Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

KKV: Kohusähköyhtiön kanteet kuormittavat kuluttajia – "Ainutlaatuisen vahingollista, yhtiölle ei mitään seurauksia"

KKV on tehnyt yhtiön toiminnasta tutkintapyynnön poliisille.
KKV on tehnyt yhtiön toiminnasta tutkintapyynnön poliisille.All Over Press
Julkaistu 05.05.2024 16:00
Toimittajan kuva
Katariina Taleva

katariina.taleva@mtv.fi

Kilpailu- ja kuluttajaviranomainen on jo useamman vuoden ajan varoittanut 365 Hankinta Oy:n lähettämistä aiheettomista sähkölaskuista. Toiminta jatkuu edelleen. Se kuormittaa kuluttajien lisäksi tuomioistuinlaitoksia.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) lakimies Jari Suurla pitää 365 Hankinnan vireille pistämiä kanteita “ainutlaatuisen vahingollisina”.

MTV uutisoi tapauksesta, jossa Leon iäkäs äiti joutui pitkään oikeusprosessiin aiheettomasta sähkölaskusta. 365 Hankinta peri maksamatonta laskua oikeusteitse, mutta iäkäs nainen ei ollut koskaan ollutkaan kyseisen yhtiön asiakas. 

Lue lisää: Aiheeton sähkölasku vei Leon iäkkään äidin kuormittavaan oikeustaisteluun – ei ollut koskaan edes yhtiön asiakas

"Ei ole kyse mistään perusteettomista saatavista" – näin kohusähköyhtiö vastaa

Noin tuhat epäilyttävää kannetta

Suurla kertoo, että KKV:n tietojen mukaan 365 Hankinta on laittanut vireille noin tuhat epäilyttävää velkomuskannetta.  MTV:n tavoittama 365 Hankinnan asianhoitaja kiistää, että kanteissa olisi kyse perusteettomasta laskutuksesta.

Kuluttaja-asiamies on avustanut 35 tapauksessa ja julkinen oikeusapu useissa tapauksissa. 

Tyypillisesti 365 Hankinnan tapauksissa kuluttajat kertovat, että eivät ole koskaan nähneet edes sopimusasiakirjoja saati sitten laskuakaan, joka liittyisi kanteeseen. 

Kuluttajasaatavien, eli yritysten kuluttajilta perimät velat vanhenevat yleisesti ottaen kolmessa vuodessa velan erääntymisestä tai tavaran luovutuksesta. Jos velasta on annettu tuomio, velka vanhenee viiden vuoden aikana. On seikkoja, jotka voivat katkaista velan vanhentumisen, kuten esimerkiksi jos velkoja nostaa kanteen velan perimiseksi.

KKV:n tietojen mukaan kanteet liittyen 365 Hankintaan eivät ole menestyneet oikeudessa. 

Suurlan mukaan tapauksia on kahdenlaisia.

– Ensin on tapauksia, joissa sopimus on saatu aikaan erehdyttämällä, eli lupaamalla kuluttajille etuja, joita ei käytännössä ole ja kun kuluttaja on purkanut sopimuksen, yhtiö vaatii perusteettomasti sopimusrikkomismaksua tuomioistuimessa. Toisissa tapauksissa vaaditaan konkurssiin asetetun Fi-Nergy Voima Oy:n saamisia omiksi ja haetaan niitä tuomioistuimen kautta, Suurla tiivistää.

MTV:n uutisoimassa Leon äidin tapauksessa on kyse jälkimmäisestä.

"Joku aina maksaa"

Suurlan mukaan on hyvin tyypillistä, että yhtiön edustaja ei tule paikalle oikeudenkäynteihin, joissa heidän omia tapauksia käsitellään. 

– Kun hän ei tule paikalle, tapauksessa annetaan yksipuolinen tuomio poissaolon jälkeen ja johon hän hakee takaisinsaantia. Silloin oikeudenkäynti jatkuu. Tuomioistuimille tästä aiheutuu myös valtavasti työtaakkaa, Suurla kertoo.  

