Saksan Autoliitto: Nyt ei kannata ostaa dieselautoa

Saksa harkitsee ajokieltoja dieselautoille 2:12

Saksassa kitkerä taistelu dieselautojen tulevaisuudesta kiihtyy. 20 miljoonan jäsenen Autoliitto kehottaa ihmisiä lykkäämään uuden dieselhenkilöauton hankintaa.

Saksan suurkaupunkeihin tulee ensi vuoden alussa ajokieltoja vanhemmille dieselajoneuvoille, jos niiden typpioksidipäästöjä ei saada kuriin. Autonvalmistajien lupaukset teknisistä päivityksistä ovat edelleen epävarmalla pohjalla. Siksi Autoliitto (ADAC) kehottaa ihmisiä välttämään dieselauton ostamista.

-Jos on pakko ajaa toistuvasti suurkaupungin ydinkeskustaan, kannattaa miettiä muita moottorivaihtoehtoja, jos on hankkimassa uutta autoa. Tai sitten hankintaa kannattaa lykätä, ADAC:n ympäristö- ja liikennepolitiikka-asiantuntija Alexander Kreipl sanoo.

Epävarmuus näkyy jo dieseleiden myynnissä. Pelkästään huhtikuussa uusien dieselautojen myynti putosi Saksassa lähes 20 prosenttia. Kehitys on myrkkyä useimmille autonvalmistajille. Esimerkiksi BMW:n Euroopan myynnistä noin 70 prosenttia on dieseleitä.

Päivitys ei ratkaise ongelmia

Ainakin Münchenissä, Stuttgartissa vanhemmillä dieselautoilla ei ensi vuoden alusta lähtien saa enää ajaa ydinkeskustaan, jos typpioksidipäästöihin ei löydetä teknistä ratkaisua. Saksassa on yli 15 miljoonaa dieselhenkilöautoa. Kielto koskisi suurta osaa niistä. Autonvalmistajien mukaan noin puoleen nykyisistä dieselautoista voidaan tehdä tekninen päivitys, joka leikkaa typpioksidipäästöjä riittävästi.

BMW ja Audi ovat ilmoittaneet pääkaupungin Münchenin mahdollisesta ajokiellosta huolestuneelle Baijerin hallitukselle, että puolet ns. Euro 5 –luokituksen dieseleistä voidaan päivittää vastaamaan uusinta Euro 6 –luokitusta. Ympäristöjärjestöjen mukaan tämä päivitys ei kuitenkaan ratkaise ongelmaa.

-Me teemme itse omia mittauksia normaalissa liikenteessä. Sadoissa testeissä olemme havainneet, että Euro 6 –luokituksen dieselit ovat lähes yhtä saastuttavia kuin vanhat Euro 4 –dieselit varsinkin talvikäytössä eli syyskuusta huhtikuuhun. Juuri silloin ihmiset myös kärsivät eniten kohonneista typpidioksidiarvoista, riippumattoman Deutshe Umwelthilfen toimitusjohtaja Jürgen Resch sanoo.

Kaikkien valmistajien pitää sitoutua

ADAC muistuttaa, ettei kahden valmistajan vakuutus päivityksistä vielä ratkaise ongelmaa.

-Kaikkien valmistajien on mentävä tähän suuntaan ja vasta tulevat testit osoittavat, pystytäänkö vanhemmat moottorit ylipäätään päivittämään niin, että ne vastaavat vaatimuksia, ADAC:n Kreipl muotoilee.

Autoliitto on myös huolissaan siitä kuka maksaa ilmeisen kalliit päivitykset.

-Lasku ei kuulu autojen omistajille. Teollisuus on tarjonnut ja myynyt näitä autoja. Valmistajien pitää tehdä tarvittavat tekniset uudistukset ja vastata kustannuksista, Kreipl painottaa.

Jos kieltoihin kaikesta huolimatta päädytään, suurimpia kärsijöitä ovat pienet ja keskisuuret käsiteollisuusyritykset, esimerkiksi rakennusfirmat, joiden pitää päästä päivittäin keskustojen työmaille dieselautoillaan. Monilla pk-yrityksillä saattaa olla talleissaan 10-20 ajoneuvoa, joita tulevat kiellot koskevat.

-Jos Münchenin kaupunki päätyy ajokieltoon, se koskee kipeästi 80 prosenttia meidän jäsenyrityksistämme. 40 prosenttia sanoo, että se on vakava uhka koko liiketoiminnalle, Münchein ja Ylä-Baijerin käsiteollisuuskamarin toimitusjohtaja Franz Xaver Peteranderl tähdentää.

Vanhojen dieselien arvo romahtaa

Autonvalmistajat ovat nyt puun ja kuoren välissä. Dieselit ovat olleet pelastus, koska niiden hiilidioksidipäästöt ovat pienempiä ja niiden avulla päästään asetettuihin päästövaatimuksiin. Jos dieselajoneuvojen osuus vähenee, ensi vuosikymmenen alun tiukkoja tavoitteita on mahdoton saavuttaa.

Myös taloudelliset menetykset ovat pahimmassa tapauksessa mittavia, kun uusien dieselautojen myynti hiipuu eikä vanhojakaan saada kaupaksi. Jo nyt käytettyjen dieseleiden jälleenmyyntiarvot ovat paikoin romahtaneet. Se rassaa valmistajien taseita, koska niiden omat pankit rahoittavat autokauppaa.

-Me näemme hyvin selvästi, että käytettyjen dieselautojen myyminen on koko ajan vaikeampaa. Kielto tarkoittaa isoa arvonmenetystä autojen omistajille, ADAC:n Alexander Kreipl murehtii.

Valmistajat, Autoteollisuuden keskusliitto ja Saksan liikenneministeriö ovat koko kevään ajan neuvotelleet dieselongelman ratkaisemisesta. Teollisuuden mukaan kestävä ratkaisu syntyy ennen syksyn liittopäivävaaleja. Poliitikot, ympäristöjärestöt ja myös ADAC suhtautuvat lupauksiin epäillen.

Lue myös:

    Uusimmat