Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
MM-Ralli-sivujen kansikuva
MM-Ralli
Etusivu
Aikataulu ja tulokset
MM-pisteet
Valmistajien MM-pisteet

Kommentti: Kalle Rovanperän kaikissa voitoissa toistuu sama kaava – huomautukset suomalaisesta on viimeistään nyt syytä ottaa vakavasti

IMAGO/PanoramiC/ All Over Press
Julkaistu 24.04.2022 19:19
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Kun Kalle Rovanperä voittaa, muilla ei ole perusvauhdin puolesta juuri nokan koputtamista. Jatkuvat taivastelut Toyotan suomalaistähden iästä on kuitenkin syytä unohtaa, kirjoittaa MTV Urheilun Mikko Hyytiä.

LUE MYÖS: Katso! Jari-Matti Latvala täysin häkeltynyt Kalle Rovanperästä: "Tämä poika on ihme"

LUE MYÖS: Kalle Rovanperä voitti Kroatian MM-rallin! Mykistävä viimeisen ek:n veto murskasi Ott Tänakin

Kroatiassa uransa neljännen MM-rallivoiton saavuttaneesta Rovanperästä tuli vasta historian neljäs suomalaiskuljettaja, joka on yltänyt ykkössijaan soralla, lumella ja puhtaassa asfalttikisassa. Ulkomaalaiskuljettajat mukaan luettuna Rovanperän edeltäjiä oli tässä tilastossa vain kahdeksan.

Juttu jatkuu videon alla. 

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Rovanperän ainoa kauneusvirhe Kroatiassa tuli toiseksi viimeisellä erikoiskokeella, kun Ott Tänak piipahti paremman rengasvalinnan avittamana kilpailun kärjessä. Tätä lukuun ottamatta Rovanperä miehitti ykkössijaa lähdöstä maaliin.

Kun Rovanperän tähänastisia MM-rallivoittoja tarkastelee, pistää silmään, että hän on ollut niissä kaikissa sanalla sanoen vakuuttava.

Rovanperän voittamissa kilpailuissa on ajettu yhteensä 75 erikoiskoetta, ja Rovanperä on ollut kisan kärjessä niistä 64:llä. Pohja-aikoja on 30.

Niillä 11 erikoiskokeella, joilla Rovanperä ei ole ollut kisan kärjessä, hänen eronsa kilpailua johtavaan kuljettajaan on ollut keskimäärin 1,4 sekuntia ja enimmilläänkin vain 8,9 sekuntia.

On totta, että Kroatiassa Rovanperä sai suuresti apua olosuhteista. Perjantaina ensimmäisenä kuljettajana reitille startannut suomalainen oli sateiden vuoksi aamupäivällä ainoa, joka sai ajaa puhtaalla tiellä. Tulevan voiton perusta luotiin näillä pikataipaleilla.

Mutta se, että Rovanperä sai lähteä pätkille ensimmäisenä,  ei ollut sattumaa. Hän oli itse ansainnut lähtöpaikkansa sijoittumalla neljänneksi Monte Carlossa ja voittamalla Ruotsissa sekä johtamalla näin MM-sarjaa.

Ja harvassa ovat ne, jotka pystyisivät nyt nähdyistä lähtökohdista vastaavaan vetoon kuin Rovanperä koko rallin viimeisellä erikoiskokeella.

Kokemus on muutakin kuin vuosirenkaita

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lokakuussa 2000 syntyneestä Rovanperästä puhuttaessa on käytännössä aina korostettu hänen ikäänsä. Tämä on sikäli ymmärrettävää, että MM-rallipiireissä ei ole vuosikymmenten saatossa totuttu näkemään parikymppisiä kuljettajia kärkikahinoissa.

Lukuisat asiantuntijat ovat kuitenkin alusta asti huomauttaneet, että Rovanperä on veistetty täysin eri puusta kuin kukaan ennen häntä eikä hänen kohdallaan ole tämän vuoksi mitään syytä keskittyä vain iästä kertovaan lukemaan 21.

Huomattavasti kuvaavampia lukemia ovat 42 ja 90.

LUE MYÖS: Kalle Rovanperän ilme kertoo kaiken – Toyota mokasi, mutta tämä sekava hetki saattoi sinetöidä suomalaistähden voiton!

Näistä ensin mainittu on Rovanperän tällä hetkellä ajamien MM-rallien lukumäärä, jälkimmäinen taas kaikkien Rovanperän ajamien rallien – siis muidenkin kuin MM-rallien – lukumäärä*.

Tällä kokemuksella Rovanperällä on nyt tilillään kaikkiaan neljä MM-rallivoittoa, yksi kakkossija ja kaksi kolmossijaa.

Vertailun vuoksi: vuosien 1988 ja 1989 maailmanmestarilla Miki Biasionilla oli 42 MM-rallin jälkeen 14 voittoa, viisi kakkossijaa, neljä kolmossijaa ja molemmat MM-tittelinsä. Nelinkertainen maailmanmestari Juha Kankkunen oli hänkin 42 MM-rallin jälkeen saavuttanut seitsemän voittoa, neljä kakkossijaa, kolme kolmssijaa ja kaksi ensimmäistä MM-titteliään.

