A.-P. Pietilä: Uutisissa VALHEITA, valheista UUTISIA (Art House 2018)
Digitalisointi, internet ja some ovat muuttaneet mediaa 25 vuoden aikana todella merkittävästi. A.-P. Pietilän kirja kertoo juurta jaksain tuon muutoksen historian.
Ajan eläneille toimittajille tarina on tuttu, joten kirja lienee tarkoitettu nuorille alalle haluaville opiskelijoille. Heille se tosin voi johtaa päätökseen vaihtaa alaa, sillä niin surkean tulevaisuuden Pietilä alasta maalaa.
Kirja perustuu Viestintäalan tutkimussäätion raporttiin Uutismedian uudet polut. Pietilä on lisännyt tekstiin omia muistikuviaan ja sanoisinko, besserwissermäisiä näkemyksiään. Aina välillä mennään täysin harhapoluille, kun Pietilä haluaa kertoa itsestäänselvyyksiä joistain muinaisista tapahtumista, joilla ei kirjan sisällön kannalta ole mitään merkitystä.
Mutta kokonaisuudessaan kirja on ihan luettava.
Ensin haukutaan kustantajat ja toimittajat
Pietilän murskakritikki lähtee läheltä eli ensin haukutaan kustantajat, toimittajat ja heidän esimiehensä. Kaikki kun ovat varsin konservatiivisia ihmisryhmiä, jotka eivät ole oikein pysyneet muutoksessa mukana.
Kustantajat eivät ole riittävän ajoissa ymmärtäneet Pietilän mukaan investoida uuteen mediaan ja toimittajat eivät ole puolestaan ymmärtäneet, että nykyisin lukijat haluavat olla päättämässä siitä sisällöstä, mikä oli ennen yksinomaan toimittajien päätettävissä. Lisäksi esimiehet ovat kirjan näkemyksen mukaan hukassa eivätkä uskalla määräillä ja sanoa toimittajia alaisikseen.
Kun tähän vielä yhdistetään ulkoiset muutokset eli internetin ilmaistarjonta ja suurten ulkomaisten toimijoiden, kuten Googlen ja Facebookin rynniminen markkinoille sekä talouden laskukausi, tullaankin tilanteeseen, että suomalaisten mediatalojen tulovirrat ovat pienentyneet merkittävästi.

