Koronaepidemia ei ole rokottanut kaikkia aloja Suomessa – näillä aloilla kysyntä käy kuumana!

Koronavirus kurittaa pienpanimoita – alalla pelätään jo konkursseja 4:56
Suomessa pienpanimot ovat pulassa koronan takia. Katso video!

Taloutta ravisuttavasta epidemiatilanteesta huolimatta on olemassa joitakin tuotteita ja palveluita, joiden kulutus ei hivele pohjalukemia.

Kansalaisten liikkumisen rajoittaminen on heikentänyt useiden yritysten tuotteiden ja palvelujen kysyntää ja moni yritys on kärsinyt lovesta kassavirrassaan. Jokaiseen alaan erityistilanne ei ole kuitenkaan päässyt iskemään hampaitaan, sillä joidenkin tuotteiden kohdalla kauppa käy edelleen kuumana.

Apteekit ja päivittäistavarakaupat

Vessapaperi ja käsidesi. Tämä kaksikko on noussut korkealle ostoslistalla useassa taloudessa niin kotimaassa kuin ulkomailla. Hygieniatuotteita on hamstattu niin, että tyhjyyttään huutavia ostoshyllyjä on ihmetelty Suomen tavoin ympäri maailmaa.

Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n pääekonomisti Penna Urrila kertoo MTV Uutisille, että muun muassa apteekit kannattelevat valtavaa kysyntäänsä juurikin epidemiasta johtuen. Näissä kuitenkin on omat poikkeuksensa.

– Apteekit ja terveydenhoitotuotteiden valmistajat kytkeytyvät tähän koronakriisin verkostoon. Jos apteekki kuitenkin sijaitsee kauppakeskuksessa, kysyntä voi olla heikompaa, koska ihmisten liikkumista on rajoitettu.

Suoratoistopalvelut

Sarjat ja elokuvat ovat olleet suuren kulutuksen kohteena viime viikkoina. Siinä, missä ihmiset ovat luopuneet iltamenoistaan ja harrastustoiminnoistaan, kotisohva lempisarjoineen on vetänyt magneetin omaisesti puoleensa.

Aiemmin maaliskuussa suoratoistopalvelu Netflix ilmoitti, että se on heikentänyt striimauslaatua Euroopassa 30 päivän ajan.

Verkon kuorma kasvoi, kun ihmiset ovat koronaviruksen takia joutuneet etätöihin, koulut ovat siirtyneet etäopetukseen ja koteihinsa eristetyt ihmiset ovat rynnänneet katsomaan suoratoistopalveluita.

Kotiinkuljetuspalvelut

Kauppakassien ja ruoka-annosten kuljettaminen suoraan asiakkaan ovelle on kasvattanut suosiotaan epidemian keskellä. Myös sellaiset kaupat ja ravintolat, jotka eivät aiemmin ole toteuttaneet kotiinkuljetuksia, ovat ottaneet palvelun käyttöönsä.

Urrilan mukaan palvelu on joillekin yrityksille jopa välttämätöntä.

– Kotiinkuljetus on pieni pehmennys tässä tilanteessa, koska muutoin liikevaihto häviäisi käytännössä kokonaan.

Hyväntekeväisyys

Koko maailmaa vallitsevan pandemian aikana ihmisten huoli toisistaan on suuri. Yhteen hiileen puhaltaminen on tärkeää ja hyväntekeväisyyskeräyksiä on perustettu pua tarvitseville ympäri maailmaa.

Elinkeinoelämän keskusliiton pk-johtaja Jouni Hakalan mukaan hyväntekeväisyys korostuu vaikeina aikoina.

– On hienoa, että tarjotaan apua.

Lue myös:

    Uusimmat