Tässä tullaan paitsi MM-rallissa tapahtuneeseen muutokseen myös siihen, miten poikkeuksellisesta tapauksesta Rovanperän kohdalla puhutaan.

Takavuosina kuljettajilla oli varsinkin uransa alkuvaiheessa tapana valikoida ohjelmaansa sellaisia itselleen hyvin soveltuvia kilpailuja, joissa heillä oli mahdollisuus menestyä ja antaa näin näyttöjä paitsi yhteistyökumppaneita myös tehdastalleja varten.

Jo likimain 15 vuoden ajan auton ratissa viihtyneellä Rovanperällä ei ole ollut missään vaiheessa uraansa tarvetta moiseen. Hän on ollut lahjakas, hänellä on ollut riittävästi rahaa taustallaan, ja hänen markkina-arvonsa on ollut alusta asti huipussaan. Ei ole ollut tarvetta hakea pikavoittoja, vaan uraa on voitu rakentaa pitkällä tähtäimellä eteenpäin.

Kun 16-vuotias nuorukainen viisi vuotta sitten ajoi kisoja Italian asfaltilla, sieltä ei lähdetty hakemaan voittoja – eikä niitä saatukaan – mutta silloin tehty työ asfalttiajamisen eteen kantoi viimeistään nyt Kroatiassa hedelmää.

Koko uransa 90 rallistartilla 21-vuotias Rovanperä on kokemuksen puolesta itse asiassa hyvin lähellä sitä, missä esimerkiksi Tommi Mäkinen ja Sébastien Loeb olivat yhtä monen MM-rallin jälkeen: 32-vuotiaalla Mäkisellä oli  vuoteen 1996 mennessä koko uralla ajettuja kisoja kaksi ja 30-vuotiaalla Loebilla vuoteen 2004 mennessä yksi vähemmän kuin Rovanperällä nyt.

Ikä on tunnetusti vain numero, ja kuten esimerkiksi tämän jutun yläreunassa olevalta videolta ilmenee, rallissa kokemus on jotain ihan muuta.

Tilastot 42:n ajetun MM-rallin jälkeen:

kuljettaja:voitot:kakkossijat:kolmossijat:ikä:ralleja yht.*muuta:

Miki Biasion

14

5

4

32

100

2 mestaruutta

Carlos Sainz

10

7

5

30

122

1 mestaruus

Walter Röhrl

8

3

1

34

135

1 mestaruus

Juha Kankkunen

7

4

3

30

67

2 mestaruutta

Sébastien Loeb

6

5

1

30

89

1. mestaruuskausi

Sébastien Ogier

6

3

4

27

72

Colin McRae

6

3

3

27

132

1 mestaruus

Tommi Mäkinen

6

2

0

32

88

1 mestaruus

Kalle Rovanperä

4

1

2

21

90

Marcus Grönholm

3

2

0

32

107

1. mestaruuskausi

Mukana ovat Rovanperän lisäksi kaikki vähintään kaksi MM-titteliä voittaneet kuljettajat sekä historian toistaiseksi nuorin maailmanmestari Colin McRae.

* Rallien lukumäärä on laskettu ewrc-results.comin tilastojen pohjalta. Mukana ovat siis MM-rallien lisäksi myös muut kuljettajan ajamat rallikilpailut.

Lisää aiheesta:

Kommentti: Kalle Rovanperä ja kumppanit loihtivat mestariteoksen – Hyundai-pomon hämmästys kertoi kaikenKommentti: Uuno Turhapuro sen sanoi – tämän vuoksi Sami Pajari korvaa Takamoto KatsutanKommentti: Tänak pyyhki Rovanperällä loppukaudesta lattiaa, Loeb saattoi tallikaverinsa naurunalaiseksi – sinivalkoinen MM-rallikausi oli tarinoita täynnäNäkökulma: Kalle Rovanperän mestaruus sulki ympyrän kauniilla tavalla – yksi keväinen somejulkaisu kertoo rallimaailman valtiaasta kaiken oleellisenKommentti: 60–23 – Kalle Rovanperän hätkähdyttävin ominaisuus kiteytyy näihin numeroihin, ja siitä tulee olemaan seuraavina kuukausina hyötyäNäkökulma: Kalle Rovanperän ratkaisevan iskun taustalle kätkeytyi kaksi mehukasta yksityiskohtaa - historiaa tehneen rallitähden uralla alkaa nyt uusi vaihe
MM-ralliKalle RovanperäUrheiluToyotaMoottoriurheiluKommenttiRalli

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli
  • 06:58
    Juha Kankkunen

    Juha Kankkusen erityistaidolle sataa ylistystä: "Ymmärtää sen paremmin kuin kukaan muu"

  • ti12:11
    Esapekka Lappi

    Esapekka Lapilta yllätyspaljastus – asiantuntijalta painetta Hyundaille: "Nyt olisi kuunneltava"

  • ti08:31
    Esapekka Lappi

    Esapekka Lapilta uutispommi: Palaa rallin MM-sarjaan?

  • ma06:02
    Kalle Rovanperä

    Kalle Rovanperästä kutkuttava väite – "Ei parempaa tapaa"

  • 16.11.07:21
    Sami Pajari

    Sami Pajarille varoitus MM-rallin sudenkuopasta: "Sitten ei varmasti tule menestystä"