Kohuttu Baader-Meinhof-elokuva Suomeen

Saksassa on noussut viime päivinä kiivas keskustelu uudesta Baader Meinhof Komplex -elokuvasta.

Ensi-illan jälkeen monia on kuohuttanut ohjaaja Uli Edelin kuvavyörytys, jossa pommi-iskut, silmitön ammuskelu, takaa-ajot, haavoittuneet ja kuolleet vilisevät katsojan silmissä lähes tauotta.

Vasemmistoradikaalista opiskelijaliikkeestä ja Vietnamin sodan vastaisista tunnoista voimaa imenyt terroristiryhmä iski 1970-luvun alusta Länsi-Saksan talouselämän ja oikeuslaitoksen korkeita edustajia vastaan.

Valtio taas vastasi poikkeustoimilla ja alkoi jo muistuttaa poliisivaltiota, joka oli Punaisen armeijakunnan - Rote Armee Fraktion, RAF - ensimmäinen päämäärä.

Lopullinen päämäärä oli kansan nostattaminen poliisivaltiota vastaan ja sorrettujen nousu valtaan.

Elokuva perustuu saksalaisen Spiegel-lehden entisen päätoimittajan Stefan Austin kirjaan RAF:ista, ja sitä tähdittävät Saksan valovoimaisimmat näyttelijät Ulrike Meinhofin, Andreas Baaderin ja Gudrun Ensslinin rooleissa.

Kymmenen terrorin vuotta

Elokuvan alussa eletään vuotta 1967. Julkkisbileissä tähtireportteri Ulrike Meinhof lukee avoimen protestikirjeensä Iranin shaahin puolisolle Farah Diballe.

Tästä siirrytään shaahin Saksan-vierailun nostattamiin mielenosoituksiin, poliisin raakaan väkivaltaan, verilammikossa kadulla makaavaan nuoreen mieheen.

Kaksi ja puoli tuntia kestävä elokuva käy läpi kymmenen terrorin vuotta ja päättyy syksyyn 1977, jolloin Saksan työnantajaliiton johtaja Hanns Martin Schleyer siepataan ja Lufthansan kone kaapataan jo uuden terroristisukupolven toimesta.

Lopulta Schleyer tapetaan ja kaapatun koneen matkustajat vapautetaan erikoisjoukkojen iskussa Mogadishussa Somaliassa.

Uhrien omaiset ovat arvostelleet kärkevästi elokuvaa siitä, että se keskittyy täysin terroristeihin ja heidän tekemisiinsä ja jättää uhrit ja heidän kärsimyksensä täysin sivuun.

Poliitikot, joista monet toimivat jo 1970-luvulla, ovat valittaneet sitä, että lähes kaikki virkavallan edustajat on esitetty epämiellyttävässä valossa.

Ohjaaja Uli Edel on lehtihaastattelussa sanonut tehneensä elokuvan omille pojilleen, jotta nämä ymmärtäisivät kotimaansa menneisyyttä.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat