Mainos

Wolt otti käyttöön nerokkaan tavan koronaviruksen leviämisen ehkäisyyn – Suomen maajohtaja vetoaa nyt viranomaisiin: "Antakaa ravintoloiden pitää kotiinkuljetukset auki kaikissa tilanteissa"

Poikkeuksellinen tilanne on kasvattanut erityisesti nettiruokakauppojen mutta myös kotiinkuljetuspalveluiden kysyntää Suomessa. Woltin Suomen maajohtaja toivookin, että kotiinkuljetuspalvelut saisivat pysyä auki, jotta ravintolat selviytyvät ja ihmiset pysyvät kodeissaan.

Yllä olevalla videolla kerrotaan, miten koronavirus on iskenyt ravintola- ja matkailualaan.

Kerroimme jo aiemmin, että verkossa toimivien ruokakauppojen myynti on kasvanut helmi–maaliskuussa. Esimerkiksi verkossa toimivan ruokakauppa Matsmartin myynti on helmi-maaliskuussa kasvanut 61 prosenttia verrattuna samaan ajankohtaan viime vuonna. Myös tuotteiden kotiinkuljetuksen osuus on kolminkertaistunut viime vuoteen nähden.

Kovaa kasvua on havaittu myös hävikkiruokapalvelu Fiksuruoka.fi:ssa, jonka myynti lähes kolminkertaistui viime viikon aikana. Normaalia enemmän ostettiin esimerkiksi ruoanlaittotuotteita, pastaa ja riisiä, ketsuppia ja kastikkeita, wc-paperia sekä naposteltavia. Verkkokauppa myy normaalisti kuukausittain noin 15 000 pakettia, jotka tulevat noin 200 tavarantoimittajalta.

– Nyt sekä tilaus-, että asiakasmäärä ovat lähes kolminkertaistuneet. Joidenkin tuotekategorioiden myynti on jopa viisinkertaistunut, Fiksuruoka.fi:n toimitusjohtaja Juhani Järvensivu sanoo. 

Vaikka myynnin kasvu on yrityksen kannalta vaikeiden aikojen keskellä toki positiivinen asia, asiassa on toinenkin puoli.

– Tänä vuonna tavoitteemme on vähentää yli 2 miljoonaa kiloa ruokahävikkiä. Ruoakaostosten suunnittelu viikon parin tarpeiksi ja ruoan tilaaminen verkosta kotiin on näinä aikoina erittäin fiksua. Mutta liian paljon tilaaminen taas voi aiheuttaa hävikkiä.

Järvensivun mukaan hävikkiruokapalvelu toimii poikkeustilanteessa normaalisti.

– Meidän tietääksemme ruoka ei Suomessa ole loppumassa kesken. 

Wolt vetoaa viranomaisiin: Antakaa ravintoloiden kotiinkuljetusten olla auki 

Ruoan kotiinkuljetuspalvelu Wolt julkaisi viime viikolla sovelluksessaan toiminnon, joka mahdollistaa tilauksen toimituksen ilman kanssakäyntiä ruoan kuljettajan kanssa. Uuden toiminnon avulla asiakas voi siis ilmoittaa, että haluaa lähetin jättävän tilauksesi ovelle tai asunnon sisäänkäynnille. Tämä on yksi nerokas keino ehkäistä koronaviruksen leviämistä. 

Woltin Suomen maajohtaja Henrik Pankakosken mukaan Woltin myynti on koko yrityksen tasolla pysynyt aikalailla ennallaan.

–  Joissain kaupungeissa pientä nousua ja joissain pientä laskua. Koronan vaikutusta on toisin sanoen edelleen erittäin hankala arvioida. Joidenkin ennakoimaa suurta pomppua Wolt-myynnissä ei ole toistaiseksi tapahtunut, Pankakoski sanoo.

Sen sijaan Woltille on tullut nyt paljon yhteydenottoja ravintoloilta. Koska ihmiset välttelevät nyt yleisiä paikkoja ja osa myös ravintoloita, on ravintoloiden pakko keksiä vaihtoehtoisia tapoja toimintansa jatkamiseen.

– Olemme saaneet paljon yhteydenottoja siitä, olisiko kuljetus mahdollista saada käyttöön pikaisesti. Ala on tällä hetkellä erittäin vaikeassa tilanteessa asiakasmäärien vähentymisen myötä ja me pyrimme parhaamme mukaan ottamaan uusia ravintoloita kuljetuksen piiriin.

Yksi erityisen tärkeä asia Pankakoskella on sanottavana: hän vetoaa yrityksensä puolesta viranomaisiin, että he sallisivat ravintoloiden pitää kotiinkuljetukset auki.

– Antakaa ravintoloiden pitää kotiinkuljetukset auki kaikissa tilanteissa. Uskomme sen olevan kaikkien etu, sillä se auttaa ihmisiä pysymään kotona sekä alan yrittäjiä selviytymään tästä äärimmäisen vaikeasta ajasta. Tämä myös vähentää painetta ruokakaupoille ja mahdollistaa samalla lähettien ansainnan. 


Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja