Koeajossa Toyota C-HR Hybrid – persoonallisuudella kaupaksi

Toyota nousi viime vuonna Suomen myydyimmäksi automerkiksi. Yhtenä kasvutekijänä nähtiin yllättävän suuren suosioon noussut crossover.

Tykkäsimme

  • Alustasta
  • Voimalinjan toiminnasta

Emme tykänneet

  • Verkkaisesta suorituskyvystä
  • Moottorin äänestä kiihdytyksissä
  • Rajoittuneesta näkyvyydestä taakse

Hinta alkaen 27 038 €
Koeajoauto 35 055 €

Toyota kuuluu ehdottomasti suomalaisten suosikkiautoihin ainakin myyntiluvuilla mitattuna. Toyota on myös totuttu mieltämään jossain määrin konservatiiviseksi, eikä merkiltä juuri ole nähty perheautojen kategorioissa irtiottoja.

Rohkeammista muodoista on pääsääntöisesti pitänyt huolen sisarmerkki Lexus, mutta reilu vuosi sitten asiaan saatiin poikkeus. Toyota esitteli tämän hetken voimakkaimmin kasvavaan autoluokkaan nimellä C-HR kulkevan uutuuden. Kyseessä on kompakti katumaasturi, joka tarjoaa korkeamman istuma-asennon, ja sen myötä paremman turvallisuuden tunteen. Auto tuntuu ratin takaa kokoistaan isommalta. Näiden ominaisuuksien lisäksi C-HR on Toyotaksi poikkeuksellisen rohkeasti muotoiltu, ja se kääntää ohikulkijoiden katseita.

Auto on herättänyt kiinnostusta myös ostajissa. Toyota arvioi vuoteen 2017 lähdettäessä, että autoja tultaisiin myymään Suomessa noin tuhat. Viime vuonna C-HR:iä kuitenkin laitettiin kilpiin 1 739 kappaletta, mikä ylitti selkeästi maahantuonnin odotukset. Alkaneen vuoden osalta tilanne näyttää viime vuottakin paremmalta.

Myös sisustuksen muodoissa on havaittavissa rohkeutta, mutta ominaisuudet käyttöliittymiin asti tämä kokeilunhalu ei ole edennyt. Sekä keskikonsolin iso näyttö että mittaristosta löytyvä ajotietokone noudattavat muista malleista tuttua käyttölogiikka. Etenkin keskikonsolin multimediajärjestelmä kaipaisi päivittämistä, sillä reagointi on kankean valikkorakenteen lisäksi ajoittain varsin hidasta.

Pinnan alta puolestaan löytyy niin tuttuja elementtejä kuin pieniä yllätyksiäkin. Selkeästi suosituimmaksi voimalinjaksi jossain määrin sporttisesti ulkonäöstä huolimatta on noussut Toyotan perinteisimmistä malleista tuttu hybridivaihtoehto. Pellin alta löytyy siis 1,8-litrainen vapaasti hengittävä polttomoottori, joka toimii yhdessä sähkömoottorin ja portaattoman CVT-vaihteiston kanssa. Vuosien ajan kehitetyn ja miljoonia kappaleita myydyn kokonaisuuden toiminta on hiottu moitteettomaksi, eikä luotettavuudestakaan ole kuulunut pahaa sanottavaa. Myös taloudellisuus käytännön ajossa puoltaa valintaa hybridiä kohtaan.

Voimavarannot puolestaan voisivat olla hieman tuhdimmat. Taajamanopeuksilla auto liikkuu vaivattomasti, mutta kiihdytykset maantienopeuksissa paljastavat voimalinjan rajoittuneet kyvyt. Lisäksi kaasupoljinta syvemmälle painettaessa äänimaailma on varsin rasittuneen kuuloinen.

Alustan ja ajettavuuden puolesta suorituskyky voisi olla reippaampi. Auto etenee jämäkästi ja tasapanoisesti myös kaupunkinopeuksien ulkopuolella. Ohjaus tarjoaa kiitettävän tarkkuuden, joten näiden ominaisuuksien puolesta C-HR soveltuisi myös sporttisempaan etenemiseen.

Persoonallisen ilmeen ja taloudellisen voimalinjan lisäksi auto on mahdollista varustella hyvin kattavasti. Koeajoauto oli varustettu monipuolisilla kuljettajaa avustavilla järjestelmillä, kuten aktiivisella kaistavahdilla ja aktiivisella vakinopeudensäätimellä. Turvallisuuden lisäksi matkustajien mukavuudesta halutaan huolehtia, eikä tämän hintaluokan perusautojen tarvitse hävetä huomattavasti kalliimpienkaan kilpailijoiden rinnalla.

Toyota C-HR on osoitus siitä, mikä autoja ostavia henkilöitä tällä hetkellä kiinnostaa. Tuttu ja turvallinen tekniikka löytyy muodikkaaseen katumaasturityyliin pakattuna, ilman ison auton haittoja.

Toyota C-HR nähdään myös Teknavin tv-kauden kolmannessa jaksossa maanantaina 9.4. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

Toyota C-HR 1,8 Hybrid
Polttomoottori
1 798 cm3, R4
Teho 72 kW (98 hv) / 5 200 r/min
Vääntö 142 Nm / 3 600 r/min
Sähkömoottori
Teho
53 kW (72 hv)
Vääntö 163 Nm
Kokonaisteho 90 kW (122 hv)
Vaihteisto CVT-automaatti
Vetotopa Etuveto
0-100 km/h 11,0 s
Huippunopeus 170 km/h
EU-kulutus 3,8 l/100 km
CO2-päästöt 86 g/km
Mitat Pituus 4 360 mm, leveys 1 795 mm, korkeus 1 555 mm, akseliväli 2 640 mm
Omamassa 1 460 kg
Perävaunumassa jarruin 725 kg
Tavaratila 377 l

Kuvat: Mikko Autio

Teknavin uudet 15. tuotantokauden jaksot esitetään maanantaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla. Jo esitetyt jaksot sekä lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.

Lue myös:

    Uusimmat