Konginkankaan turmasta ei ole juuri otettu opiksi

Konginkankaan tuhoisan liikenneonnettomuuden jälkeen annetuista suosituksista vain harva on toteutettu. Onnettomuustutkintakeskuksen tutkintalautakunta antoi syksyllä 2005 yhteensä 17 suositusta toimenpiteiksi, joilla vastaavat onnettomuudet voitaisiin välttää.

Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan suosituksista on toteutettu ainoastaan kuusi eli noin joka kolmas, kertoo Helsingin Sanomat.

Tutkintalautakunta piti tärkeimpinä viittä suositusta, joista on toteuttamatta kaksi.

Liikenne- ja viestintäministeriö ei ole muuttanut lakia niin, että kuorma-autojen nopeudenrajoittimet säädettäisiin 80 km/h enimmäisnopeudelle. Toinen tärkeä, mutta toteuttamaton suositus sallisi kuljettajan rankaisemisen, jos ajopiirturi osoittaa hänen rikkoneen ajoneuvokohtaista nopeusrajoitusta.

Konginkankaan onnettomuus on johtanut kuitenkin joihinkin uudistuksiin. Rikkomuksista on nyt mahdollista rangaista kuljettajan lisäksi myös kuljetusyritystä ja muita kuljetusketjun osapuolia. Uutta on myös esimerkiksi se, että elektroninen ajonvakautusjärjestelmä on tulossa autoihin pakolliseksi.

Konginkankaan turmasta tulee tänään kuluneeksi viisi vuotta. Raskaan ajoneuvoyhdistelmän ja linja-auton törmäyksessä kuoli 23 ihmistä.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat