Liikaa typpioksidia tupruttavalla kärryllä ei pian enää pääse kaupunkien keskustoihin. Nyt alkaa hallituksen ja autoteollisuuden paini jatkotoimista – ja erityisesti siitä, kuka maksaa laskun, jos katalysaattoreita lähdetään uusimaan.
Saksan korkeimman hallinto-oikeuden päätös on yksiselitteinen. Yksiselitteisempi kuin oletettiin. Vanhojen dieselkärryjen omistajista tulee toisen luokan kansalaisia. Maalla voi ajella, mutta cityyn ei ole tulemista.
Saksan kaupungit voivat määrätä vanhoille dieselajoneuvoille ajokieltoja, jotta keskustojen ilmanlaatu saadaan paranemaan. Tai pikemminkin kaupunkien pitää tehdä niin, ellei muita tehokkaita vaihtoehtoja ole.
Kieltoja ei tule heti. Niiden toteuttaminen ja valvominen on hankalaa.
Saksassa ei ole yhtenäistä vinjettiä, joka kertoisi autojen typpioksidipäästöistä. Poliisi ei voi tietää, mikä dieselauto täyttää Euro 6 -normin ja mikä ei, ellei katso rekisteriotetta. Kaikilta ”kiellettyyn” keskustaan tai tieosuudelle pyrkiviltä papereita ei voida tarkistaa.
Liittokansleri Angela Merkelin neljäs hallitus, jota ei siis vielä ole, on ohjelmassaan linjannut, että ajokieltoja pyritään kaikin keinoin välttämään. Hallinto-oikeuden päätös on kylmä suihku sekä Merkelille että sosiaalidemokraateille, joiden päätöstä hallitusvastuusta vielä odotellaan.
Ainoa tehokas keino, jolla kattavat kiellot vältetään, on vanhojen dieselautojen varustaminen uusilla katalysaattoreilla. Autoteollisuus sanoo jyrkästi ei näille jälkiasennuksille. Ne maksavat liikaa ja niiden toteuttaminen kestää.
Hallituksella on valittavana kaksi huonoa vaihtoehtoa.

