Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kommentti: Rallipomolta kovia arvioita – mutta ne kuulostavat yltiöoptimistiselta sonnalta

imago/PanoramiC/ All Over Press
Julkaistu 16.04.2020 18:05
Toimittajan kuva

Toni Heinonen

Kansainvälisen autoliiton FIA:n rallipomo Yves Matton maalailee rallin MM-sarjalle kirkasta tulevaisuutta, kunhan koronakriisi on selvitetty. Belgialaisen antamaa lausuntoa pitää kuitenkin lukea varauksella, kirjoittaa MTV Urheilun rallitoimittaja Toni Heinonen.

Koronavirus on koetellut koko maailmaa ja siinä sivussa myös urheilua ja rallin MM-sarjaa. Isoja tapahtumia on peruttu ja siirretty.

Sama pätee myös rallin MM-sarjaan: toistaiseksi on päätetty kolmen osakilpailun siirtämisestä eikä vielä ole varmuutta, kuinka monta rallia tämän vuoden aikana pystytään ajamaan. Tai pystytäänkö ajamaan enää yhtäkään.

LUE MYÖS: Tommi Mäkisen Toyota-tiimille takaisku – FIA:n rallipomolta tiukka linjaus

FIA:n rallijohtaja Matton kertoi DirtFish-sivustolle, että koronan vaikutukset näkyvät ja tuntuvat pitkään moottoriurheilussa ja rallin MM-sarjassa. Samaan hengenvetoon hän sanoi uskovansa, että MM-ralli voi paremmin kriisin jälkeen.

Sitä sopii toivoa. Pari vuotta sitten MM-sarjan tulevaisuus vaikutti valoisalta. Tallit väänsivät tasaisesti erikoiskokeilla ja uusista tiimeistä huhuiltiin. 

Juttu jatkuu kuvan alla. 

16.1.20075947
Yves Matton toimi aiemmin johtajana Citroenin rallitallissa.imago/PanoramiC/ All Over Press

Viime vuonna tilanne synkistyi. Vuoden 2022 hybridisäännöistä väännettiin, ja Citroenkin lähti sarjasta. Jäljelle jäi vain kolme WRC-tiimiä, jotka eivät olleet samaa mieltä parin vuoden päästä tulevista uudistuksista.

Ja sitten tuli korona.

Ei ole liioiteltua sanoa, että rallin MM-sarjan tulevaisuus nykyisessä muodossaan on vaakalaudalla. Autonvalmistajat ottavat pahasti takkiinsa koronatilanteen vuoksi, ja ralli on markkinointikeinona äärimmäisen kallis. WRC-tiimit syövät kymmeniä ja taas kymmeniä miljoonia euroja kehitystyöhön ja WRC-autojen ajattamiseen eri puolilla maailmaa.

Nykyisessä tilanteessa on ohut kultareunus. Viimeistään nyt tallit ja autonvalmistajat ovat ryhtyneet vetämään yhtä köyttä, jotta kriisistä selvittäisiin edes jollain tavalla.

– Keskusteluja käydään ennakkoluulottomammin kuin aiemmin. Mikään asia ei ole tabu eikä kukaan suutu, kun pöydälle pistetään ideoita. Vielä pari viikkoa sitten samoja ideoita ei otettu hyvin vastaan, FIA-pomo Matton sanoi DirtFishille.

Tältä osin tilanne on varmasti juuri sellainen kuin Matton kuvailee. Mutta nyt päästään Citroenin ex-tallipäällikön lausuntoon, jota ei välttämättä kannata sulattaa faktana.

– Kaikki valmistajat ovat sanoneet minulle, että ne haluavat sitoutua vuoteen 2022 ja se on tärkein asia tulevaisuuden kannalta. Ja he ovat, ehkä enemmän kuin koskaan, vakuuttuneita lajin tulevaisuudesta sekä MM-sarjan pysyvyydestä ja ajatuksesta, että jokaisen kisan lähtöviivalla olisi 20 (tehdastiimin tukemaa) autoa, Matton kertoi.

Sori vaan, Yves, mutta minusta nämä puheet kuulostavat yltiöoptimistiselta sonnalta.

Kyllä, autonvalmistajat varmasti haluaisivat sitoutua MM-sarjaan pidemmäksikin aikaan. Mutta täysin toinen juttu on se, kuinka kannattavaa se on ja onko se ylipäätään mahdollista tässä tilanteessa.

Vakuuttuneita MM-sarjan tulevaisuudesta ja pysyvyydestä? Tuskinpa. Kukaan ei pysty sanomaan, millaiset arvet korona jättää maailmaamme, saati moottoriurheiluun. Nyt on erittäin vaikeaa olla vakuuttunut edes oman työpaikan pysyvyydestä.

Ja mitä tulee 20 WRC-autoon starttiviivalla, niin siinä on melkoinen suo rämmittävänä. Suosittelen laittamaan kunnolliset rallikumpparit jalkaan, Yves.

Lisää aiheesta:

Kalle Rovanperältä ja kumppaneilta huutia FIAlle: "Sydämeeni sattuu"Rallin MM-sarjan pomolta painavaa tekstiä lajin nykytilasta – "Nämä ovat elintärkeitä aikoja"Rallin MM-sarjaan odotetaan mullistavaa uudistusta – Jari-Matti Latvalalta huima arvio aikataulusta: "Siihen pitää varautua"Tulinen puheenvuoro – WRC-tallipomo perää jättimuutosta: "Se pitäisi lopettaa kokonaan"Tallipomo ilmaisi huolensa rallin MM-sarjasta – mutta miksi hän ei maininnut Tommi Mäkistä?Kimi Räikkösen pomo esitti synkän arvion F1-sarjan tulevaisuudesta – "En ole ollenkaan varma"
RalliKommenttiUrheiluKoronavirus

Tuoreimmat aiheesta

Ralli
  • ke12:58
    MM-ralli

    Supersiirto viritteillä! Lähde: Ott Tänak ja Jari-Matti Latvala keskustelleet

  • ti13:17
    MM-ralli

    Lähde: MM-ralli ison uutisen äärellä – "Viimeinen puuttuva pala"

  • ti10:47
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä mielissään Juha Kankkusen linjauksesta

  • ti06:55
    MM-ralli

    Jättitalli rämpii karmealla tavalla – asiantuntijalta lohduton näkemys: "Enpä usko, että ruvetaan"

  • ma06:58
    MM-ralli

    Kaiken nähnyt MM-rallipomo järkyttyi Kalle Rovanperän tempusta – huima arvio suomalaisesta