Bahrainin GP:n topit ja flopit: Viisi tärkeää syytä, miksi Romain Grosjean on yhä elossa

MTV Urheilun F1-toimitus listaa jokaisen ajetun osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. MM-ratkettua jo aiemmin huomio kiinnittyi nyt täysin Haas-kuljettaja Romain Grosjeanin hirvittävään onnettomuuteen. Miten siitä selvittiin ilman vakavia vammoja?

Grosjeanin auto katkesi kahtia ja leimahti liekkeihin, kun hän paiskautui voimalla päin teräskaidetta kisan ensimmäisen kierroksen kamppailussa. Ranskalainen pääsi lopulta itse ulos palavasta autostaan saaden vain lieviä palovammoja.

Tämä Topit ja flopit -yhteenveto on omistettu asioille ja ihmisille, joiden ansiosta Grosjean on yhä elävien kirjoissa.

Halo-turvakaari

Auto päätyi teräskaiteiden läpi tavalla, joka olisi saattanut olla entisaikojen autoilla kohtalokasta. Kaiteen ylin palkki pysyi ehjänä, kun muut osat antoivat periksi. Tämä koitui vuonna 1973 Francois Cevertin kohtaloksi, mutta nykyisissä autoissa tilanne on toinen. Kuskit ovat nykyisin syvällä ohjaamossaan, jolloin pää ei juuri nouse ohjaamon reunaa ylemmäs. Lisäksi parjattu Halo-turvakaari osoitti nyt tarpeellisuutensa. Muutaman vuoden aikana se on estänyt jo useita vakavia vaaratilanteita ottaen vastaan kuljettajan päätä lähestyneet iskut.

Törmäyssuojattu ohjaamo

C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen muistuttaa, että vaikka auton katkeaminen keskeltä oli hirvittävän näköistä, se katkesi juuri siitä kohtaa, josta sen pitikin. Kuljettaja istuu auton sisällä erillisessä ”solussa”, jota ei ulkoa päin näe. Vaikka kaikki ympäriltä tuhoutuisi, tämä ultrakestävä ydin suojaa kuljettajaa valtavilta törmäysvoimilta päästä jalkateriin asti. Nyt ohjaamo otti vasemmalle puolelle kovan iskun, mutta kesti silti. Sen ansiosta ohjaamosta on mahdollista nousta ilman ainuttakaan luunmurtumaa.

Grosjean pysyi tajuissaan

Autosta ulos pääsemisessä ehkä se tärkein seikka oli kuljettajan oma toimintakyky. FIA:n sääntöjen mukaan kuskien on pystyttävä tarpeen tullen pelastautumaan ohjaamon ulkopuolelle viidessä sekunnissa. Nyt nähty otti kauemmin, mutta turvakaaresta huolimatta kaikki kävi verraten nopeasti. Kuskin täytyy avata turvavyöt, irrottaa ratti ja HANS-niskatuki ennen ulos kapuamista. Jos Grosjean olisi menettänyt hurjissa törmäysvoimissa tajuntansa, hänen riittävän aikainen pelastamisensa olisi ollut liekkimeressä lähes mahdotonta.

Palosuojatut ajovarusteet

Kuljettajien ajopukujen materiaalit ovat olleet korkeatasoisia, tulen kestäviä jo aiemminkin, mutta juuri täksi kaudeksi niihin tehtiin vielä merkittäviä parannuksia. Haalareista, alusasuista, hanskoista ja kengistä oli saatava niin lujia, että ne kestävät nyt nähdyn liekkimeren keskellä 12 sekuntia suojaten yhä kuskeja palovammoilta. Samalla materiaalit ovat kuitenkin entistä kevyempiä. Grosjeanin saamat vammat kertovat hyvin, miten suojavarusteet häntä suojasivat. Lieviä palovammoja tuli vain käsiin ja nilkkoihin, joissa on puvun saumakohdat. Grosjean nousi autostaan ilman toista ajokenkää, mikä saattoi olla osaltaan mahdollistamassa nilkan palovammat. Kypärä puolestaan kesti kuumuuden, vaikka irrotettavien visiirikalvojen käpristyminen kertoi siihenkin kohdistuneen valtavia lämpötiloja.

F1-lääkäriauto

Onni onnettomuudessa oli myös lähellä ollut lääkäriauto, joka näkyy tv-kuvissa kiihdyttämässä letkan perään jo ennen törmäystä. Kun Grosjean oli paiskautunut teräskaiteen läpi, lääkäriauto pysähtyi välittömästi paikalle. Lääkäri Ian Roberts pystyi aloittamaan heti pelastustöiden johtamisen ohjeistamalla jauhesammuttimella autoa lähestynyttä palomiestä. Roberts syöksyi itse liekkejä kohti heti, kun Grosjean nousi ylös ohjaamosta. Muistamme historiasta lääkäri Sid Watkinsin, joka pelasti muun muassa Mika Häkkisen hengen ripeällä toiminnallaan Adelaidessa 1995. Roberts jatkaa tätä arvokasta perinnettä. Myös paikalliset palomiehet tekivät loistavaa työtä Grosjeanin pelastamisessa.

Lue myös:

    Uusimmat