Kinect-pelisensorin teknologiaa hyödynnetään sairaaloissa

Microsoftin Xbox 360 -konsoliin liitettävä ohjaimettoman pelaamisen mahdollistava Kinect-sensori saapui markkinoille vuosi sitten. Kinect on osoittautunut kuitenkin hyödylliseksi innovaatioksi myös pelimaailman ulkopuolella.

Yhtiön tiedotteen mukaan laitteen käyttämää vartalon 3D-skannausta ja liiketunnistusta on jo hyödynnetty onnistuneesti muun muassa Yhdysvalloissa autististen lasten koulunkäynnin tukemisessa, Iso-Britanniassa aivohalvauspotilaiden hoidossa ja Espanjassa kirurgien työvälineenä leikkaussalissa.

Jatkossa Kinect-teknologiaa saatetaan hyödyntää niin vaatteiden virtuaalisovituksessa kuin autoteollisuudessa.

Kinect-sensorin tultua myyntiin sitä ostettiin yli 8 miljoonaa kappaletta 60 ensimmäisen vuorokauden aikana ja se merkittiin Guinnesin ennätysten kirjaan historian nopeimmin myyneenä kuluttajille suunnattuna viihde-elektroniikkalaitteena.

Myös kotimaiset pelivalmistajat ovat tarttuneet Kinectin tuomiin mahdollisuuksiin, ja tämän vuoden DigiExpossa nähtiin ensimmäinen suomalainen Kinect-peli Kung-Fu High Impact, joka toimii Kinectin avulla.

Lue myös:

    Uusimmat