Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ensituntumat Volkswagenin uusimmasta SUV-tulokkaasta – T-Roc täydentää T-perhettä

Julkaistu 26.10.2017 19:31
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

mikkoau

Kompaktien katumaasturien tarjonta on kasvanut räjähdysmäisesti kuluneen vuoden aikana. Volkswagenin tulokas B-segmenttiin on T-Roc, joka sijoittuu isompien T-veljien Tiguanin, Teramontin ja Touaregin alapuolelle.

Hinta ei tiedossa

Pääsimme tutustumaan T-Rociin jo auton ensiesittelyn yhteydessä aikaisemmin kesällä. Ulkonäöllisesti pikkumaasturi on positiivisen rohkeilla linjoilla. Mittasuhteita hallitsee pitkä akseliväli ja muihin mittoihin nähden poikkeuksellinen suuri leveys, jota vielä korostetaan keulan ja perän vaakalinjoilla. Massiiviset pyöränkaaret luovat vankkaa vaikutelmaa, ja viisto takalasi yhdessä eteenpäin nojaavan C-pilarin kanssa antavat ulkonäölle dynaamista vaikutelmaa.

Ohjaamossa vallitsee muista merkin tuotteista tuttu perusilme. Iso kosketusnäyttö sijaitsee hyvällä paikalla kojelaudan ylälaidassa ja harvemmin tarvittavat ilmastoinnin painikkeet ovat näytön alapuolella. Nelivetomalleissa vakiona oleva ajotilanvalintakytkin sijaitsee vaihdekepin takapuolella keskikonsolissa. Koeajoauto oli myös varustettu uuden sukupolven mittaristonäytöllä, joka tarjoaa uutta grafiikkaa ja hieman aiempaa enemmän personointimahdollisuuksia. Ohjaamon viimeistely on kiitettävällä tasolla, ja lievästä muovisuudesta huolimatta myös laatuvaikutelma on kohdallaan.

T-Roc perustuu pienemmästä koostaan huolimatta esimerkiksi Tiguanissa käytettävälle MQB-pohjalevylle. Tämän myötä kuorien sisältä löytyvä tekniikkaa on hyvin tuttua ja tarjolla on myös nelivetoisia versioita. Perusmalleina tullaan näkemään 1,0-litrainen kolmisylinterinen bensaturbo, ja 1,6-litrainen diesel, jotka ovat aina etuvetoisia. Malliston keskeltä löytyy myöhemmin 150-hevosvoimaiset bensa- ja dieselvaihtoehdot, joiden pariksi on tarjolla myös neliveto ja automaattivaihteisto. Ensikoeajolla oli mahdollisuus tutustua vain molempien käyttövoimavaihtoehtojen lippulaivoihin, eli 2,0-litraisiin 190-hevosvoimaisiin nelivedolla ja automaattivaihteistolla varustettuihin autoihin.

Näistä meille valikoitui ensimmäisenä ajoon malliston urheilullisin 190-hevosvoimainen bensaturbo. Tämä malli on aina nelivetoinen ja varustettu uudella 7-portaisella kaksoiskytkinvaihteistolla. Kuten jo teholukemasta sopii olettaa, liikahtaa kompaktin luokan pikkumaasturi suorastaan urheilulliseen tahtiin. Satasen vauhtiin päästää 7,2 sekunnissa, ja voimaa on tarjolla kiitettävästi kaikilla normaaleilla nopeuksilla. Mukavuuspainotteiselle ajoasetuksella vaihteisto hyödyntää tehokkaasti moottorin vahvaa 320 newtometrin vääntöä, joka on tarjolla jo 1 500 minuuttikierrokselta lähtien. Moottori vetää tasaisesti läpi vetoalueen aina 6 000 minuuttikierroksen lukemiin.

Säädettävä alusta suodattaa tien epätasaisuudet hyvin kaikissa ajonopeuksissa. Iskunvaimennuksen pehmeimmällä asetuksella auto alkaa kuitenkin hieman keinahtelemaan epämukavasti moottoritienopeuksissa, jolloin keskimmäinen ajoasetus tuntuu parhaimmalta kompromissilta. Sport-tuo asteen jämäkkyyttä, mutta samalla myös hieman pintakovuutta etenkin matalille nopeuksille. Ajettavuus on sisarmallien tapaan varsin neutraalia ja ennakoitavaa. Myös ohjauksen tehostus muuttuu käytettävän ajoasetuksen mukaan, ja näistä omaan makuun miellyttävin oli vähiten tehostettu Sport. Ohjaustuntuma on varsin voimakkaasta suodatettu.

T-Roc on Volkswagenin vahva avaus voimakkaasti kasvavaan segmenttiin. Ulkonäön suhteen se tarjoaa positiivisen pirteän poikkeuksen, mutta tekniikka ja käytettävyys ovat kuitenkin tuttua Volkswagenia.

Galleria

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Esittelyssä Volkswagen T-Roc – suosikkiluokan uusi haastaja

Teknavin tv-ohjelman 14. tuotantokauden uudet jaksot maanantaisin kello 22.35 MTV3-kanavalla.

Lisää aiheesta:

Ensituntuma: Audi A6 Avant – uusinta farkkumuotia Audin tapaanEnsituntuma: Uusi Kia Ceed viehättää helppoudellaanEnsituntuma: Uusi Volkswagen Touareg – ylivoimainen lippulaivaEnsituntuma: Opel Grandland X saapui Suomeen – tähtäimessä suosikkiluokan kärkipaikatEnsituntumat Opelin uudesta lippulaivasta – kovan luokan haastajaKoeajo: Jaguar XF – ei mikään kotikissa
VolkswagenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Volkswagen
  • 22.10.15:23
    Autot

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • 24.8.15:15
    Raha

    Maksaisitko kuukausimaksua lisätehosta? Volkswagenilta uusi tilauspalvelu

  • 26.5.16:23
    Yritykset ja brändit

    Volkswagenin johtajille tuomioita päästömanipulaatiosta

  • 1.1.08:33
    Kuluttajariidat

    Mies latasi sähköautoaan Helsinki-Vantaan parkkihallissa 2,5 tuntia – lasku liki 300 euroa

  • 20.12.202421:01
    Autot

    Volkswagenin kaavailemista säästöistä sopu – Saksan tehtaat pysyvät auki