Poikkeuksellinen tilanne on kasvattanut erityisesti nettiruokakauppojen mutta myös kotiinkuljetuspalveluiden kysyntää Suomessa. Woltin Suomen maajohtaja toivookin, että kotiinkuljetuspalvelut saisivat pysyä auki, jotta ravintolat selviytyvät ja ihmiset pysyvät kodeissaan.
Yllä olevalla videolla kerrotaan, miten koronavirus on iskenyt ravintola- ja matkailualaan.
Kerroimme jo aiemmin, että verkossa toimivien ruokakauppojen myynti on kasvanut helmi–maaliskuussa. Esimerkiksi verkossa toimivan ruokakauppa Matsmartin myynti on helmi-maaliskuussa kasvanut 61 prosenttia verrattuna samaan ajankohtaan viime vuonna. Myös tuotteiden kotiinkuljetuksen osuus on kolminkertaistunut viime vuoteen nähden.
Kovaa kasvua on havaittu myös hävikkiruokapalvelu Fiksuruoka.fi:ssa, jonka myynti lähes kolminkertaistui viime viikon aikana. Normaalia enemmän ostettiin esimerkiksi ruoanlaittotuotteita, pastaa ja riisiä, ketsuppia ja kastikkeita, wc-paperia sekä naposteltavia. Verkkokauppa myy normaalisti kuukausittain noin 15 000 pakettia, jotka tulevat noin 200 tavarantoimittajalta.
– Nyt sekä tilaus-, että asiakasmäärä ovat lähes kolminkertaistuneet. Joidenkin tuotekategorioiden myynti on jopa viisinkertaistunut, Fiksuruoka.fi:n toimitusjohtaja Juhani Järvensivu sanoo.
Vaikka myynnin kasvu on yrityksen kannalta vaikeiden aikojen keskellä toki positiivinen asia, asiassa on toinenkin puoli.