F1-kauden topit ja flopit: Bottas selvisi vaikeasta kaudesta voittajana

Formula ykkösten kausi 2017 päättyi Valtteri Bottaksen voitonjuhliin sekä Lewis Hamiltonin ja Mercedeksen mestaruusbileisiin. On aika vetää kausi yhteen toppien ja floppien osalta.

Tällä kertaa MTV Sportin F1-toimitus saa vetoapua C Moren tekniseltä asiantuntijalta Ossi Oikariselta. Tässä ovat kauden 2017 onnistujat ja epäonnistujat!

TOP5:

1. Lewis Hamilton

Ferrarin Sebatistian Vettelillä oli hyvät mahdollisuudet haastaa Hamilton maailmanmestaruudesta, mutta hän ja Ferrari sortuivat itse virheisiin ratkaisevilla hetkillä. Siinä missä saksalaisella läikkyi yli kesällä Azerbaidzhanissa ja syksyllä Singaporessa, Hamilton pystyi nostamaan tasoa radoilla, jotka eivät kuuluneet lähtökohtaisesti Mercedeksen vahvuuksiin. Itse asiassa hän ajoi niinkin varmasti, että nousi Juan Manuel Fangion ja Michael Schumacherin rinnalle kolmanneksi kuskiksi, joka otti pisteitä kauden jokaisessa kisassa – ja tällä kaudella niitä oli sentään 20 kappaletta! Hamilton on parhaimmillaan aika-ajossa kelloa vastaan ajettaessa, mikä oli Vettelin isomman virheherkkyyden lisäksi hänen toinen valttikorttinsa tällä kaudella.

2. Valtteri Bottas

Valtterin lähtökohdat olivat vaikeat, sillä hän sai niin myöhään tietää ajavansa Mercedeksellä ja sai tallikaverikseen ehkä kovimman mahdollisen vaihtoehdon. Hamiltonia vastaan hän pärjäsi kohtuullisen hyvin: molemmat ottivat kauden aikana 13 palkintopallisijaa, mutta toki voitot menivät Hamiltonille 9–3 ja paalupaikat 11–4. Keskikausi pääsi kuitenkin Valtterilta sukeltamaan ja Hamilton sitä myötä karkaamaan. Onneksi loppukausi toi parempia suorituksia, kun hän päätti ensimmäisen Mersu-vuotensa kahteen paalupaikkaan sekä täydelliseen Abu Dhabin viikonloppuun.

3. Ferrari

On varsin normaalia, että kun säännöt pysyvät pitkään samanlaisina, Ferrari pystyy ottamaan muiden hankkimaa etumatkaa kiinni. Kun taas säännöt muuttuvat, Ferrarilla on yleensä vaikeaa. Nyt autot muuttuivat rutkasti viime vuodesta, mutta V6-hybriditurbomoottoreita kehitettiin jo neljättä kautta. Italialaistiimi onnistui autonsa suunnittelussa, mutta suurin kehitysloikka tapahtui moottoririntamalla. Sebastian Vettel oli vielä kesätauolle lähdettäessä MM-ykkösenä, ja hänen hankkimansa viisi kisavoittoa on saavutus, johon Ferrari on viimeksi yltänyt mestaruuskaudellaan 2008. Yksi niistä voitoista olisi kylläkin kuulunut Kimi Räikköselle. Talvitaukoon lähdettäessä suurin kysymysmerkki on siinä, hukkasiko Ferrari ainoan tilaisuutensa lyödä Mercedes laudalta sääntöjen taitekohdassa vai vieläkö siltä löytyy vastaavanlainen loikka pohkeistaan?

Startti: In-car 1:34

4. Max Verstappen

Ensimmäinen täysi kausi Red Bullilla toi kaksi kisavoittoa Malesiassa ja Meksikossa. Kauden avauspuolisko oli kuitenkin musertavaa rämpimistä teknisten vikojen kanssa, mistä syystä tallikaveri Daniel Ricciardo oli lopulta hänen edellään MM-pisteissä. Ajotyyli on erittäin aggressiivinen ja Verstappen on kiistatta tulevaisuuden suurmies formula ykkösissä, mutta hänen täytyy mahdollisiin MM-taisteluihinsa mennessä oppia ajamaan pienemmällä riskinotolla. Niissä ratkaisevissa tilanteissa ei vain voi olla enää näin uhkarohkea.

Verstappen ohittaa Hamiltonin tyylipuhtaasti 0:22

5. Esteban Ocon

Viime vuoden Manor-visiitin jälkeen kausi 2017 oli oikeastaan tulokasvuosi ranskalaiselle Oconille, joka keskeytti ensimmäisen kerran – silloinkin itsestään riippumattomista syistä – vasta kaksi viikkoa sitten Brasiliassa. Kävi rajua taistelua paljon kokeneempaa ja jo neljättä kauttaan Force Indialla ajanutta Sergio Perezia vastaan. Kuuluu Mercedeksen junioriohjelmaan ja on ehdottomasti tulevaisuuden tähti.

Perez ja Ocon kolaroivat 0:44

FLOP5

1. Sauber

Sveitsiläistallin elämä on ollut selviytymistaistelua taloudellisesti jo vuosien ajan. Nyt talous on jo paremmalla tolalla, mutta vuoden vanhojen Ferrari-moottorien vauhti ei riittänyt taistelemaan kenenkään kanssa. Ferrarin ote perinteikkäästä yksityistiimistä on vain vahvistumassa, mikä tekee Sauberista entistä selkeämmin punaisten juniorihautomon. Huhuttu yhteistyö samaan konserniin kuuluvan Alfa Romeon kanssa avaa toki uusia mahdollisuuksia.

2. McLaren ja Honda

Kolmen vuoden onneton yhteiselo tahrasi paljon 1980-90-lukujen taitteen kultavuosien luomaa kulttimainetta eikä yhdistelmästä saatu koskaan aikaiseksi luotettavaa saati palkintopallitaisteluihin yltävää autoa. Tiet erkanevat tämän viikonlopun jälkeen, joten on mielenkiintoista nähdä, mitä Honda saa aikaiseksi Toro Rosson moottorivalmistajana ja McLaren puolestaan Renault’n asiakkaana.

3. Renault

Edelliseen viitaten, myös ranskalaismoottoreissa oli edelleen karmeita luotettavuusongelmia, jotka vain pahenivat viime kaudesta. Red Bullin kausi meni tämän takia pilalle jo varhaisessa vaiheessa eikä MM-taisteluun saatu mukaan kaivattua kolmatta tiimiä. Kun koneet kestivät loppukaudesta ruutulipulle, Red Bull osoitti pystyvänsä haastamaan Mercedeksen ja Ferrarin yllättävän vaivattomasti. Renault’n oma tehdastiimi yrittää edelleen nousua täysin perikatoon ajautuneen edeltäjänsä Lotuksen raunioilta eikä viimeisessä kisassa varmistettu kuudes sija valmistajien MM-taulukossa juuri brändiä komista.

4. Toro Rosson sirkus

Red Bullin kakkostiimi on saanut taas siivota jäljet, kun tohtori Markon tuotokset ovat lentäneet tuulettimeen tasaisin väliajoin. Kuskien kehitysohjelmassa on tällä hetkellä valtava kuilu Daniel Ricciardon, Max Verstappenin ja Carlos Sainzin takana. Daniil Kvjatin toilailua katsottiin yllättävänkin pitkään sormien läpi, mutta se tapa, jolla venäläinen heitettiin ulos tallista, oli enemmän häpeäksi työnantajalle kuin työntekijälle. Nyt Toro Rosso on tilanteessa, jossa sillä on käytössään Hondan moottorin yksinoikeudella, mutta auton kehittäjinä kaksi täysin kokematonta kuskia: Pierre Gasly ja Brendon Hartley.

5. Onnea neuvotteluihin, Liberty Media

F1-kaudessa 2017 oli paljon hyvää: autot muuttuivat onnistuneiden uudistusten kautta todella näyttäviksi ja rataennätykset hakattiin historiaan lähes jokaisella radalla. Pelättyä ohitusten katoamista ei lopulta nähty. Sarjan nykyomistajalla Liberty Medialla on silti edelleen paljon tekemistä lajin kehittämiseksi. Ensi kaudella päästään eroon sääntöjen porsaanreiästä syntyneistä ”hainevistä”, mutta toisaalta Halo-turvakaareen tottuminen tuntuu tällä hetkellä täysin mahdottomalta ajatukselta. Nyt käydään kuitenkin isoja neuvotteluita jo vuoden 2021 moottoriuudistuksesta, jonka maaliin vieminen on Libertyn ja uuden urheilupomon Ross Brawnin päätehtävä. Amerikkalaisyhtiön optimistinen ideariihi on kuitenkin törmännyt eurooppalaisten autotehtaiden jyrkkään vastarintaan, joten formula ykkösten poliittiset realiteetit ovat ainakin tulleet tutuiksi tähän mennessä.

Lue myös:

    Uusimmat