Kuka tahansa saa saattaa asioitaan tuomioistuimen käsiteltäväksi, mutta normaalisti perusteettomia kanteita ei kannata laittaa vireille. Kantajalla on vastuu oikeudenkäyntikuluista. 

– Mutta kun tämä kyseinen yritys on maksukyvytön, niin ei sille tule näistä käytännössä mitään seurauksia. Kanteita voidaan tehdä tuomioistuimeen vaikka kuinka paljon, Suurla toteaa.

Yhtiölle kanteiden tekeminen ei maksa mitään, mutta kun kuluttaja lähtee kannetta kiistämään hän voi joutua palkkaamaan oikeudenkäyntiavustajan ja vaikka kuluttaja voittaisikin jutun oikeudessa, ei kantajalle määrättyjä oikeudenkäyntikuluja tulisi ikinä, sillä yhtiö on varaton.

– Tässä ollaan painostuksen kohteena, Suurla toteaa.

KKV:ssä oletetaan, että yhtiön toiminta ei tähän lopu.

– Joku aina maksaa sen aiheettomana pitämänsä laskun kuitenkin. Oikeudenkäynti on tavalliselle ihmiselle aika iso kokemus ja se voi tulla kalliiksi. 

KKV on tehnyt yhtiöstä tutkintapyynnön poliisille, sillä se katsoo, että  yksittäisten ihmisten lisäksi kanteet kuormittavat myös tuomioistuimia kohtuuttomasti.

Leon tapauksessa oikeus katsoi, että pelkkä kanteen mukana lähetetty lasku ja tiedote eivät osoita edes sopimuksen olemassaoloa saati sen siirtoa kantajalle. 

Lue myös: KKV pyytää poliisia tutkimaan Hankinta 365 toimintaa

Lisää aiheesta:

Perusteeton sähkölasku vei Leon äidin uuvuttavaan oikeustaisteluun – rouvalta karhuttiin 1 300 euroa"Ei ole kyse mistään perusteettomista saatavista" – näin kohusähköyhtiö vastaaAiheeton sähkölasku vei Leon iäkkään äidin kuormittavaan oikeustaisteluun – ei ollut koskaan edes yhtiön asiakasYritys on piinannut Jounia perättömillä laskuilla vuosia – nyt velkaa peritään jo oikeudessa asti: "Järjestelmän vika, jota yritys hyväksikäyttää"Tunnettuun liikemieheen yhdistetty yritys haastaa nyt satoja suomalaisia oikeuteen – osa maksaa väitetyn velan isojen oikeuskulujen pelossaKKV varoittaa: Sähköyhtiö raahaa kuluttajia käräjille ilman perusteita – "Varauduttava täysimittaiseen oikeudenkäyntiin"
KuluttajariidatSähköOikeudenkäynnitKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kuluttajariidat
  • 12.10.19:08
    Lentäminen

    Lentokone oli myöhässä: Matkustajat myöhästyivät junasta ja vaativat 72 euroa korvauksia – näin kävi

  • 21.9.07:35
    Autokauppa

    Kuluttaja osti käytetyn Mersun vuonna 2022 – ilmoitti viasta yli kaksi vuotta myöhemmin ja vaati kaupan purkua

  • 7.9.19:09
    Autokauppa

    Kuluttaja osti käytetyn Bemarin, joka hajosi jo kotimatkalla – Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä kuluista

  • 2.9.05:03
    Raha

    Äiti lähti kasvottomaksi digiyrittäjäksi, kertoo tienanneensa 50 000 euroa: "Muutama ystäväni tietää"

  • 31.8.19:08
    Autokauppa

    Kuluttaja osti käytetyn Jaguarin – sai kaupan jälkeen todella pysäyttävän tiedon