Kolme pitkää kautta ja lukemattomia keskeytyksiä. McLarenin surkea yhteistyö moottorivalmistaja Hondan kanssa on päättynyt, mutta kauanko entiseltä menestystiimiltä kestää rakentaa uudesta autostaan kilpailukykyinen paketti?
Ranskalaisvalmistaja Renault’n moottorin tuekseen saaneella McLarenilla on vielä töitä tehtävänään. Uuden voimayksikön sovittaminen auton takapäähän on ottanut odottamattoman paljon aikaa, ja tiimi on nyt noin kaksi viikkoa laatimastaan aikataulusta jäljessä.
Formula ykkösten moottorit eivät ole nykyisellään likimainkaan sellaisenaan siirrettävissä yhden tiimin autosta toiseen. Voimayksikkö koostuu polttomoottorista, turbosta sekä energiaa kierrättävistä ja sitä varastoivista komponenteista, joiden sijoittelu on hyvin erilaista Mercedeksen, Ferrarin, Renault’n ja Hondan piirustuksissa. Tallit hakevat jatkuvasti kilpailuetua toisiinsa nähden sijoittelemalla näitä sisäelimiään parempaan järjestykseen esimerkiksi auton rungon virtaviivaistamiseksi. Lisäksi voimayksikön vaatima tila vaikuttaa suoraan niin vaihdelaatikon kuin koko takapään asetteluun.
Formula ykkösten moottorit eivät ole nykyisellään likimainkaan sellaisenaan siirrettävissä yhden tiimin autosta toiseen
McLarenin päätös vaihtaa Hondan moottorit Rellun vastaaviin tapahtui vasta viime vuoden syyskuussa, joten uuden auton rakentaminen uuteen voimayksikköön sopivaksi on tapahtunut kovalla kiireellä. Kilpailujohtaja Eric Boullier oli maanantain lehdistötilaisuudessaan positiivinen edessä olevan yhteistyön suhteen, mutta tiimissä täytyy nyt olla kaikilla, etunenässä tähtikuljettaja Fernando Alonsolla, malttia kehityksen kanssa.

