Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet
ullstein bild - Melzer/ All Over Press
Julkaistu 20.03.2020 13:54
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Pitkään suunniteltua ja odotettua F1-sääntökirjan täysremonttia saadaan odottaa vielä vuoteen 2022, vaikka alun perin lajin piti astua uuteen aikakauteen jo 2021. Maailmalla vallitseva tilanne on sellainen, että kauden 2020 seitsemän ensimmäistä kilpailua on peruttu tai siirretty järjestettäväksi myöhemmin, ja tämä pakotti FIAn, F1:n ja tallit reagoimaan.

LUE MYÖS: F1-kausi alkaa sunnuntaina täysin ainutlaatuisella tavalla: kuljettajat ottavat toisistaan mittaa virtuaalisesti!

Mitä enemmän ennätyksellisen pitkäksi kaavailtu F1-kausi 2020 typistyy, sitä kalliimmaksi kisojen perumiset käyvät talleille.

F1 veloittaa kisojen järjestelyoikeuksista keskimäärin noin 28 miljoonaa euroa. Tämä kerrottuna 22:lla on 616 miljoonaa euroa, ja kyseessä on yksi F1:n merkittävimmistä tulonlähteistä. Kun tämä potti pienenee, samalla pienenee talleille maksettava palkintopotti.

Pienemmille talleille kyseessä on todella merkittävä isku. Vaikka kisamäärän pieneneminen johtaa väistämättä myös kulujen pienenemiseen, sillä ei loppujen lopuksi ole kovinkaan suurta merkitystä, sillä työntekijöiden palkat juoksevat koko ajan, ja ne haukkaavat leijonanosan tallien budjetista.

Torstaina tehdyn päätöksen johdosta tallien ei tarvitse enää tuhlata rahojaan uuden auton suunnittelu- ja kehitystyöhön. Kausi 2021 ajetaan läpi pääosin samalla autolla kuin kausi 2020. Tämä saattoi olla joidenkin tallien tulevaisuuden kannalta jopa ratkaiseva päätös.

F1-tallit tekivät oman tulevaisuutensa kannalta todella merkittävän ratkaisun – asiantuntija kehuu kypsää päätöstä: "Tässä ei ole kyse siitä, kuka hyötyy tai voittaa"

– Kyllä se tässä tilanteessa oli äärimmäisen tärkeä ja oikea päätös. Jos mietitään, että kisoja jää pois, tiimien tulovirta pienenee aika rajusti. Kun kehitettäisiin uusia autoja ja ajettaisiin samaan aikaan kilpaa pienenevällä liikevaihdolla, se voisi olla pienemmille talleille hyvin haastava tilanne, C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen sanoo.

Vaikka päätös tuntuu helpottavan erityisesti pienempien tallien tilannetta, Oikarisen mukaan kyse on paljon muustakin.

– Tässä ei ole kyse siitä, kuka hyötyy tai voittaa, vaan siitä, että yleensäkin pystytään toimimaan tässä ympäristössä. Jos olisi ajettu normaalia vähemmän kisoja ja tehty samaan syssyyn vielä kaikki sääntömuutokset, se olisi voinut tarkoittaa suuriakin taloudellisia vaikeuksia joillekin. Hyötyminen on toissijaista, se on ehkä sivutuote. Päätuote on siinä, että meillä on riittävästi talleja vielä tulevaisuudessakin.

LUE MYÖS: F1-kuskit elävät erikoisia aikoja – käynnissä poikkeuksellinen vääntö? "Sopimuspykälät voivat olla hyvin hatarat"

Päätöksistä huolimatta yksi muutos on ja pysyy: 175 miljoonan dollarin kulukatto astuu voimaan suunnitellusti jo ensi vuonna. Lisäksi tallien kuluja karsitaan niin, että joidenkin osien kehitystyö jäädytetään vuoden 2021 loppuun saakka.

– Se riippuu tiimeistä, mihin osiin tämä kohdistuu. On ollut puhetta, että esimerkiksi rungot pidettäisiin samana ja moottoreiden kehitystä voitaisiin jäädyttää. Se on nähty aiemminkin F1:ssä. Myös vaihteisto voitaisiin päättää pitää tämänvuotisena versiona. Aerodynamiikka pitää kuitenkin jättää avoimeksi, koska se on se, missä pystytään tekemään kehitystyötä ja eroja. Kaikki mikä on mekaanista, sen ympärillä voitaisiin vähän jäädyttää kehitystä.

Alun perin kaudelle 2021 tarkoitettujen autojen suunnittelu- ja kehitystyö ehti päästä jo hyvään vauhtiin. Nyt uuden sukupolven autot lyödään ainakin jossain määrin vielä hyllylle odottamaan tulevaa.

– Ehkä sitä kehitystyötä vähän himmataan, ja nyt voidaan laittaa resursseja takaisin tämän hetken autoon.

Siihen Oikarinen ei usko, että torstaina tehty päätös vaikuttaisi jotenkin sarjan voimasuhteisiin.

– Mitään radikaalia ei tule tapahtumaan, koska tulonjako ei muutu hirveästi. Ehkä se jopa vahvistaa isoja talleja entisestään, sillä heillä on ollut vahvat tulovirrat jo aiemmin. Esimerkiksi Ferrari ja Daimler ovat aika isoja yrityksiä, jotka pystyvät ehkä hieman paremmin rahoittamaan talliaan kuin vaikkapa Williams, joka on yksityinen.

Lisää aiheesta:

Jari-Matti Latvala häkeltyi MM-rallin jättimuutoksista – lajin mullistava velvoite hämmentää: "Vähän erikoinen asia"F1-sarjan historiallinen uudistus pakottaa isot tallit kovaan paikkaan – tallipomon arvio kielii mittavista irtisanomisista: "Kaikki joutuvat nyt pohtimaan" F1:ssä tehdään ensi vuonna jotain, mitä ei ole koskaan tehty: pienille talleille tarjolla suuri mahdollisuus – "Se on valtava se ero"Asiantuntijan synkkä arvio: F1-sarjan historiallinen uudistus on Ferrarin painajainen – Kimi Räikkösen talli täysin toisessa tilanteessaF1-tallien kalenterit menivät kerralla uusiksi – Kiinan GP:n perumisesta koituu hyötyjä ja haittoja: "Aika iso määrä lisätyötä""F1 tulisi toimeen ilman Ferraria" – Oikarinen taustoittaa moottorisääntöjen muutoksia ja miksi isot yhtiöt vastustavat niitä
F1KoronavirusUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • to17:20
    Max Verstappen

    Max Verstappen täräytti fanille: "Olet idiootti"

  • to10:38
    Toyota

    Toyotalta merkittävä F1-uutinen

  • ke18:25
    Cadillac

    Valtteri Bottaksen Cadillac tekee valtavan näyttävän tempauksen – "Tämä on vasta alkua"

  • ti18:43
    Urheilu

    Vahvistus: Max Verstappenin tallikaveri valittu

  • ma17:10
    Kimi Antonelli

    Raju seuraus F1-kiistasta: Nuorelle kuskille satoi tappouhkauksia