Mainos

Koeajossa rohkea Volkswagen T-Roc – vaihtoehto varovaiselle

Volkswagen on yleisesti ollut varsin konservatiivinen autonvalmistaja. Uudessa kompaktissa katumaasturi T-Rocissa on paljon tuttua, mutta myös uusia tuulia.

Tykkäsimme

  • Personoitavuudesta
  • Käytettävyydestä

Emme tykänneet

  • Tavaratilan mataluudesta subwooferin kanssa
  • Vaihtoehtoisten energiamuotojen puuttumisesta

Hintaa ei julkaistu

Yksilöllisyys on yksi nykymaailman merkittäviä trendejä. Tämä näkyy myös autoissa erilaisten personointimahdollisuuksien yleistymisenä. Monipuolistuneiden ulkovärivalikoimien lisäksi yhä usempi valmistaja tarjoaa esimerkiksi kaksivärisyyttä puhumattakaan monipuolisista värivaihtoehdoista auton sisätiloissa.

T-Roc on Volkswagenin vastaus tähän individualismin huutoon. Jo auton muodot ovat merkin perinteiseen linjaan verrattuna positiivisen irroittelevat, ja tämän huomaa myös kadulla kääntyvien päiden määrästä. T-Roc on mittasuhteiltaan varsin onnistunut ja ulkonäössä riittää sopivasti yksityiskohtia kokonaisuuden menemättä liian monimutkaiseksi.

Esimerkiksi koeajettu sattumalta Suomen väreissä ollut auto on hymyn nostattava ilmestys. Pirteän pirskahtelevaa väriloistoa oli vielä jatkettu auton sisätilojen kaksivärisellä nahkaverhoilulla ja sinisillä koristepaneeleilla. Näistä päätellen ei heti tulisi mieleen konservatiivinen saksalaisbrändi.

Ulkoisesti irroitteleva, sisäisesti tuttu ja turvallinen

Hauskan ulkokuoren alta kuitenkin löytyy tuttu ja turvallinen kaveri. Auto perustuu Volkswagen-konsernin MQB-pohjalevyyn esimerkiksi isoveli Tiguanin tapaan, joten juurikaan yllätyksiä ei ollut edes odotettavissa. Kuljettajan paikalla ergonomia on kohdallaan ja kunhan mittaristonäytön asetusten läpikäymiseen uhraa muutaman minuutin, pystyy näkökentän näkymän muokkaamaan varsin kattavasti oman maun mukaiseksi.

Sama helppous pätee myös autoon arkipäiväisessä käytössä. Voimalinjat ovat muista malleista tuttuja, eikä niiden toiminnassa ole moitteen sijaa. Ajettavuudessa korostuu mukavuus ja helppous, eikä autolta oikeastaan muuta tule edes toivoneeksi. Kokonaisuus on ratin takaa jämäkkä leveyden korostaessa auton istuvuutta tiessä. Yli 1 500 kilon omamassa tulee esille nopeuden kasvaessa lievänä kallisteluna.

Kokonaisuutena T-Roc on persoonallinen, mutta samalla tuttu ja turvallinen. Ehkäpä suurin ihmetyksen aihe kohdistuu varsin konservatiivisiin voimalinjavaihtoehtoihin. Vaikka suuret myyntiluvut keskittyvätkin nyt tarjolla oleviin bensiini- ja dieselvaihtoehtoihin, olisi mielenkiintoista ja tulevaisuuteen tähtäävää nähdä myös vaihtoehtoisia energiamuotoja. Etenkin kun kaasu-, hybridi- ja täyssähköversioon tarvittava teknologia on jo käytössä samaa MQB-alustaa hyödyntävissä autoissa.

MIKÄ Volkswagenin tulokas kasvavaan autoluokkaan.

KENELLE Jos Polo ja Golf tuntuvat liian tylsiltä, niin tässä on yksi vaihtoehto.

AJETTAVUUS Ominaisuuksiltaan T-Roc on tuttua konsernin tasoa. Vakioalustalla varustettu auto etenee miellyttävän pehmeästi, eikä säädettävälle alustalle koe tarvetta. Ohjaus on kevyeksi tehostettu eikä tarjoa suuria elämyksiä. Kokonaisuus on helposti lähestyttävä.

SUORITUSKYKY 150-hevosvoimainen turbodiesel liikuttaa kompaktia autoa odotetusti vaivattomaan tahtiin. Etenkin jo alakierroksilta löytyvä vahva vääntö vakuuttaa, ja pientä puutumista on havaittavissa vasta lähellä huippukierroksia. Moottorin parina toimiva 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto hoitaa tehtävänsä kiitettävästi, eikä usein ikävä viivyttely liikkeillelähdöissä ole nyt häiritsevää.

TILAT Kuljettajan paikalla kaikki on merkille tuttuun tapaan kohdallaan. Säätövarat riittävät monen pituisille varsille, ja noin 180-senttisen takana mahtuu hyvin istumaan toinen samanmittainen. Tavaratila puolestaan on ainakin nelivedon ja erillisellä subwooferilla varustetun äänentoiston yhteydessä hieman jopa yllättävän matala. Hyvänä yläasennossa olevan välipohjan ansiosta tilaan ei käytännössä ole kynnystä, eikä sellaista synny myöskään tilaa laajennettaessa takapenkit kaatamalla.

MALLISTO T-Rocin mallisto rakentuu varsin yksinkertaisesti. Sekä bensa- että dieselvaihtoehdoista löytyy kolme tehotasoa; 115, 150 ja 190 hevosvoimaa. Pienimmät ovat aina etuvetoisia, tehokkaimmat aina nelivetoisia ja keskimmäiset tarjolla molempina. Pienimpien parina toimii 6-portainen manuaalivaihteisto, isoimpien kanssa puolestaan 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto, kun taas keskimmäisiin on tarjolla molemmat. Nelivedon ja manuaalin yhdistelmä tosin on tarjolla vain 150-hevosvoimaisen dieselin kanssa. Varustelu noudattaa Y-kaavaa, jossa perusmallin päälle on tarjolla joko mukavuutta painottava Style, tai sporttisuutta korostava Sport. Erilaisia väri- ja materiaalivaihtoehtoja on runsaasti, joiden avulla autosta voi rakentaa hyvin omien mieltymystensä mukaisen.

Volkswagen T-Roc 2.0 TDI 4Motion
Polttomoottori
1 968 cm3, R4 turbodiesel
Teho 110 kW (150 hv) / 3 500-4 000 r/min
Vääntö 340 Nm / 1 750-3 000 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 8,4 s
Huippunopeus 200 km/h
EU-kulutus 5,1 l/100 km
CO2-päästöt 133 g/km
Mitat Pituus 4 234 mm, leveys 1 819 mm, korkeus 1 573 mm, akseliväli 2 590 mm
Omamassa 1 530 kg
Perävaunumassa jarruin 1 900 kg
Tavaratila 392-1 237 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös ensituntumat bensakoneella varustetusta T-Rocista:
Ensituntumat Volkswagenin uusimmasta SUV-tulokkaasta – T-Roc täydentää T-perhettä

Teknavin tv-ohjelman 14. tuotantokauden uudet jaksot maanantaisin kello 22.35 MTV3-kanavalla.

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.