Kolmasosa Finnairin lennoista myöhässä

Finnairin lentojen täsmällisyys on heikentynyt nopeasti. Alkuvuoden aikana kolmasosa lennoista on ollut myöhässä, kun viime vuonna vain viidesosaa lennoista saapui määränpäähän myöhässä.

Helmikuussa lentojen täsmällisyyteen vaikutti muun muassa joidenkin lomalentojen aikataulujen pettäminen. Yhden koneen saapuminen myöhässä vaikuttaa helposti myös muihin lentoihin, kertoo viestintäpäällikkö Taneli Hassinen MTV:n uutisille.

- Pääsyy on se, että meidän liikenteen rakenne on selvästi monimutkaistunut sen myötä, että yhä useampi matkustaja lentää Finnairin lennoilla Keski-Euroopasta Aasian kohteisiin ja päinvastoin. Finnair on ollut jopa Euroopan täsmällisin lentoyhtiö useita vuosia, mutta tässä näkyy nimenomaan tämä verkostorakenteen muutos.

Hassinen korostaa, että Euroopan täsmällisimpien lentoyhtiöiden kärjessä ovat tällä hetkellä sellaiset yhtiöt, jotka lentävät ainoastaan point to point -lentoja eli yhdestä paikasta toiseen paikkaan, jolloin matkustajat eivät liiku lentoyhtiön verkostossa lennolta toiselle.

Myöhästymiset arkipäivää

Lentojen myöhästymiset ovat tulleet verkostorakenteiden monimutkaistumisen myötä jäädäkseen. Myöhästymiseksi lasketaan lentoliikenteessä tilanne, jossa kone saapuu määränpäähänsä yli 15 minuuttia aikataulusta jäljessä.

- Finnairilla keskimääräinen myöhästymisaika on muutamia kymmeniä minuutteja. Jos lasketaan myöhästymisien määrää, niin varmasti se alle tunnin joka tapauksessa jää, viestintäpäällikkö Hassinen sanoo.

Hassisen mukaan Finnair pyrkii kuitenkin pitämään asiakkaansa tyytyväisinä muun muassa lentoja porrastamalla, jolloin esimerkiksi Helsinki-Vantaan-lentoaseman ruuhkautuminen vähenee.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat