Aloitin urheilujuttujen kirjoittamisen internetiin jo vuonna 1998, kun silloin markkinaa dominoinut Sonera Plaza teki isoja satsauksia yhdessä Sonera Zedin kanssa niin nettiin kuin mobiiliuutisointiinkin.
Pyöritimme toimintaa Sportslink Group –nimisen yrityksen kautta, minut kutsuttiin nuoren toimituksen päätoimittajaksi. Aikansa kaikki rullasi hyvin, mutta lopulta nimenomaan mobiilipuoli osoittautui kompastuskiveksi. Ideana oli valloittaa maailma mobiiliuutisoinnilla, meillä oli toimittajia liki kymmenessä eri maassa valmiina aloittamaan urheilu-uutisten suoltamisen matkapuhelimiin nyt jo ikivanhalla - mutta sinänsä edelleen pätevällä - SMS-tekniikalla. Nyt 17 vuotta myöhemmin ajatus kuulostaa kovin kaukaiselta; kenelläkään ei ollut tuolloin hajua mistään älypuhelimista, joilla pääsisi yksinkertaisen nopeasti ja halvalla ilmaisen uutismateriaalin kimppuun. Olimme valmiit tahkoamaan rahaa, mutta lopulta kävi niin, että yhdessäkään maassa ei päästy edes kaupalliseen tuotantoon käsiksi, kun rahahanat jo menivät kiinni. Olisiko joku kuitenkin haistellut tulevia trendejä meidän näkökulmastamme liiankin tarkkanäköisesti…
Kaikki muuttuu
Noista ajoista onkin muuttunut likipitäen kaikki. Toki aikaakin on kulunut. Yllättävän pitkään trendi oli se, että mediatalot uskoivat pystyvänsä mainosrahoitteisesti kattamaan nettimedian kustannukset. Niin ei ole käynyt. Maailmalla – ja meilläkin - on jo monin paikoin siirrytty maksumuurin taakse, mikä ei ole kuitenkaan romahduttanut sivustojen kävijämääriä – kunhan tarjolla on ollut laadukasta materiaalia, mistä lukijat ovat valmiita maksamaan pienen summan kuukaudessa. Käytännössä tämä on johtanut siihen, että isojen mediatalojen nettisivustoilla on maksumuurin takana loistavaa ja kekseliästäkin nimenomaan nettimaailmaan kustomoitua materiaalia, sitten on edelleen ilmaissivustoja, joiden kehityskulku menee yhä enemmän pelkän rehevästi otsikoidun bulkkiuutisoinnin suuntaan. Jos sivusto pyörii mainosrahoilla, ei millään muulla kuin klikkauksilla ole enää merkitystä. Se on kaltaiseni paatuneen journalistin mielestä surullinen kehitys; jos ei ole laadukasta journalismia, ei ole pian koko mediaa. Ei ainakaan sellaisena, mikä sen alkuperäinen idea on.
