Mainos

Kommentti: Autoilija piti turvaväliä Kehä ykkösellä

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ottaa kirjoituksessaan kantaa poikkeukselliseen liikenneilmiöön, johon hän törmäsi aiemmin tällä viikolla.

Nousin tänä aamuna Vihdintieltä Kehä ykköselle, suuntana itä. Olin varautunut pitkään jonottamiseen, koska tietöiden vuoksi kyseisen tieosuuden kiihdytyskaistat ovat normaalia lyhyemmät tai niitä ei ole ollenkaan. Todettakoon myös se itsestäänselvyys, että puoli kahdeksan aikaan arkiaamuna Kehä ykkösellä liikkuu joku muukin.

Hämmästyksekseni huomasin kiihdytyskaistaa ajaessani, että viereisellä, varsinaisella ajokaistalla oli hyvä väli, johon minun oli helppo pujahtaa. Olin hämmentynyt – jopa niin hämmentynyt, että teki mieli pysähtyä ja mennä halaamaan takaa lähestyneen Renaultin kuljettajaa – siitäkin huolimatta, että peilin perusteella kyseessä oli mies.

Kun olin toipunut minut lähes ekstaasiin saaneesta mielihyvän tunteesta, syvennyin miettimään, mikseivät kaikki autoilijat ole yhtä älykkäitä? Tuon Renaultin kuljettaja siis helpotti liittymistäni suunnattomasti tekemättä käytännössä yhtään mitään. Kuljettaja oli ennakoinut ja tehnyt päätöksen järkevän turvavälin pitämisestä edellään ajavaan jo paljon aiemmin – itse kehätielle liittyessään.

Ajaminen on valintoja ja juuri näiden viisaiden ja kauaskantoisten valintojen tekeminen ovat keskeinen osa ennakoivaa ajotapaa. Koska minulla oli tilaa liittyä muun liikenteen rytmiin, ei liittymiseni aiheuttanut minkäänlaista muutosta Kehä ykkösellä liikkuvan liikennevirran nopeuteen. Tämä on hyvä, koska puskuri puskurissa etenevässä letkassa syntyy helposti kertautuva haitari-ilmiö, joka on omiaan aiheuttamaan massiivisia ketjukolareita – varsinkin näin ensiliukkailla.

Renaultin ratin takana istui nero – enkä tässä tapauksessa tarkoita Rooman keisaria.

***

3:56

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.