Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Köriläsmaasturi rantautui viimein Suomeen – yli viisimetrisessä amerikanlaivassa ei ole varusteissa säästelty

2:25Ford Explorer saapuu EurooppaanTällainen on Suomeenkin viimein saatu Ford Explorer.
Julkaistu 03.09.2020 11:08

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Ford Explorer on vihdoin saapunut myös Eurooppaan.

Fordin iso katumaasturi Explorer on ehättänyt jo kuudenteen sukupolveensa, mutta vasta nyt se saapuu Suomen ja muun Euroopan markkinoille. Ensimmäisen sukupolven Explorer esiteltiin Yhdysvalloissa vuonna 1990 mallivuodelle 1991.

Explorer on yli viisi metriä pitkä, reilut kaksi metriä leveä ja lähes yhtä korkea seitsenpaikkainen katumaasturi. Jopa takimmaisilla kahdella istuimella on tilaa aikuisille, tosin mieluummin lyhyelle matkalle, sillä perällä joutuu istumaan polvet koukussa.

Muuten auto on todella tilava, eikä kyytiin kipuavien löytöretkeilijöiden tarvitse jättää kapsäkkejään pois kyydistä: viisipaikkaisena kolmannen istuinrivin penkit taitettuna tavaratilaa on massiiviset 1 137 litraa ja kaikkien istuinten ollessa käytössä tavaratilaa jää vielä 330 litraa, eli Ford Fiestan kontin verran.

Lue myös: Ford julkaisi odotettuja Suomi-hintoja: Mustang Mach-E:n kalleinkin versio maksaa vähemmän kuin uusi hybridimalli

Varustelutasoja on kaksi: ST-Line ja Platinum. Käytännössä autojen erot löytyvät yksityiskohdista. ST-Line on tunnelmaltaan sporttisempi ja Platinumissa on haettu edustavuutta. Varusteista ei ole kummassakaan mallissa tingitty, vaan nyt on menty ”fully loaded” -meiningillä. Lisävarusteiksi voi valita ainoastaan ulkovärin ja tarvittaessa vetokoukun.

Vain plugarina

Eurooppaan Ford Explorer tulee ainoastaan ladattavana hybridinä, Yhdysvalloissa tarjolla on muitakin vaihtoehtoja.

Kolmilitraisen V6 Ecoboost -bensiinimoottorin ja sähkömoottorin yhteisteho on 457 hevosvoimaa ja vääntö 825 newtonmetriä. Vaihteisto on kymmenpykäläinen automaatti ja auto on nelivetoinen.

Massiivisen SUV:n luulisi kulkevan leppoisasti, ja sitä se tekeekin huikean väännön turvin. Kaasupedaalin polkaisu paljastaa auton toisen luonteen: järkäle vyöryy nollasta sataan vaivaisessa kuudessa sekunnissa.

Eurooppaan tuotavien autojen alusta on tiukanpuoleinen, jotta ajettavuus olisi suorituskyvyn tasolla. Suuressa osassa Eurooppaa siitä tuskin on haittaa, mutta meikäläisillä teillä jousituksen jämäkkyys kostautuu aika ajoin pienenä puutteena mukavuudessa.

Amerikassa Exploreria myydään myös säädettävällä alustalla, mutta tänne tuotaviin autoihin sitä ei valitettavasti ole nyt tarjolla.

Meno maantiellä on vakaata ja muun muassa vastamelujärjestelmän ansiosta hiljaista. Tiukoissa paikoissa ulkomittojen hahmottamista auttaa 360 asteen kamerajärjestelmä.

Lue myös: Fordin ärjyssä uutuusmallissa on Hannun ja Kertun inspiroima toiminto – nyt et joudu enää koskaan hukkaan!

Sähköiseksi yhdistetyn ajon toimintamatkaksi on WLTP:n mukaan mitattu 42 kilometriä. Virallinen kulutuslukema on 3,1 litraa bensiiniä sadalla kilometrillä ja 71 grammaa CO2-päästöjä kilometrillä. Sähkön loputtua tämän kokoluokan autoa on kuitenkin varsin vaikea saada kulkemaan sataa kilometriä alle kymmenellä bensiinilitralla. Sama koskee tietysti muitakin suuria plug-in-hybridejä.

Explorerin tärkeimmiksi kilpailijoiksi maahantuoja nimeää Volvo XC90:n ja BMW X5:n.

Vaikka Explorer on ladattava hybridi, sen akku ottaa talteen esimerkiksi jarrutusenergiaa täyshybridien tapaan. Erikseen on käytössä ajotila, jossa bensiinimoottorilla voi ladata ajoakkua. Lähes 2,5-tonnin painoiseen autoon olisi kuitenkin kuvitellut mahtuvan kapasiteetiltaan suuremmankin akun, kuin mitä siinä nyt oleva 13,6-kilowattituntinen on.

Akku on sijoitettu keskimmäisen penkkirivin kohdalle lattian alle auton oikealle laidalle. 68 litran bensiinitankki on sen vieressä vasemmalla puolella. Latausaika vaihtelee virtalähteestä riippuen reilusta neljästä tunnista lähes kuuteen tuntiin.

Nelivetoa ja sähköä

Explorer on nelivetoinen. Voima välittyy aina taka-akselille, ja tarvittaessa etuakselille. Alennusvaihdetta tai tasauspyörästön lukkoja ei ole, vaan vaativampien pintojen pito hoidetaan jarrujärjestelmällä. Valittavissa on Normal-, Eco- ja Sport-ajotilojen lisäksi ajotilat lumelle ja liukkaalle, maastoajoon ja perävaunun vetämiseen. Vetokykyä on 750 / 2500 kiloa.

Ajotilavalinta vaikuttaa ohjaustuntumaan, kaasunvastaavuuteen, ajonvakautukseen, vaihteen vaihtohetkeen ja nelivetoasetuksiin.

EV-ajoon on lisäksi tarjolla omat ajomoodit, joten kuljettaja voi valita, ajaako pelkällä sähköllä tai säästääkö sähköä myöhempää käyttöä varten, antaako automatiikan valita paras voimanlähde kulloiseenkin ajotilanteeseen vai lataako ajoakkua bensiinimoottorilla.

Suomessa Explorerin vuosimyynniksi kaavaillaan noin 250:tä kappaletta. Maahantuojan mukaan Expoler haastaa saman kokoluokan ja vähän pienemmätkin kilpailijat muun muassa kattavalla varustelullaan. ST-Line-mallin hinta alkaa vähän alle 83 000 eurosta.

Lue myös: Brittipoliisi vahvistaa rivejään pickupilla ja sporttifarkulla – näin äreiltä uudet poliisi-Fordit näyttävät luonnossa

Lisää aiheesta:

Ikoninen juppifarmari vai täydellisyyttä hipova perheauto? Koeajossa uusi 5-sarjan TouringKoeajossa uusi Picanto – Kia-perheen beibi on luokkansa kovin haastajaKoeajossa täysin uusi BMW 5-sarja – pikku-Seiskan elkeinVW Tiguan on kuin korotettu tila-auto – ja se on hyvä asiaKoeajossa Porsche Cayman GT4 – manuaalisen ajamisen mallioppilasEnsituntuma Seatin kauan odotetusta katumaasturista
AutotFordKauppalehtiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen14:11
    Toyota

    Toyota kutsuu Suomessa yli 1 250 autoa tarkastukseen

  • Eilen08:45
    Takaisinvedot

    Traficom varoittaa: Poista tämä turvaistuin käytöstä välittömästi!

  • ke19:15
    Pysäköinninvalvonta

    Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"

  • ma11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa

  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen