Hyppää pääsisältöön
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Kommentti: Renault sai viimeisen sanan Red Bullin suunsoittajilta

Red Bullin tallipäällikön Christian Hornerin (vas.) ja Renault'n jatkuva vesisota näyttää päättyvän ensi kauden jälkeen.
Red Bullin tallipäällikön Christian Hornerin (vas.) ja Renault'n jatkuva vesisota näyttää päättyvän ensi kauden jälkeen.xpbimages.com
Julkaistu 14.09.2017 14:15
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Palaset loksahtelevat vähitellen kohdilleen formula ykkösissä: McLaren ja Red Bull vaihtavat pian keskenään moottorivalmistajia ja tässä tuolileikissä ensin mainittu näyttää tällä hetkellä suuremmalta voittajalta.

Uusin päivitys moottoririntamalla saatiin torstaina, kun Auto Motor und Sport ja Daily Mail uutisoivat Renault’n hylkäävän pitkäaikaisen menestyspartnerinsa Red Bullin ensi kauden päätteeksi. Ranskalaisyhtiön kannalta on merkittävää, että juuri se sai viimeisen sanan jo vuosia jatkuneessa kädenväännössä.

MAINOS

Singaporen F1-viikonloppu
C Morella!

Perjantai: Harjoitukset klo 11.25 ja 15.25 
Lauantai: Harjoitukset klo 12.55, aika-ajo klo 15.55
Sunnuntai: Singaporen GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!

Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!

Tilaa C More ja aloita katselu vaikka heti.

Renault’lla oli taustalla käytyjen McLaren-neuvotteluiden takia selkänojaa tehdä itse päätös yhteistyön päättämisestä Red Bullin kanssa. Nyt sillä on merkittävä asiakas tuleviksi vuosiksi eikä se ole enää riippuvainen jatkuvaa kritiikkiä sitä kohtaa esittäneestä ailahtelevasta energiajuomayhtiöstä.

Vielä täytyy huomioida, että McLarenin ja Hondan tai Red Bullin ja Renault'n virallista eroilmoitusta ei ole saatu, mutta parhaillaan käynnissä olevan kuhinan jälkeen olisi erikoista, jos mitään uutisia ei tulisi vielä tämän viikonlopun Singaporen GP:n aikana.

Renault ja Red Bull voittivat yhdessä neljä maailmanmestaruutta vuosina 2011-13, mutta harvoin moottorivalmistaja pääsi tuona aikana paistattelemaan menestyksen valokeilassa. Kyse oli aina neroksi ja guruksi leimatun Adrian Neweyn suunnittelemasta autosta, jonka kanssa Red Bull oli koko ajan kilpailijoitaan edellä. Ja niinhän se olikin.

Kun vapaasti hengittävistä V8-moottoreista siirryttiin nykyisiin V6-turbomoottoreihin vuonna 2014, Renault oli auttamattomasti Mercedeksestä jäljessä. Moottoritehojen painoarvo kasvoi entistä suuremmaksi ja Red Bull alkoi jäädä saksalaistallista jälkeen myös auton aerodynaamisessa suunnittelussa. Huomio oli kuitenkin helppo kääntää Renault’n suuntaan, sillä talven ja kevään 2014 aikana sen hybridimoottorit olivat suoraan sanottuna käyttökelvottomia.

Uusi teknologia on ollut käsittämättömän suuri haaste isoille autotehtaille, jotka jäivät Mercedeksestä jälkeen edellisessä moottorimurroksessa. Ferrarin vuodesta 2014 ottama loikka on ollut sitä taustaa vasten todella massiivinen kehitysaskel. Renault on sekin tullut eteenpäin, muttei ole vielä lähelläkään kärkikaksikon tasolla suorituskyvyn tai luotettavuuden osalta. Puhumattakaan McLarenin hylkäämästä Hondasta, joka tuli mukaan muiden jo ajettua vuoden uuden sukupolven moottoreillaan.

Red Bull on saanut kuljettajiltaan Max Verstappenilta ja Daniel Ricciardolta jatkuvaa painetta, jolla on myös painoarvoa. Vuoden kuluttua nämä herrat lähtevät todennäköisesti kävelemään, jos näkyvissä ei ole sellaista autoa, jolla voitetaan kisoja ja mestaruuksia. Niinpä Renault on taas saanut tuntea kiristyneen tilanteen nahoissaan.

Tilanteen voisi uskoa rauhoittuvan, kun McLaren tulee Rellun pääasiakkaaksi näillä näkymin siis ensi vuodesta lähtien. Honda-yhteistyön jäljiltä Fernando Alonso ja kumppanit ovat varmasti vähästäkin kiitollisia. Moottorivalmistajan kohdalla ilmoille jää vielä kysymysmerkkejä oman tehdastallin tulevaisuuden osalta. Onko yhdellekään autonvalmistajalle eduksi ajattaa sarjassa tallia omalla nimellään, jos samaan aikaan sarjassa kilpailee menestyvä yksityistalli saman valmistajan moottoreilla?

Red Bullin kohdalla seuraavat pari vuotta näyttävät suuntaa sille, näkeekö se tarpeelliseksi jatkaa formula ykkösissä sen jälkeen, kun nykyiset sopimukset umpeutuvat vuonna 2020. Kakkostiimi Toro Rosso on nyt ottamassa McLarenilta vapautuvat Hondan moottorit testattavakseen ensi kaudella, mutta emotalli Red Bullilla tuskin on muuta vaihtoehtoa kuin seurata perässä vuotta myöhemmin kaudella 2019.

Seuraava moottorisukupolvi tulee käyttöön vasta kaudella 2021, joten sitä ennen Red Bull tuskin saa tuekseen menestyvää moottorivalmistajaa. Sellaisen löytyminen parin vuoden siirtymäajan aikana on ratkaisevassa osassa yhtiön F1-jatkohalujen kannalta.

Joko se uusi yhteistyökumppani olisi Audi tai joku vastaavaa suuremman luokan autonvalmistaja?

Lisää aiheesta:

Huima tarina! Fernando Alonson kommentti suututti japanilaiset, surkeasti rämpinyt Honda löysi lopulta pelastuksen taivaalta – "Haluaako hän potkut?"Kommentti: Ottiko Red Bull kannattavan riskin Hondan kanssa?Niki Juuselan kommentti: Verstappenilla on ryhtiliikkeen paikka – kärjen takana luvassa herkkuaKommentti: McLaren saattoi pudota moottoriruletissaan ojasta allikkoonF1-kauden topit ja flopit: Bottas selvisi vaikeasta kaudesta voittajanaKommentti: Miksi juuri nyt, Max Verstappen?
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ti13:48
    Portugalin GP

    F1-paluu sinetissä: "Tarjoaa jännitystä ensimmäisestä mutkasta ruutulipulle"

  • ma08:02
    Red Bull

    Red Bullilta lähtenyt pomo lataa skandaaliväitteitä Christian Hornerista – "Likaista peliä"

  • 13.12.09:08
    Aston Martin

    Ralf Schumacher vaatii: Huippulupaus F1-kohukuskin tilalle – "Ansaitsee 1 000 kertaa enemmän"

  • 9.12.16:51
    Red Bull

    Red Bull -pomo lähtee: "Todella surullista"

  • 8.12.12:25
    Red Bull

    Red Bullilla tuulee: Helmut Marko lähtökuopissa? – "Voin vain kiittää häntä"