Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Kommentti: Halo-kaari olisi pelastanut kaksi kuskia – mutta ei Bianchia

Halo-turvakaari tulee pakolliseksi F1-autoihin.
Halo-turvakaari tulee pakolliseksi F1-autoihin.xpbimages.com
Julkaistu 28.07.2017 10:47
Toimittajan kuva

Jani Merimaa

jani.merimaa@mtv.fi

Ensi kaudella F1-autojen ohjaamon eteen lisättävän Halo-turvakaaren hyödyllisyyttä on analysoitu käymällä läpi viime vuosien pahimpia rata-autoiluonnettomuuksia.

MAINOS

Unkarin F1-viikonloppu
C Morella!

Perjantai: Harjoitukset klo 10.55 ja klo 14.55 
Lauantai: Harjoitukset klo 11.55, aika-ajo klo 14.55
Sunnuntai: Unkarin GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!

Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!

Tilaa C More ja aloita katselu vaikka heti.

Halo on suunniteltu etenkin kahden kohtalokkaan onnettomuuden seurauksena. Nämä ovat Henry Surteesin F2-onnettomuus vuodelta 2009 ja Justin Wilsonin Indycar-onnettomuus kahden vuoden takaa. Molemmissa tapauksissa kuljettajan päähän osui hetkeä aiemmin kolaroineen kilpakumppanin autosta irronnut iso osa.

Halo-kaari on suunniteltu erityisesti tilanteisiin, joissa kuljettajaa päin sinkoutuu isoja osia. Halosta tehdään niin vahva, että sitä kutsutaan jo F1-auton vahvimmaksi osaksi. Se kestää 15-kertaisesti F1-auton painon. Käytännössä se pystyy estämään esimerkiksi irtopyörän osumisen kuljettajaan tai kestämään jopa päälle syöksyvän toisen F1-auton. Suunnittelun lähtökohtana on ollut se, että Halon avulla sekä Surtees että Wilson olisivat pelastuneet onnettomuuksistaan.

Pienempien irto-osien, kuten Felipe Massan kypärään aikoinaan osuneen irtojousen, osalta Halo parantaa todennäköisyyttä välttyä onnettomuudelta, mutta ei täysin estä pikkuosien osumista kuljettajaan. Kuljettajien turvallisuutta on jo Massan onnettomuuden jälkeen parannettu, kun kypärien ja visiirien kestävyyttä on kehitetty.

Analyysin perusteella edes Halo-kaaresta ei olisi ollut apua Jules Bianchin karmeassa onnettomuudessa, jossa Marussia-auto painui radalla varrella olleen nosturitraktorin alle ja Bianchin kypärä osui traktoriin. Törmäys oli niin raju, ettei Halo olisi sitä kestänyt.

Mukana analyysissä on ollut myös Heikki Kovalaisen McLaren-auton rengasrikosta johtunut raju ulosajo päin rengasvallia Espanjan Barcelonassa 2008. Kovalaisen auto hautautui syvälle rengasvallin sisään ja suomalaiskuljettaja kiidätettiin ambulanssihelikopterilla sairaalaan. Kovalainen ei saanut vammoja tapauksessa. Analyysin perusteella Halo-kaari olisi kuitenkin suojellut Kovalaisen päätä entistä paremmin auton syöksyessä päin rengasvallia.

Analyysissä oli myös Kimi Räikkösen hurjannäköinen kolari Fernando Alonson kanssa Itävallan GP:ssä pari vuotta sitten. Alonson auto nousi Räikkösen Ferrarin keulan päälle ja oli vähällä osua suomalaiskuljettajaan. Vammoilta vältyttiin ilman Haloakin, mutta Halo-kaari olisi entisestään parantanut Räikkösen turvallisuutta siinä tapauksessa, jos Alonson auto olisi tullut vähänkin enemmän kuljettajan päälle.

Formula ykkösten lisäksi Halo-kaari on tarkoitus lisätä myös pienempien formulaluokkien ajokkeihin. Haloa ei kuitenkaan tehdä jälkiasennuksena, vaan se pitää alusta lähtien suunnitella osaksi autoa. Siksi se tulee pikkuformuloihin sitä mukaa, kun sarjoihin tulee uudet autot.

Lisää aiheesta:

Mika Salo kertoo F1-tuomariston näkemyksen Romain Grosjeanin pelastumisen syistä: "Ajattelimme, että tuosta ei voi selvitä hengissä"Bahrainin GP:n topit ja flopit: Viisi tärkeää syytä, miksi Romain Grosjean on yhä elossaJapanin F1-päätöksen taustalla traagiset syyt – viisi vuotta sitten taifuuni johti peruuttamattomaan tapahtumasarjaanVaaratilanteen aiheuttanut Alfa-kuski Antonio Giovinazzi vähättelee tapausta – rangaistuksen taustalla kuolemaan johtanut F1-tragediaDramaattinen video paljastaa: formulakuskin henki todennäköisesti pelastui kiistellyn uudistuksen ansiosta – ”Kyynikot joutuvat miettimään pariin kertaan”Mika Häkkisen karu arvio: "Leclerc olisi kenties jopa menettänyt henkensä"
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen09:11
    Ferrari

    Lewis Hamilton sivuun – sydäntäsärkevä päivitys

  • to19:21
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton kertoo pelottavasta tilanteesta – pyytää rukoilemaan

  • to16:08
    Romain Grosjean

    Karmeasta onnettomuudesta selvinnyt konkari palaa F1-autoon

  • ke21:14
    Fernando Alonso

    Todella nimekkään F1-kuskin ura päättyy ensi vuoteen? – "Hyvä hetki lopettaa"

  • ma15:42
    Red Bull

    Jättimäinen tilipäivä: F1-potkut kävivät Red Bullille kalliiksi