Saksassa kitkerä taistelu dieselautojen tulevaisuudesta kiihtyy. 20 miljoonan jäsenen Autoliitto kehottaa ihmisiä lykkäämään uuden dieselhenkilöauton hankintaa.
Saksan suurkaupunkeihin tulee ensi vuoden alussa ajokieltoja vanhemmille dieselajoneuvoille, jos niiden typpioksidipäästöjä ei saada kuriin. Autonvalmistajien lupaukset teknisistä päivityksistä ovat edelleen epävarmalla pohjalla. Siksi Autoliitto (ADAC) kehottaa ihmisiä välttämään dieselauton ostamista.
-Jos on pakko ajaa toistuvasti suurkaupungin ydinkeskustaan, kannattaa miettiä muita moottorivaihtoehtoja, jos on hankkimassa uutta autoa. Tai sitten hankintaa kannattaa lykätä, ADAC:n ympäristö- ja liikennepolitiikka-asiantuntija Alexander Kreipl sanoo.
Epävarmuus näkyy jo dieseleiden myynnissä. Pelkästään huhtikuussa uusien dieselautojen myynti putosi Saksassa lähes 20 prosenttia. Kehitys on myrkkyä useimmille autonvalmistajille. Esimerkiksi BMW:n Euroopan myynnistä noin 70 prosenttia on dieseleitä.
Päivitys ei ratkaise ongelmia
Ainakin Münchenissä, Stuttgartissa vanhemmillä dieselautoilla ei ensi vuoden alusta lähtien saa enää ajaa ydinkeskustaan, jos typpioksidipäästöihin ei löydetä teknistä ratkaisua. Saksassa on yli 15 miljoonaa dieselhenkilöautoa. Kielto koskisi suurta osaa niistä. Autonvalmistajien mukaan noin puoleen nykyisistä dieselautoista voidaan tehdä tekninen päivitys, joka leikkaa typpioksidipäästöjä riittävästi.
BMW ja Audi ovat ilmoittaneet pääkaupungin Münchenin mahdollisesta ajokiellosta huolestuneelle Baijerin hallitukselle, että puolet ns. Euro 5 –luokituksen dieseleistä voidaan päivittää vastaamaan uusinta Euro 6 –luokitusta. Ympäristöjärjestöjen mukaan tämä päivitys ei kuitenkaan ratkaise ongelmaa.
