Pohjoismaisten painettujen iltapäivälehtien tulevaisuus näyttää tuoreen väitöksen mukaan synkältä. Mediatutkija Pasi Kivioja ennustaa, että Suomessa Ilta-Sanomat ja Iltalehti voivat siirtyä kokonaan verkkoon lähivuosina.
Iltapäivälehtien printtiversioiden ongelmien taustalla ovat muun muassa lukijakunnan väheneminen ja ikääntyminen, digimainonnan kasvava osuus tulorakenteesta, kallis jakelu sekä kireä kilpailu mediamarkkinoilla.
Päivälehdet tekevät omat ratkaisunsa todennäköisesti iltapäivälehtiä myöhemmin. Päivälehdet seuraavat tarkasti iltapäivälehtien ratkaisuja, koska ne näyttävät suuntaa muillekin sanomalehdille.
– Median murroksen seuraava suuri shokki on sanomalehtien siirtyminen pelkkään digijulkaisuun. Ennen sitä kokeillaan kuitenkin kaikki muut keinot, arvioi Kivioja, joka työskentelee myös vapaana toimittajana ja yrittäjänä.
Kivioja on tutkinut iltapäivälehtien ja mediakentän muutoksia. Journalistiikan väitös tarkastetaan 1. joulukuuta Tampereen yliopistossa.
Pohjoismaissa iltapäivälehtien levikki on ollut laskussa, Suomessakin laskua oli noin puolet vuosina 2001–2014. Samalla varsinkin digimainonta on kasvanut.
– Ansaintamallin muutos on ollut yllättävän nopea, Kivioja sanoo. Kun vielä vuonna 2005 Ilta-Sanomat ja Iltalehti saivat tuloistaan noin viidenneksen mainonnasta, viime vuonna mainonnan osuus oli jo puolet.
Moni asiantuntija povasi lakkautuksia
Kiviojan tutkimusaineistoon kuuluvat muun muassa Ilta-Sanomien ja Iltalehden painetut lehdet vuosina 1985–2015.
