F1-tallit tekivät oman tulevaisuutensa kannalta todella merkittävän ratkaisun – asiantuntija kehuu kypsää päätöstä: "Tässä ei ole kyse siitä, kuka hyötyy tai voittaa"

Pitkään suunniteltua ja odotettua F1-sääntökirjan täysremonttia saadaan odottaa vielä vuoteen 2022, vaikka alun perin lajin piti astua uuteen aikakauteen jo 2021. Maailmalla vallitseva tilanne on sellainen, että kauden 2020 seitsemän ensimmäistä kilpailua on peruttu tai siirretty järjestettäväksi myöhemmin, ja tämä pakotti FIAn, F1:n ja tallit reagoimaan.

Mitä enemmän ennätyksellisen pitkäksi kaavailtu F1-kausi 2020 typistyy, sitä kalliimmaksi kisojen perumiset käyvät talleille.

F1 veloittaa kisojen järjestelyoikeuksista keskimäärin noin 28 miljoonaa euroa. Tämä kerrottuna 22:lla on 616 miljoonaa euroa, ja kyseessä on yksi F1:n merkittävimmistä tulonlähteistä. Kun tämä potti pienenee, samalla pienenee talleille maksettava palkintopotti.

Pienemmille talleille kyseessä on todella merkittävä isku. Vaikka kisamäärän pieneneminen johtaa väistämättä myös kulujen pienenemiseen, sillä ei loppujen lopuksi ole kovinkaan suurta merkitystä, sillä työntekijöiden palkat juoksevat koko ajan, ja ne haukkaavat leijonanosan tallien budjetista.

Torstaina tehdyn päätöksen johdosta tallien ei tarvitse enää tuhlata rahojaan uuden auton suunnittelu- ja kehitystyöhön. Kausi 2021 ajetaan läpi pääosin samalla autolla kuin kausi 2020. Tämä saattoi olla joidenkin tallien tulevaisuuden kannalta jopa ratkaiseva päätös.

– Kyllä se tässä tilanteessa oli äärimmäisen tärkeä ja oikea päätös. Jos mietitään, että kisoja jää pois, tiimien tulovirta pienenee aika rajusti. Kun kehitettäisiin uusia autoja ja ajettaisiin samaan aikaan kilpaa pienenevällä liikevaihdolla, se voisi olla pienemmille talleille hyvin haastava tilanne, C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen sanoo.

Vaikka päätös tuntuu helpottavan erityisesti pienempien tallien tilannetta, Oikarisen mukaan kyse on paljon muustakin.

– Tässä ei ole kyse siitä, kuka hyötyy tai voittaa, vaan siitä, että yleensäkin pystytään toimimaan tässä ympäristössä. Jos olisi ajettu normaalia vähemmän kisoja ja tehty samaan syssyyn vielä kaikki sääntömuutokset, se olisi voinut tarkoittaa suuriakin taloudellisia vaikeuksia joillekin. Hyötyminen on toissijaista, se on ehkä sivutuote. Päätuote on siinä, että meillä on riittävästi talleja vielä tulevaisuudessakin.

Päätöksistä huolimatta yksi muutos on ja pysyy: 175 miljoonan dollarin kulukatto astuu voimaan suunnitellusti jo ensi vuonna. Lisäksi tallien kuluja karsitaan niin, että joidenkin osien kehitystyö jäädytetään vuoden 2021 loppuun saakka.

– Se riippuu tiimeistä, mihin osiin tämä kohdistuu. On ollut puhetta, että esimerkiksi rungot pidettäisiin samana ja moottoreiden kehitystä voitaisiin jäädyttää. Se on nähty aiemminkin F1:ssä. Myös vaihteisto voitaisiin päättää pitää tämänvuotisena versiona. Aerodynamiikka pitää kuitenkin jättää avoimeksi, koska se on se, missä pystytään tekemään kehitystyötä ja eroja. Kaikki mikä on mekaanista, sen ympärillä voitaisiin vähän jäädyttää kehitystä.

Alun perin kaudelle 2021 tarkoitettujen autojen suunnittelu- ja kehitystyö ehti päästä jo hyvään vauhtiin. Nyt uuden sukupolven autot lyödään ainakin jossain määrin vielä hyllylle odottamaan tulevaa.

– Ehkä sitä kehitystyötä vähän himmataan, ja nyt voidaan laittaa resursseja takaisin tämän hetken autoon.

Siihen Oikarinen ei usko, että torstaina tehty päätös vaikuttaisi jotenkin sarjan voimasuhteisiin.

– Mitään radikaalia ei tule tapahtumaan, koska tulonjako ei muutu hirveästi. Ehkä se jopa vahvistaa isoja talleja entisestään, sillä heillä on ollut vahvat tulovirrat jo aiemmin. Esimerkiksi Ferrari ja Daimler ovat aika isoja yrityksiä, jotka pystyvät ehkä hieman paremmin rahoittamaan talliaan kuin vaikkapa Williams, joka on yksityinen.

Lue myös:

    Uusimmat