Jos sait tällaisen laskun, älä maksa! – KKV: "Jotkut eivät ole edes olleet asiakkaina"

Aiheettomia sähkölaskuja lähettänyt 365 Hankinta on yrittänyt periä saataviaan jopa oikeusteitse.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) varoitti viime syksynä sähköyhtiö 365 Hankinnan lähettämistä aiheettomista laskuista. Yhtiön sähköntoimitukset keskeytyivät jo viime kesänä, eikä toimintaa ole jatkettu.

Huolimatta toiminnan keskeytymisestä, on 365 Hankinta jatkanut edelleen laskujen lähettämistä. Laskuissa peritään aiheettomasti muun muassa 199 euron sopimussakkoja. KKV kertoo tiedotteessaan, että laskuja ei pidä maksaa.

Sakkoja perustellaan sillä, että asiakas olisi purkanut sopimuksen tai ettei sopimus olisi alkanut kuluttajasta johtuvasta syystä. Uusissa laskuissa mainitaan ruotsalainen tai latvialainen pankkitili.

Maksuvaatimuksille ei välttämättä perusteita

KKV:n mukaan 365 Hankinnan maksuvaatimuksille ei näytä olevan perusteita, sillä monessa tapauksessa kuluttajat eivät ole saaneet lainkaan sopimusvahvistusta tai sopimuksen olisi pitänyt alkaa vasta sähköntoimitusten päättymisen jälkeen.

365 Hankinta on myös edelleen laskuttanut asiakkaita sähköstä ajalta 1.5.–11.6.2021. Sähkösopimukset ovat perustuneet ennakkomaksuihin, eikä kuluttajilla voi yleensä olla mitään maksettavaa viimeiseltä kuukaudelta.

Päinvastoin moni on maksanut sähköstä ennakkoon liikaa, eikä ole saanut rahojaan takaisin sen jälkeen, kun sähköntoimitus loppui. 365 Hankinnan tulisi edelleen palauttaa asiakkaille nämä saatavat.

Tältä OP:n huijausviesti näyttää: Linkki vaikuttaa luotettavalta ja vie tunnistautumiseen 0:20
KATSO MYÖS: Kuluttaja, nyt tarkkana! Tämä OP:n pankkisivusto ei ole aito, vaikka se siltä näyttääkin. Katso videolta, kuinka vakuuttavan näköisiä huijaussivustoja rikolliset osaavat tehdä.

KKV sanoo, ettei yhtiö ole useinkaan toimittanut asianmukaisia loppulaskuja.

– Jotkut kuluttajat eivät ole edes olleet yhtiön asiakkaina sinä aikana, jota perintä koskee, KKV kertoo tiedotteessaan.

Aiheettomista laskuista tulee reklamoida laskussa ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen. Jos laskujen perintä jatkuu, KKV kehottaa olemaan yhteydessä sen omaan kuluttajaneuvontaan.

Kuluttaja-asiamiehen kerrotaan avustaneen kuluttajia tapauksissa, joissa 365 Hankinta on vienyt vaatimuksensa käräjäoikeuteen.

Lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Lue myös:

    Uusimmat