Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kommentti: Turvavälin älyttömät legendat – mikä meitä suomalaisia oikein vaivaa?

Ruuhkaa Kehä I:llä.
Ruuhkaa Kehä I:llä.Lehtikuva
Julkaistu 05.08.2016 12:01

TEPPO VESALAINEN, AUTOLIITON KOULUTUSPÄÄLLIKKÖ

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ottaa kirjoituksessaan kantaa turvaväliproblematiikkaan. Tai oikeastaan hän ei näe problematiikkaa turvavälissä, vaan autoilijoiden asenteissa.

Istun ruuhkabussin peräosassa ja seuraan sen täyttymistä. Jokaiselle penkille istuu yksi ihminen. Ihmiset jäävät jopa seisomaan mieluummin kuin istuvat jonkun viereen.

Suomalaiseen kulttuuriin siis selkeästi kuuluu, että muihin pidetään etäisyyttä. Ketään ei haluta päästää iholle, eikä myöskään kenenkään iholle haluta.

Peltikuori ympärillä lisää rohkeutta

Kun suomalainen sitten istuu autoonsa, tilanne muuttuu täysin. Peltikuoren suojassa halutaankin yhtäkkiä mahdollisimman lähelle muita. Jopa moottoritienopeuksissa näkee autojen etenevän vain auton tai parin mittaisella turvavälillä. Toisin kuin ruuhkabussissa, auton kuljettajina halutaankin yhtäkkiä olla toisten iholla.

Ilmiö on mielenkiintoinen. Kaikki varmasti tiedostavat liian lähellä ajamisen riskit, koska niitä kyllä syötetään autoilijoille kaikista mahdollisista tuuteista lähes päivittäin. Siitä huolimatta halutaan ajaa edellä ajavan takapuskurissa roikkuen – omaa, matkustajien ja muiden tienkäyttäjien turvallisuutta uhmaten. Mikä meitä suomalaisia oikein vaivaa?

Teppo Vesalainen mopoautossa.
Teppo Vesalainen, Autoliiton koulutuspäällikköAutoliitto

Turvaväli ei estä perille pääsyä – pikemminkin päinvastoin

Heinäkuussa Radio Nova soitti alkukesästä antamani haastattelun, jossa neuvoin pitämään neljän sekunnin turvaväliä edellä ajavaan. Tämä oli kuulemma aiheuttanut lukuisia yhteydenottoja, joiden viesti oli ollut, ettei ohjeeni mukaan ajamalla pääse ikänä perille.

Mielenkiintoista mielestäni on se, että itse olen aina päässyt perille ajamalla juuri niin kuin radiossa ja monella muullakin foorumilla olen ohjeistanut. Ei turvavälin pitäminen edellä ajavaan oikeasti hidasta omaa matkan tekoa ollenkaan – pikemmin päinvastoin. Se mahdollistaa tasaisella nopeudella ajamisen, kun liittymistä tulevat ja mahdolliset ohittajat pääsevät siirtymään luontevasti ja kiilaamatta käyttämälleni ajokaistalle.

Turvaväliin on aina joku änkeämässä

Toinen legenda perille pääsemättömyyden ohella on, ettei turvaväliä voi pitää, koska siihen on koko ajan joku änkeämässä.

Viimeksi kuulin tämän viime viikolla autokauppiaalta, joka esitteli minulle uuden tila-auton mukautuvan vakionopeudensäätimen toimintaa koeajolle lähtiessäni. Hän ohjeisti minut säätämään turvavälin mahdollisimman lyhyeksi – erityisesti taajamassa ajettaessa – ettei kukaan pääse änkeämään väliin. Voi helvetti, mitä paskaa.

Oli vaikea pitää pokkaa, mutta en viitsi lähteä itseäni viisaampien kanssa asiasta väittelemään. Nyökyttelin vain ja mietin, että monikohan koeajolle lähtijä ottaa myyjän väsyneestä ohjeesta oikeasti onkeensa.

Jottei asia nyt jäisi mitenkään epäselväksi, otan vielä vyyhdin rautalankaa ja alan vääntämään. Jos itselle jää sellainen fiilis, että joku änkesi omaan turvaväliin, ei turvaväliä ollut riittävästi. Kun etäisyys edellä ajavaan on oikeasti turvallinen, mahtuu ohittaja tai liittyjä siirtymään eteen änkeämättä. Hetkellisesti turvaväli tietysti lyhenee, mutta se pitenee uudelleen kuin huomaamatta, kun ohittaja menee menojaan kyttäämään seuraavaa ohituspaikkaa edellä ajavan perään.

Mahdollisessa liittymistilanteessa voi joutua hieman nostamaan kaasua, kiihdytyskaistalta tulevan liittymisen helpottamiseksi. Kun tämän tekee riittävän ajoissa, selviää ehkä noin 1-2 km/h nopeuden pudottamisella – siis jarruun koskematta.

Mikäli väliä edellä ajavaan on vähemmän, ei edellä kuvatuissa tilanteissa enää selvitä jarrutta. Tällöin puhutaankin sitten jo helposti useamman kymmenen kilometrin nopeuden pudotuksista ja tunne, että ohittaja tai liittyjä änkesi, on varmasti väistämätön.

Autoilijoita ärsyttävät muiden tekeminä samat virheet, joihin itse syyllistyvät

Jokainen meistä on varmasti kokenut tilanteen, jossa takana ajava on roikkunut kiinni oman auton takapuskurissa. Se on ahdistavaa, ärsyttävää ja vaarallista.

Jostain ihmeen syystä – niin tässä kuin monessa muussakin asiassa – autoilija syyllistyy kuitenkin itse samoihin virheisiin, jotka muiden tekeminä ärsyttävät. Oletko Sinä yksi heistä?

Lisää aiheesta:

Viime hetken vinkit hiihtolomaliikenteeseen – "Unohtuu valitettavan monelta kuljettajalta"Asiantuntija kertoo, mitkä asiat huolestuttavat tällä hetkellä liikenteessäHuolestuttava tulos: Auton mittainen turvaväli on osan mielestä aivan riittäväSähköautoilijan "säästövinkki" on pahimmillaan tuhoon tuomittu ajatusMiten meni omasta mielestä? Fiksutkin autoilijat sortuvat helppoihin virheisiin: "Oma vastuuttomuuteni johtui siitä, että yksinkertaisesti unohdin..."Kommentti: Lomakausi on loppu ja ruuhkat palasivat – tyhmyys tiivistyy
Teppo VesalainenLiikenneturvallisuusLiikennesäännötAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Teppo Vesalainen
  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen

  • 18.10.12:02
    Renkaanvaihto

    Voiko jo vaihtaa talvirenkaat alle?

  • 11.10.12:15
    Liikenneturvallisuus

    Auto poistettu liikennekäytöstä? Huomioi tämä: "Ei pidä missään tapauksessa..."

  • 4.10.11:55
    Auton toiminta

    Laitatko auton piuhan päähän, vaikka lämmitin ei oikeasti toimi? Näin tarkastat, pelittääkö moottorilämmitin