyn – Suomen maajohtaja vetoaa nyt viranomaisiin: "Antakaa ravintoloiden pitää kotiinkuljetukset auki kaikissa tilanteissa"
RuokaKoronavirusMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruoka
  • 08:22
    Kasvikset

    Aivan lyömätön kaaliruoka: Superherkku voi auttaa jopa laihtumaan

  • Eilen17:45
    Halloween

    Halloween-juhlien hurjat tarjoilut: Neljä helppoa ohjetta

  • Eilen12:37
    Ravintolat

    Michelin-tähtiin kohumuutos täysin puskista: "Uskon, että on voitu saada huijaamalla"

  • Eilen08:23
    Halpa vs. kallis

    Kauppojen halvimmat juustot testissä – tämä edam voitti

  • ti17:24
    Ravintolat

    Pitäisikö tippiä jättää 1 vai 50 euroa? Palkitulta tarjoilijalta selvä mielipide