Kompaktien katumaasturien tarjonta on kasvanut räjähdysmäisesti kuluneen vuoden aikana. Volkswagenin tulokas B-segmenttiin on T-Roc, joka sijoittuu isompien T-veljien Tiguanin, Teramontin ja Touaregin alapuolelle.
Hinta ei tiedossa
Pääsimme tutustumaan T-Rociin jo auton ensiesittelyn yhteydessä aikaisemmin kesällä. Ulkonäöllisesti pikkumaasturi on positiivisen rohkeilla linjoilla. Mittasuhteita hallitsee pitkä akseliväli ja muihin mittoihin nähden poikkeuksellinen suuri leveys, jota vielä korostetaan keulan ja perän vaakalinjoilla. Massiiviset pyöränkaaret luovat vankkaa vaikutelmaa, ja viisto takalasi yhdessä eteenpäin nojaavan C-pilarin kanssa antavat ulkonäölle dynaamista vaikutelmaa.
Ohjaamossa vallitsee muista merkin tuotteista tuttu perusilme. Iso kosketusnäyttö sijaitsee hyvällä paikalla kojelaudan ylälaidassa ja harvemmin tarvittavat ilmastoinnin painikkeet ovat näytön alapuolella. Nelivetomalleissa vakiona oleva ajotilanvalintakytkin sijaitsee vaihdekepin takapuolella keskikonsolissa. Koeajoauto oli myös varustettu uuden sukupolven mittaristonäytöllä, joka tarjoaa uutta grafiikkaa ja hieman aiempaa enemmän personointimahdollisuuksia. Ohjaamon viimeistely on kiitettävällä tasolla, ja lievästä muovisuudesta huolimatta myös laatuvaikutelma on kohdallaan.
T-Roc perustuu pienemmästä koostaan huolimatta esimerkiksi Tiguanissa käytettävälle MQB-pohjalevylle. Tämän myötä kuorien sisältä löytyvä tekniikkaa on hyvin tuttua ja tarjolla on myös nelivetoisia versioita. Perusmalleina tullaan näkemään 1,0-litrainen kolmisylinterinen bensaturbo, ja 1,6-litrainen diesel, jotka ovat aina etuvetoisia. Malliston keskeltä löytyy myöhemmin 150-hevosvoimaiset bensa- ja dieselvaihtoehdot, joiden pariksi on tarjolla myös neliveto ja automaattivaihteisto. Ensikoeajolla oli mahdollisuus tutustua vain molempien käyttövoimavaihtoehtojen lippulaivoihin, eli 2,0-litraisiin 190-hevosvoimaisiin nelivedolla ja automaattivaihteistolla varustettuihin autoihin.
Näistä meille valikoitui ensimmäisenä ajoon malliston urheilullisin 190-hevosvoimainen bensaturbo. Tämä malli on aina nelivetoinen ja varustettu uudella 7-portaisella kaksoiskytkinvaihteistolla. Kuten jo teholukemasta sopii olettaa, liikahtaa kompaktin luokan pikkumaasturi suorastaan urheilulliseen tahtiin. Satasen vauhtiin päästää 7,2 sekunnissa, ja voimaa on tarjolla kiitettävästi kaikilla normaaleilla nopeuksilla. Mukavuuspainotteiselle ajoasetuksella vaihteisto hyödyntää tehokkaasti moottorin vahvaa 320 newtometrin vääntöä, joka on tarjolla jo 1 500 minuuttikierrokselta lähtien. Moottori vetää tasaisesti läpi vetoalueen aina 6 000 minuuttikierroksen lukemiin.
Säädettävä alusta suodattaa tien epätasaisuudet hyvin kaikissa ajonopeuksissa. Iskunvaimennuksen pehmeimmällä asetuksella auto alkaa kuitenkin hieman keinahtelemaan epämukavasti moottoritienopeuksissa, jolloin keskimmäinen ajoasetus tuntuu parhaimmalta kompromissilta. Sport-tuo asteen jämäkkyyttä, mutta samalla myös hieman pintakovuutta etenkin matalille nopeuksille. Ajettavuus on sisarmallien tapaan varsin neutraalia ja ennakoitavaa. Myös ohjauksen tehostus muuttuu käytettävän ajoasetuksen mukaan, ja näistä omaan makuun miellyttävin oli vähiten tehostettu Sport. Ohjaustuntuma on varsin voimakkaasta suodatettu.
T-Roc on Volkswagenin vahva avaus voimakkaasti kasvavaan segmenttiin. Ulkonäön suhteen se tarjoaa positiivisen pirteän poikkeuksen, mutta tekniikka ja käytettävyys ovat kuitenkin tuttua Volkswagenia.
Kuvat: Mikko Autio
Teknavin tv-ohjelman 14. tuotantokauden uudet jaksot maanantaisin kello 22.35 MTV3-kanavalla.
Uusimmat
-
03:00
THL: Multaa ja kompostituotteita kannattaa käsitellä varoen – vakavan sairauden vaara
-
00:01
Danske selvitti: Vanhemmat auttavat lähes puolta ensiasunnon ostajista
-
22:48
Fitness-naisen kotoa löydettiin läjä kovaa dopingia – Stephanie, 30, koki "nöyryytyksen"
-
22:36
CNN: Rap-muusikolle kuolemantuomio Iranissa osallisuudesta huiviprotesteihin
-
22:10
Lehti: Entisen SM-liigatähden ura jatkuu Venäjällä
-
22:03
Prinssi William vastaanotti oppilailta lahjoja perheelleen prinsessa Catherinen syöpähoitojen keskellä
-
21:43
Christian Heljangon jyränneelle Pelicans-pakille tuntuva pelikielto
-
21:39
Naton Stoltenberg: Ukraina voi edelleen voittaa sodan
-
21:26
Forbes: Ukrainan "eliittijoukot" jättivät juoksuhaudat tyhjiksi Donetskin rintamalla – rintama romahtamaisillaan
-
21:20
Kehonrakentaja järkytti ladatulla aseella päiväkodin vieressä – näin kumppani perusteli USA:ssa
-
21:13
Valko-Venäjän presidentti mahtaili Venäjän tuomilla taktisilla ydinaseilla
-
21:08
Pikkuleijonat juhli MM-kotiavauksessa – ykkösviisikko kuin eri planeetalta
-
21:00
Näin valmistuu hernepestopasta – nappaa talteen Olet mitä syöt -jakson resepti
-
20:53
Kaleva: Oulussa löytyi vedestä vainaja – henkilöllisyys ei ole selvillä
-
20:11
Kuukausiennuste: Lämpimän vapun jälkeen kylmä käänne
-
20:04
Amerikkalaisen Jessican kasvot menivät mustelmille hammasoperaation myötä: "Näytän kirjaimellisesti hirviöltä"
-
20:02
Valko-Venäjä väittää: Liettuasta drone-isku Minskiin, Lukashenkalta erikoinen Nato-syytös
-
20:00
Salkkarit-kurkistus julki! Hahmo murtuu kyyneliin: "Voi kulta pieni älä lähde"
-
19:58
Muistiot paljastavat millaisia säästöjä jäi kehysriihessä pöydälle: lapsilisät, lääkäreiden julkinen työpakko, lääkärihelikopterit
-
19:51
HIFK julkisti päävalmentajansa – iso rykelmä tähtiä jättää seuran
-
Lataa lisää