Kolmannes suomalaisista pelännyt auton kyydissä: "Kuljettajan paikalla istuessa ehkä ajattelee, että voi hallita tilanteet"

Moni suomalainen kertoo joskus pelänneensä kuljettajan käytöstä tai ajotapaa ollessaan tämän kyydissä. Joillekin on myös itselleen huomautettu esimerkiksi liian kovasta ajonopeudesta tai huolimattomuudesta.

Pääkuvan video

Näin ohitat turvallisesti

Monet suomalaiset ovat pelänneet kuskin toimintatapoja tai käytöstä istuessaan auton kyydissä, selviää LähiTapiolan teettämästä Arjen katsaus -tutkimuksesta. Kyselyyn vastasi 1001 suomalaista, joista 32 prosenttia kertoi joskus tunteneensa pelkoa, kun kuljettaja otti tarpeettomia riskejä.

Tarpeettomien riskien lisäksi liki yhtä paljon huolta ovat kyselyn mukaan aiheuttaneet kuskin ajama ylinopeus tai muuten kova vauhti sekä kuskin kännykän käyttö ajon aikana.

– Liian lähellä edessä ajavaa ajaminen ja esimerkiksi vaaralliset ohitukset maanteillä ovat kuitenkin valitettavasti arkipäivää ja se huomioiden ei ehkä ole yllätys, että moni pelkää kyydissä, LähiTapiolan liikenneturvallisuuden johtava asiantuntija Markus Nieminen kommentoi tutkimustulosta tiedotteessa.

"Kuljettajan paikka voi tuoda harhakäsityksen"

Mistä suomalaiskuskien huolta nostava käytös sitten voisi johtua?

– Kuljettajan paikalla istuessa ehkä ajattelee, että voi hallita tilanteet, vaikka vieressä tai takapenkillä istuvat ajattelevat aivan toisin. Voi myös olla, että kun tällainen liian lähellä ajava kuljettaja laitettaisiin samaan tilanteeseen toisen kyytiin, hän alkaisi pelätä. Kuljettajan paikka voi siis tuoda harhakäsityksen siitä, että mitään ei satu, koska ”minä itse kuitenkin hallitsen tämän”.

Autojen tekniikkaan ei saa luottaa liikaa

Kyselyn mukaan 38 prosenttia suomalaisista on myös sanonut autossa joskus ääneen, että kuljettajan käytös tai ajotapa pelottaa. Markus Nieminen pitää tutkimustulosta huolestuttavana. Hän pohtii, tuudittavatko nykyaikaiset autot kuljettajia liialliseen turvallisuuden tunteeseen.

– Osa kuljettajista saattaa luottaa liiaksi avustavaan tekniikkaan, kuten ajovakauden hallintajärjestelmään. Uusi tekniikka tuo lisää turvallisuutta, mikäli ajotapa säilyy entisellään. Jos nostamme nopeutta tai muutamme käyttäytymistä, tekniikan tuoman turvallisuushyöty katoaa kokonaan. Niin kauan, kun ihminen itse ajaa autoa, ennakoivan ajotavan omaksuminen ja liikennetilanteiden lukeminen säilyvät tärkeinä taitoina, joita voi myös kehittää ja harjoitella.

Riskejä otetaan ajattelemattomuutta ja tavan vuoksi

Aina vika ei ole muissa. 23 prosenttia vastaajista myöntää nimittäin myös itse syyllistyneensä joskus ylinopeuden ajamiseen ja on saanut siitä myös kuulla matkustajilta.

Nieminen kritisoi nykykuskeja siitä, että he eivät halua kehittää omia ajotaitojaan tai päästä irti pinttyneistä tavoistaan.

– Omien liikennetaitojen jatkuva kehittäminen ja parantaminen taitaa olla ihmisille liian vieras ajatus. Jos muutamaan vuoteen ei ole sattunut mitään, ihminen tyytyy siihen ja ajattelee, että kaikki menee hyvin jatkossakin. Aina edes kolarissa osallisena oleminen ei saa kuljettajaa ajattelemaan, että omassa toiminnassa olisi jotakin kehitettävää.

Niemisen mukaan syy turhien riskien ottoon löytyy yleensä nimenomaan ajattelemattomuudesta ja vanhoista tavoista.

– Huonoja asenteitakin tietysti on olemassa, mutta sellaisten ongelma-autoilijoiden joukko ei lopulta ole kovin suuri.

Nieminen toteaa, että nykyään nuoretkin osaavat toimia pääasiassa hyvin vastuullisesti liikenteessä.

Lähde: LähiTapiola

Lue myös:

    Uusimmat