Kimppakyydeillä tienaamaan? "Kaikkia villejä ideoita kuunnellaan"

Hallituksen asettama laaja työryhmä pohtii henkilöliikenteen uudistamisen yhteydessä myös kimppakyytien muuttamista ansaintakeinoksi.

Henkilöliikenteen uudistamishankkeen taustalla on mikäs muu kuin raha. 

– Henkilöliikenteeseen käytetään julkista rahaa vuosittain noin miljardi euroa ja potti kasvaa sellaista 10 prosentin vuositahtia. Tavoitteena on 100 miljoonan euron säästö. Nyt yritetään kääntää kaikki kivet, mistä säästöjä olisi saatavissa, henkilöliikenteen uudistuksen projektipäällikkö Päivi Hillner liikenne- ja viestintäministeriöstä selittää.

Hillnerin mukaan työryhmän olisi tarkoitus kartottaa mahdollisuuksia ja ideoita hyvin ennakkoluulottomasti.

– Kyllä tässä yritetään olla ideoiden suhteen niin villejä kuin virkamiehet osaa olla. Kaikkia villejä ideoita kuunnellaan. Lähdemme siitä, että lainsäädännön pitää mahdollistaa uudet palvelukonseptit ja uudenlainen liiketoiminta, Hillner kuvaa ryhmän tavoitteita. 

Esillä on muun muassa säännösten muuttaminen niin, että kimppakyydistä olisi mahdollista ansaita rahaa. Tällä hetkellä kimppakyytien järjestäminen on mahdollista vain bensakuluja vastaan.

Ajatuksena on, että talousahdingossa oleva kunta säästäisi kimppakyydeillä muun muassa koulukyytikustannuksissa. Mallissa kyydin hoitanut vanhempi saisi kunnalta korvauksen. Maaseudulla asuva vanhemp voisi siis viedä useampia kylän lapsia kouluun ja saada korvauksen kunnalta. 

Kunnalle säästöä koulukyydeistä

Hillner vakuttaa, että taustalla on hyvä tarkoitus, eikä kunnille kuuluvia kuljetustehtäviä olla sälyttämässä vanhemmille.

– Oikeuksiin ei olla puuttumassa. Kunnalla ja koululla säilyisi edelleen velvollisuus järjestää kyyti. Ajatuksena on, että kun monet vanhemmat kuljettavat nytkin lapsensa kouluun, he samalla voisivat kuljettaa sinne naapurin lapsen, jolloin kaikki hyötyisivät, Hellner selittää.

Taksiliitto on jo älähtänyt suunnitelmista huolestuneena.

Hallituksen asettaman työryhmän selvitys valmistuu ensi keväänä seuraavan hallitusohjelman tueksi.

Aiheesta kirjoitti ensimmäisenä Keskisuomalainen.

Lue myös:

    Uusimmat