Suuret autovalmistajat ovat vaarassa joutua myymään jopa tämän vuoden sähköautouutuuksia polkuhintaan. Taustalla on Euroopan Unionin vaatimus päästöjen tuntuvasta alentamisesta. Jos vaatimukseen ei päästä, joutuvat autovalmistajat maksamaan EU:lle tuntuvat sakot.
Tänä vuonna markkinoille tulee ennätysmäärä uusia sähköautomalleja. Autokonsernit ovat valmiita myymään näitä uutuuksia jopa ilman voittomarginaalia välttääkseen päästösakot. Jo nyt tiettyjen merkkien lupaamat sähköautoalennukset ovat poikkeuksellisen korkeita.
Valmistajien pitää vuoden loppuun mennessä pystyä painamaan koko myydyn mallistonsa keskimääräiset hiilidioksidipäästöt 95 grammaan kilometriltä.
Jos tähän ei päästä, jokaisen auton ylimenevästä grammasta on maksettavat 95 euroa sakkoa EU:lle.
Keskipäästöt nyt noin 120 grammaa kilometriltä
Toistaiseksi useimmilla saksalaisvalmistajilla keskimääräiset päästöt ovat 120 gramman luokkaa. Jos lukua ei saada painettua pienemmäksi muiden muassa Daimler, VW ja Ford joutuvat maksamaan miljardisakkoja Euroopan unionille.
Käytännössä näköpiirissä ei edelleenkään ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin lisätä puhtaiden sähköautojen hybridien myyntiä tuntuvasti.
Polttokennoautoja ja puhtaammilla synteettisillä polttoaineilla käyviä polttomoottoreita ei saada markkinoille riittävän nopeasti.
Puhtaat sähköautot ovat nollapäästöisiä ja iso osa hybrideistä tupruttaa ilmaan alle 50 grammaa hiilidioksidia kilometriltä.
