Muun maailman tavoin myös suomalaiset ovat hamstranneet päivittäistavaroita ja ruokaa koronapandemian aikana. Suomessa kaupaksi menevät etenkin kauan säilyvät ruoka-aineet.
Keskon toimialajohtaja Ari Akseli kertoo MTV Uutisille, että myynti on kasvanut viime viikkojen aikana kaupoissa selkeästi. Lisäksi ostosten teko on siirtynyt vahvasti myös verkkokaupan puolelle.
– Asiakasmäärät kaupassa ovat vähentyneet, mutta keskiostos on kasvanut merkittävästi ja se on johtanut kokonaismyynnin kehittymiseen positiivisesti.
Akseli mainitsee, että joidenkin yksittäisten tuotteiden saatavuudessa on havaittu ollut ongelmia. Muun muassa riisin ja pastan saatavuudessa on törmätty haasteisiin, sekä tietenkin paljon hamstratun vessapaperin.
Hätä ei kuitenkaan ole tämän näköinen, sillä vessa- ja talouspaperia kuulemma riittää.
– Suomella ja Ruotsilla on saman verran tuotantokapasiteettia. Ruotsissa on kuitenkin kaksi kertaa enemmän asukkaita eli hyvin pyyhkii Suomessa siinä mielessä.
Paikalliset ja kotimaiset tuotteet kiinnostavat
Kotimaisten tuotteiden kysyntä on Akselin mukaan selvässä nousussa. Vaikeina aikoina kuluttajat haluavat osoittaa tukensa kotimaiselle ja paikalliselle tuotannolle.