Moni autoilija luottaa tähän yleistyvään toimintoon, vaikkei se aina edes toimi – voi aiheuttaa vaaran

Kuljettajat luottavat autojensa rengaspainevahteihin siitäkin huolimatta, että niiden luotettavuudessa olisi reilusti parannettavaa. Tämä voi osaltaan heikentää liikenneturvallisuutta.
Pääkuvan videoNäin yllättäen hirvi hyppää auton eteen – rekkakuski ei ehtinyt edes jarruttaa |
Transport & Environment (T&E) on teettänyt riippumattomalla Dekra-sertifiointilaitoksella tutkimuksen autojen rengaspainevahdeista. Sen mukaan vahdit eivät toimi aina kunnolla tien päällä.
Kun rengaspaineet alenevat, ajamisen turvallisuus romahtaa, autojen käsiteltävyys heikkenee, pysähtymismatka pitenee ja esimerkiksi renkaat kuluvat enemmän. Samalla kuluu enemmän polttoainetta, mikä sotii liikenteelle asetettuja ympäristötavoitteita vastaan.
Kaikkiin ensiasennusrenkaille on ollut marraskuusta 2014 saakka pakko asentaa rengaspaineiden valvontajärjestelmät (TPMS).
Uuden tutkimuksen mukaan autot, joissa on järjestelmät, ovat paljon turvallisempia kuin muut. Sama tutkimus kuitenkin väittää, etteivät TPMS-laitteet toimi kunnolla tien päällä.
Lukemaan ei välttämättä voi luottaa
Rengaspainevahteja ovat kahta tyyppiä: aktiivisessa järjestelmässä jokaisen renkaan sisällä on aineanturit ja passiivisessa järjestelmässä auton ABS-järjestelmä tulkitsee renkaan pyörimisnopeuden muutoksia. Parhaiten toimi aktiivinen järjestelmä.
Kun autossa ei ollut rengaspaineita seuraavaa järjestelmää, ainakin yhden renkaan paine oli alentunut 42 prosentissa autoista vähintään 0,3 baria. 0,5 barin alenema havaittiin 20 prosentissa autoista.
Passiivisessa, auton ABS-järjestelmään tukeutuvassa järjestelmässä vastaavat luvut olivat 27 ja 7 prosenttia.
Aktiivisessa järjestelmässä tilanne oli aavistuksen parempi, 26 ja 7 prosenttia.
Kaikista renkaista vähintään 0,3 barin alipaine löytyi rengaspainemittaristottomissa malleissa 24 prosentissa autoista. Passiivisissa järjestelmissä näin oli 16:ssa ja aktiivisissa järjestelmissä 13 prosentissa autoista.
Myös vähintään puolen barin alipaineita oli kaikissa tutkituissa rengastyypeissä. Rengaspainemittaristottomissa autoissa määrä oli kymmenen ja molemmissa muissa kolme prosenttia.
Kuin kulutuksen mittaamista laboratoriossa
T&E:n mukaan sen tilaama tutkimus osoittaa, että aktiiviset järjestelmät ovat tehokkaampia, mutta molemmat TPMS-tyypit suoriutuvat tehtävästään todellisissa liikenneolosuhteissa heikosti. Tutkimus perustuu tuhanteen satunnaisesti mukaan otetuttuun autoon Italiassa ja Portugalissa.
Tutkijat laskevat, että pelkästään viime vuonna myytiin 330 000 sellaista autoa, joiden kuljettajat ja matkustajat saattavat joutua vaaraan TPMS-järjestelmän huonon suorituskyvyn vuoksi.
T&E:n insinööri Florent Grelier vertaa löydöstä esimerkiksi polttoaineen kulutuksen mittaamiseen laboratorio-olosuhteissa. Se, mitä niissä paljastui, ei välttämättä kerro mitään tilanteista liikenteessä.
– TPMS:n on osoitettu parantavan kuljettajien turvallisuutta, ja se voi myös auttaa säästämään polttoainetta. Itse asiassa suurin polttoainetta säästävä potentiaali on raskaissa tavarankuljetusajoneuvoissa.
Hän haluaa, että TPMS-järjestelmää sovellettaisiin vielä tiukemmin kaikkiin EU:ssa myytäviin autoihin, pakettiautoihin, busseihin ja kuorma-autoihin. Järjestelmien tulisi olla pakollisia.
EU kehittää parhaillaan yleistä turvallisuusasetusta, ja komissio on ehdottanut TPMS:n laajentamista kaikkiin ajoneuvoihin.
Uusimmat
-
15:57
MTV seuraa koronan etenemistä Suomessa: Etelä-Karjala siirtynyt koronan leviämisvaiheeseen
-
15:56
Ruotsin hiihtotähdeltä tyly temppu – "Halusin vain lähteä pois täältä"
-
15:55
Puupohjaista vaatekuitua valmistava Spinnova avaa kaupallisen mittakaavan tehtaan Jyväskylään – aloittaa yhteistyön H&M:n kanssa
-
15:45
Entinen rikosylikonstaapeli sai sakot luvattomasta tiedonhankinnasta Jari Aarniolle – "Poliisin työlle syntyvää mainehaittaa ei ole pidettävä vähäisenä"
-
15:36
Pekka Haavistoa epäillään kahdesta liikenneturvallisuuden vaarantamisesta – syyteharkinta käynnissä
-
15:26
Puoluetuki noussut uuteen ennätykseen – viime vuonna puolueet saivat rahaa 4,3 miljoonaa euroa
-
15:23
"Jopa koko uran parasta" – Suomen MM-hiihtojoukkue sai yllättävän piristysruiskeen
-
15:23
Testikammoisten painajainen todeksi: Koronatikku katkesi ja juuttui nenään Rovaniemellä, koko erä testitikkuja pois käytöstä – "Ei mikään kiva juttu"
-
15:23
Mitä ruotsalaishiihtäjä oikein teki? Norjalaistähti sivalsi sprinttifinaalin jälkeen – "Todella outoa"
-
15:05
Oikeutta eläimille lyttää koirayhdistysten reaktion suojelukoirakohuun – "Menetelmät vähintään hiljaisesti hyväksytty"
-
15:02
Korona ja koulu: Hiihtolomalla olevat pk-seudun oppilaat palaavat viikoksi pulpetin ääreen, sitten jälleen etäopetukseen – rehtori näkee asiassa hyviäkin puolia
-
15:02
Luulitko, ettei pysäköinnin alkamisaikaa tarvitse enää ilmoittaa? ParkkiPaten toimitusjohtaja: "Tavoitteeseen ei päästä, jos..."
-
15:02
William ja Catherine ovat tyrmistyneitä Harryn ja Meghanin aikeista astella televisiokameroiden eteen – ajoitus on äärimmäisen huono sairastuneen prinssi Philipin kannalta
-
14:59
Hallituksen lisäbudjetista rahaa rokotehankintoihin, laivaliikenteeseen ja taiteeseen
-
14:40
Hans Välimäki ravintoloiden sulkemisesta: "Jos pitää jotain laittaa säppiin, niin laitetaan kaikki säppiin, jotta päästään tästä p****estä eroon"
-
14:37
Varmin kevään merkki ja päivän hellyttävin video: Korkeasaaren karhut heräsivät talviuniltaan kieriskelemään ja laskemaan mäkeä
-
14:37
Joni Mäki sai tiedon Aleksandr Bolshunovin rangaistuksesta – suomalainen esitti toivomuksen tulevista kurinpitopäätöksistä
-
14:36
Kolmen viikon mittainen sulkutila käyttöön maaliskuussa – näin rajoitukset tiukkenevat
-
14:29
Jussi Halla-aho ymmärtää hallituksen koronatoimia ja poikkeusolopäätöstä: "Lähestymme rakentavassa hengessä" – Harkimo siirtäisi kuntavaaleja
-
14:20
Johanna Matintalo summasi riipaisevaa MM-pettymystään kyyneleet silmissä – "Epäonnistuin"
-
Lataa lisää